Hoe sociaal is jouw bedrijf?

Het lijkt vaak zo makkelijk. Als je er middenin zit, is het een stuk ingewikkelder: social media in de praktijk. Lees je een boek of een blogpost, dan komt al snel de gedachte op: ‘Mooi, dat doen we even!’ Zeker als je voor een grotere organisatie werkt, kan het je meer moeite kosten dan gedacht. De reden? Social media zijn niet alleen middelen, maar een overtuiging, een manier van leven…, en werken.

Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
adformatie

Wat op social media gebeurt, speelt zich buiten de organisatiemuren af. Toch zegt het veel over je bedrijf. Over de manier waarop processen in elkaar zitten bijvoorbeeld. Of die klantgedreven zijn of niet. En over de manier waarop mensen met elkaar omgaan. Hoeveel ruimte is er voor leren, samen verbeteren, nieuwe verhoudingen en structuren? Vertrouwen medewerkers en klanten elkaar?

Via buiten naar binnen

Om echt social te kunnen worden, moet een bedrijf het vizier via buiten naar binnen richten. Wat is er nou echt onderscheidend aan je producten en diensten? Of zit het grote verschil in de service? Hoeveel fans heb je eigenlijk? Onder je medewerkers en je klanten? Wat is het dat deze mensen enthousiast maakt? En wat doet jouw organisatie om een duurzame relatie met hen te onderhouden?

Weet wat je meet

Vaak zit ’t hem ook in wat je meet. Toetsen jullie jaarlijks de klant- en medewerkertevredenheid? Of doen jullie dat vaker? Wat gebeurt er met de uitkomst? Wordt die gedeeld? Met wie? Binnen het bedrijf, en daarbuiten? Zijn de beoordelingen van de bestuurders ervan afhankelijk? En van medewerkers? Is dat onderwerp van gesprek? Oftewel: streven jullie gezamenlijk, in alle transparantie, een doel na of zijn de targets voor alle afdelingen, en medewerkers, verschillend?

Interne strijd en verdeeldheid vertaalt zich vaak in niet trotse werknemers, en daarmee in ontevreden klanten. Immers: input = output. Daarbij: een tevreden klant is nog geen trouwe klant. En al helemaal geen ambassadeur. Tevredenheid is het minimale vereiste om niet weg te lopen. Of makkelijk verleid te worden door een aanbieding van de concurrent. Dit geldt zowel voor klanten als voor medewerkers, en voor investeerders evenzeer.

Dus vraag je je nog af wat de ROI is van social media, van luisteren naar je klanten en elkaar? Dit filmpje geeft het antwoord na 00:04:00: dat je bedrijf over vijf jaar nog bestaat!

Meer weten over hoe je social media daadwerkelijk onderdeel van het denken en doen van (traditionele) bedrijven maakt? () organiseert er op 11 april een bijeenkomst over, onder de titel: .

Beeld:

Plaats als eerste een reactie

Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!

Word lid van Adformatie → Login →
Advertentie