Muziek & Merken met RA*W talent Bianca Lubbers

In deze rubriek gaat Amp.Amsterdam in gesprek met jong talent uit de creatieve industrie over muziek & merken.

In iedere aflevering laten we een ander talent (vanuit de RA*W community) aan het woord, en dan vooral over zijn of haar muzikale invloeden en de link naar merken. Hoe kijken jonge talenten in de creatieve industrie naar muziek en geluid in advertising en branding? Welke merken bewonderen ze? En natuurlijk willen we weten wie hun favoriete artiest is.

In deze aflevering: Bianca Lubbers, boardmember bij We Are RA*W.

Wie ben je en wat doe je
Ik ben Bianca Lubbers, een conceptuele kunst- en copy-creator met een passie voor creatieve productie, digitale media en culturele projecten. Ik vind het geweldig om betrokken te raken bij relevante gesprekken over mode, muziek, gemeenschap en popcultuur. Door visueel onderzoek en verhalen vertellen, geniet ik ervan om mensen en merken samen te brengen. Daarom hou ik ervan om in contact te komen met gelijkgestemde individuen en hun inzichten en perspectieven te delen op een groter podium. Daarnaast ben ik ook bestuurslid van We Are RA*W. Buiten mijn werk ben ik waarschijnlijk verdwaald in tentoonstellingen met muziek in mijn oren. In mijn vrije tijd dwaal ik vaak rond bij tentoonstellingen, luisterend naar muziek.

Welk merk bewonder je en waarom?
Lego is een merk dat ik bewonder sinds mijn kindertijd, vooral vanwege hun consistente inzet om elke kans te grijpen om creativiteit aan te wakkeren en te inspireren, niet alleen bij kinderen maar ook bij volwassenen. Het is verbazingwekkend hoe ze erin geslaagd zijn om telkens weer succesvol te zijn in elke samenwerking. De mogelijkheden voor Lego lijken eindeloos en zo blijven ze ons keer op keer herinneren aan hun flexibiliteit.

Mijn favoriete voorbeeld is deze campagne van Lego x Polaroid. Het illustreert hoe ze mensen aanmoedigen om open-minded en creatief te zijn en hun verbeeldingskracht te verkennen, terwijl ze reclame maken voor een niet-functionerende camera die volledig is gemaakt van Lego-steentjes. Geniaal.

Als je denkt aan je favoriete merk - als het een themalied zou hebben, welke zou dat zijn?
"Abusey Junction" van Kokoroko. Elke keer dat ik naar dit nummer luister, voelt het alsof ik in mijn volgende leven een nostalgisch moment van dit leven beleef. Het herinnert me gewoon aan het leven zelf: aanwezig zijn, bescheiden blijven, trouw zijn en het beste maken van elk moment. Dit gevoel doet me ook denken aan de merkidentiteit van Polaroid: het vastleggen van de essentie van het alledaagse leven met slechts één klik. Door ons aan te moedigen ons te concentreren op de momenten die ertoe doen, herinnert Polaroid ons eraan om de schoonheid in het gewone leven te koesteren.

Welk merk (nationaal of internationaal) onderscheidt zich door het gebruik van muziek te omarmen? Heb je een voorbeeld van een campagne waar dit uit blijkt?
Makkelijk, TikTok! Terwijl sociale media blijven domineren in onze wereld, is het moeilijk te ontkennen dat TikTok gemakkelijk een go-to platform is geworden om tegelijkertijd nieuwe en oude muziek op organische wijze te omarmen. Het algoritme heeft ons geholpen om nieuwe muziek, artiesten, afspeellijsten, en muziek curatoren te ontdekken, gebaseerd op onze gedachtenstroom terwijl we door de app scrollen en in interactie gaan met content die onze interesse wekt.

Hoewel TikTok niet erg gericht is op het creëren van hun eigen merk advertenties, werkt het voortdurend samen met merken, vooral die met een focus op muziek. Een voorbeeld van een campagne/samenwerking is met het Eurovisie Songfestival 2023. De campagne getiteld "Waar sterren beginnen", belicht hoe sterren zoals Sam Ryder hun reis begonnen op TikTok om artiest te worden. Ik geloof dat deze campagne een verhaal is waarmee veel sociale media-talenten zich kunnen identificeren - van het plaatsen van video's waarin ze werken aan hun projecten tot het creëren van een gemeenschap en uiteindelijk in staat zijn om zichzelf te onderhouden door hun inspanningen.

Wat is je favoriete artiest/band? Kun je uitleggen waarom?
Ik luister naar allerlei soorten muziek; ik denk dat als iemand door mijn favoriete nummers op Spotify zou gaan, je een idee zou krijgen van mijn muzieksmaak. Maar mijn hart gaat echt uit naar alles wat met Afropop, Afrobeats, Afrojazz of Amapiano te maken heeft. Als ik op dit moment een artiest zou moeten kiezen, zou ik voor Tems gaan. Ze is werkelijk een geweldige artiest. Haar muziek bevat zoveel vrouwelijke energie, maar tegelijkertijd zo krachtig. Je voelt haar onbevreesde energie door haar woorden en geluid in elk nummer. Mijn huidige favoriet van haar is "Me & You". In dit nummer spreekt ze diepgaand over dingen. Ik kijk nu al uit naar haar debuutalbum.

Ik hou ook van haar live optreden voor Genius, ik raad echt iedereen aan om ernaar te luisteren:

Andere noemenswaardige artiesten zijn Tyla, Arya, Star en Bloody Civilian. Het is interessant om te zien hoe deze nieuwe generatie Afrikaanse vrouwen Afropop opnieuw vormgeeft, vooral omdat de industrie nog steeds door mannen wordt gedomineerd. Deze vrouwen en vele anderen blijven grenzen verleggen en maatschappelijke normen doorbreken in Afrika.

Als je die artiest of band zou vergelijken met een merk; welk merk zou dat dan zijn?


Ik zou zeggen dat ik graag Tems zou zien samenwerken met Bottega Veneta. Beiden stralen een gevoel van tijdloosheid uit.

Welk nummer neemt je terug naar een bepaald moment in je leven? Welk moment is dat en waarom is dat nummer er zo mee verbonden?
Absoluut, 'Found' van Tems met Brent Faiyaz. Het nummer gaat over zelfontdekking, persoonlijke groei en het vinden van jezelf te midden van de voortdurende chaos en ruis van de wereld. Ik denk zelf ook dat het een uitdaging is om niet steeds onverschilliger te worden over alles wat er om ons heen gebeurt en tegelijkertijd vreugde te blijven halen uit de kleine dingen. Dit nummer is een herinnering daaraan.

Plaats als eerste een reactie

Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!

Word lid van Adformatie → Login →