Premium

Jildou van der Bijl: ‘Net5 en Linda. kunnen als vrouwenmerken goed naast elkaar bestaan’

De creatief directeur van Mood for Magazines over de kansen onder de nieuwe (mede)eigenaar Talpa Network.

Marc de Groot

Talpa Network wordt per 1 maart met Linda de Mol mede-eigenaar van Mood for Magazines, de crossmediale uitgeverij van Linda.. Het is de bedoeling dat Talpa Network gaat investeren in de groei en de uitbreiding van Linda., op verschillende platformen. Daarnaast komen er ook samenwerkingen op de Talpa Network kanalen. 

Het betekent dat Mood for Magazines straks geen onderdeel meer is van Sanoma. ‘Maar we blijven samenwerken’, zegt creatief directeur Jildou van der Bijl. ‘Sanoma is de afgelopen vijftien jaar heel goed voor ons geweest. We komen nu in een nieuw huis waarin ondernemerschap voorop staat. Daarnaast past Mood for Magazines goed bij Talpa Network omdat het naast tv-zender Net5 geen andere vrouwenmerken had.’

Mood for Magazines heeft zich ontwikkeld tot hét vrouwenmerk van Nederland. Een paar cijfers: in print is Linda. met een
totaal betaalde gerichte oplage (Q4 2017 t/m Q3 2018) van 224.596 exemplaren per maand de grootste vrouwenglossy van Nederland. Het merkbereik is 2,6 miljoen (volgens NOM), nieuwsplatform Linda.nl heeft een bereik van 1,7 miljoen per maand en gemiddeld 20 miljoen pageviews en met bijna 570.000 fans op Facebook en bijna 400.000 volgers op Instagram is Linda ook populair op sociale media.

Net5

Van der Bijl stopt onder de nieuwe eigenaar als hoofdredacteur - naar een vervanger wordt gezocht - en wordt per 1 maart samen met Linda de Mol ook creatief directeur van NET5, de derde tv-zender van Talpa Network in marktaandeel. Toen SBS Broadcasting nog eigendom was van Sanoma werkte Linda. al eens samen met NET5 en waren er programma’s te zien als ‘De mobiel van’ en de dramaserie met korte sketches ‘Bitterzoet’.

‘Daar hebben we toen al veel van geleerd’, zegt Van der Bijl. ‘Bijvoorbeeld dat het niet werkt om online één op één naar lineaire tv te brengen. Maar soms moet je ergens beginnen en experimenteren. We hebben inmiddels stappen gemaakt. Zo hebben we de documentaireserie 'Eetstoornissen: maskers af' bedacht met documentairemaakster Jessica Villerius voor Linda.tv en Videoland. Zo gaan we ook kijken naar wat we met Net5 kunnen doen.’

Linda.

Impactvoller

Het is niet zo dat Van der Bijl en De Mol de zender geheel naar hun hand moeten gaan zetten. ‘Het is altijd in samenwerking met de mensen van Net5. Ze hebben in Annelies Sitvast ook een goede zendermanager. Op zich gaat het helemaal niet zo slecht met Net5, al zou het meer gezicht kunnen krijgen en impactvoller kunnen zijn. Onze ambitie is om Net5 meer het gesprek van de dag te maken. En het is meer dan lineaire tv. Ook online en op social kan er meer met Net5 dan nu het geval is.’

En Net5 wordt niet omgedoopt in Linda.tv? ‘Nee’, zegt Van der Bijl. ‘Het voordeel is dat je naast Linda. een tweede vrouwenmerk hebt. Die twee kunnen goed naast elkaar bestaan en elkaar versterken.’

Onze ambitie is om Net5 meer het gesprek van de dag te maken

Linda. Radio

Dat geldt ook voor samenwerking met de andere merken van Talpa Network. Denk aan radio. ‘Talpa is in radio de grootste in Nederland en wij hebben natuurlijk al eens gefilosofeerd over Linda. Radio. Die plannen liggen nu in de kast, want het vergt een grote investering. Onder Talpa-vlag komt het wel dichterbij. Daarnaast hebben we events als het Kippenvelconcert en Linda. festival, plus de nieuwszender die Talpa Network wil beginnen. Daar liggen ook meer mogelijkheden. We moeten eerst maar eens beginnen en het allemaal waar gaan maken, maar er zijn kansen genoeg.’

premium

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen lezen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Advertentie