Hoe promoot je een Boek App of eBook?

Er bestaan vele lijstjes wat je wel en niet kan doen om je app te promoten, en bij deze voegen we er eentje aan toe. Vele zaken zijn ook van toepassing voor je eBook. De eBook markt staat overigens nog in de kinderschoenen, maar de verwachting is dat dit een sterk groeiende markt wordt binnen een korte tijd. Een goed moment dus om hier mee te experimenteren.

Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
adformatie

Er zijn een aantal facetten die kunnen helpen bij je promotie. Uiteraard heb je een beetje geluk nodig, maar geluk moet je soms ook proberen af te dwingen.

Unieke elementen
Heb je een uniek element, dan moet je daar gebruik van maken tijdens je promotie. Onze is bijvoorbeeld geschreven en ingesproken door Edsilia Rombley. Maar nog beter: het is de enige boek App waarin je je eigen naam kan schrijven. Op deze manier speel je zelf mee in het boek. Helaas is dit nog niet mogelijk bij een eBook, dus daar vervalt dit unieke element.

Beta preview
In sommige gevallen kan een beta preview aan de pers ook goed werken. De Nieuwe Pers (DNP) presenteerde haar App al eerder omdat ze als enige de mogelijkheid bieden om je apart op journalisten abonneren i.p.v. de hele ‘krant’. Een belangrijk punt om als eerste te claimen, voordat een andere dit misschien al doen. Ook kan dit helpen bij aanvullende verbeteringen in je product, omdat mensen reageren hierop. Maar je moet dan wel echt iets anders hebben dan de andere Apps

Inzet Sociale Media
Het mooiste is natuurlijk als mensen zelf veel positieve berichten schrijven over je App of eBook. Maar als onbekend merk is dat moeilijker dan bekend merk. Tijdens de lancering van het fysieke boek van Huggybird en de Magische Toverballen kregen we veel aandacht in de pers vanwege Edsilia. Als onbekend merk konden we meeliften op de bekendheid van een BN’er. Dit betekende, naast veel aandacht in de offline media (TV en kranten), dat we ook veel aandacht kregen op Sociale Media. Tevens konden we onze achterban (ruim 4.000 fans op Facebook) als eerste informeren, wat natuurlijk ook hielp.

Helaas waren we tijdens de grote lancering nog niet klaar met onze App en eBook. Deze waren pas twee maanden later gereed. Geen goede keuze, want alle aandacht was al vergeven aan het fysieke boek. Tja, en wat is er dan nog zo spannend aan spin-offs in andere kanalen? Probeer dus altijd alles tegelijkertijd te promoten. Ook al krijgt een bepaald onderdeel meer aandacht, je potentiële klanten kunnen in ieder geval op meerdere kanalen zoeken en jouw product terugvinden. Niet onbelangrijk.

Video
Om mensen een kijkje van je product te geven is een promotie filmpje geen overbodige luxe. Net als bij de andere Apps is dit voor een boek App of eBook een handig middel. Niet voor elk eBook overigens, maar wel voor prenten eBooks. Die zijn ten slotte erg visueel. Tevens kan je mensen op een leuke manier wijzen op bepaalde functies, zoals voorlezen, automatisch bladeren e.d. Daarnaast is een video handig om te gebruiken bij de inzet van Sociale Media en voor het tonen aan de pers. Hoe beter de kwaliteit des te professioneler alles oogt. Dit heeft direct invloed op je App of eBook, omdat dit een eerste indruk van de kwaliteit laat zien.

Voorbeeld exemplaar
Kwalitatieve screenshots zijn een must voor elke App, het geeft direct een beeld wat je kan verwachten. Ook bij eBooks is dat het geval, plus een inkijkexemplaar. Bij de iBook store is deze standaard en het geeft de gebruiker de mogelijkheid om snel enkele bladzijdes door te bladeren. Ten slotte kan dit in een offline boekenwinkel ook, wel zo prettig. Bij Apps kunnen dit de Lite versies zijn, al zie je deze tegenwoordig veel minder. Nadeel is ook dat ze apart als App in de App Store staan. Vaak zag je dan negatieve reacties eronder, omdat mensen dachten dat ze een gratis App hadden die achteraf minder bleek te kunnen. En een reactie is dan zo getypt. Bij eBooks is het voorbeeldexemplaar een standaard onderdeel, waarvan je zelf kan kiezen of je er wel/niet gebruik van wilt maken. In mijn optiek een logischere manier om het zo te integreren. Wellicht ook een goed idee voor Apps?

Specifiek adverteren
Met de vele Apps die er al zijn kan adverteren ook nog een belangrijk onderdeel zijn in je promotie. Zeker als je niet overal wordt genoemd of als er beperkt over je wordt geschreven. Het beste is om direct op het juiste apparaat te targetten, want dan kan men meteen je product downloaden.

Facebook Ads biedt interessante mogelijkheden. Het voordeel is dat je specifiek je doelgroep kan targeten, inclusief device en besturingssysteem. En je zelf kan bepalen hoeveel budget spendeert. Dus of je nu een klein of groot budget hebt, adverteren kan je. Voor het Huggybird boek ligt de focus op vrouwen, met een iPad vanaf iOS 4.1+ Helaas is gebleken dat ook vanuit de Facebook Ads het lastig is om een goed ROI te realiseren. De diverse targeting opties zijn dus interessant, maar in ons geval heeft het nagenoeg niks opgeleverd.

Ook adverteren via Google Adwords biedt voldoende mogelijkheden om specifiek te focussen op de iPad en iOS 4.1+ Dit is gericht op zoekwoorden en display advertising. Ook hier kan je met nagenoeg elk budget aan de slag. De doelgroep is echter beperkt specifiek te targetten, omdat Google minder profielen beschikbaar heeft op basis van geslacht en leeftijd onder andere. Aan de andere kant, via de zoekresultaten filteren je wel al de geïnteresseerden of ze nu man of vrouw zijn.

Opvallend genoeg leverde Google betere resultaten dan Facebook. De prijzen per klik kunnen echter hoog uitvallen bij bepaalde woorden, waardoor het lastig blijft om een goede ROI te halen. Dit heeft ook te maken met een bepaalde prijs standaard van Apps, deze is niet al te hoog. Het Huggybird boek is bijvoorbeeld te koop voor € 2,69. Voordat je het weet betaal je €5,- per conversie. Hou daarom altijd je marketingkosten scherp in de gaten.

Tip: Wanneer specifiek mobiel wilt targetten bij Google, moet je nog de ‘oude’ (niet geoptimaliseerde) manier van adverteren toepassen. Wij hadden de campagne opgezet in de oude manier, maar waren al snel geswitcht naar de nieuwe manier. Een cruciale fout, want alle targeting mogelijkheden waren niet meer van toepassing. Na overleg met Google blijkt de nieuwe methode nog in ontwikkeling, pas na enkele maanden kan er meer mee gedaan worden. Kortom, we moesten de campagne weer opnieuw inrichten.

Plaats als eerste een reactie

Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!

Word lid van Adformatie → Login →
Advertentie