'So you wanna be a pleegouder'

Soms krimpt je hart ineen als je ziet hoe een goedbedoeld initiatief een toch al kwetsbaar imago nog verder naar de vaantjes helpt. De in de volksmond genoemde pleegouderwervingscampagne ‘So you wanna be a pleegouder’ is daar een actueel voorbeeld van. En, vraag ik me meteen af, onder welke steen hebben Spirit, de jeugdzorgorganisatie waar het in dit verhaal om draait, en Jeugdzorg gelegen?

Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
adformatie

Maar eerst de vraag, hoe is dit in de media gekomen? Jeugdzorgorganisatie Spirit stuurde afgelopen week naar bestaande pleeggezinnen een brief met de vraag of zij mogelijk willen meedoen aan het programma als zij overwegen (nog) een pleegkind in huis te nemen. Ik neem aan dat dit één van de pleeggezinnen in het verkeerde keelgat is geschoten. En dat het gezin vervolgens de pers heeft opgezocht. Nog vol van enthousiasme deed Spirit de woordvoering en legde het idee uit. Talpa meldde dat het hen om ‘de stem van de kinderen’ te doen en Jeugdzorg legt uit op deze manier nieuwe pleeggezinnen te willen werven. Aha… een verkapte wervingscampagne!
De ophef die ontstond is niet gering. En eigenlijk niemand, behalve Spirit, Jeugdzorg en Talpa zelf, vindt het een goed idee. Nu blijkt dat ook nog het algemeen bestuur van Jeugdzorg niets van de plannen wist. Zucht …

In de zorg is het vraagstuk rondom privacy en het (letterlijk) te kijk zetten van kwetsbare mensen een hot item, en terecht. Dat wéét Jeugdzorg toch ook? Nog niet zo lang geleden kreeg de communicatiebranche een prachtige casus in de schoot geworpen, namelijk die van het VUmc en Eyeworks. Maar ook het geval Tulleken en Friso mag tot dezelfde categorie gerekend worden. Hebben de communicatieadviseurs van Jeugdzorg en Spirit (maar ook die van Talpa) die cases gemist?
Bovendien, als er één organisatie is die zijn imago op een gouden weegschaaltje moet leggen, dan is het Jeugdzorg wel. Jeugdzorg ligt gemakkelijk onder vuur. Het is nou eenmaal eenvoudig schieten op organisaties waar kwetsbaarheid van kinderen een rol speelt.
Nu wordt er tussen Talpa, Jeugdzorg en Spirit gesproken over een aangepast format, want het algemeen bestuur vindt het uitgewerkte format niet zo’n goed idee. Ik doe bij deze de voorspelling dat de serie er nooit gaat komen, en ik hoop ook nog eens dat ik gelijk heb. En ik hoop ook dat Jeugdzorg in haar wijsheid besluit om op lekker ouderwetse wijze nieuwe pleegouders te werven. Ik zie het wel voor me; een pracht van een campagne met radio en tv-spotjes, posters in abri’s, en een printcampagne ook. Allemaal gefinancierd door het hartverwarmende Talpa. En dat daar maar veel en positief op gereageerd mag worden!

Plaats als eerste een reactie

Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!

Word lid van Adformatie → Login →
Advertentie