Jumbo verscherpt online koers, wil gebruikersdata aanwenden voor advertentie-inkomsten

De supermarkt schrapt de raad van bestuur, gaat extra investeren in online boodschappen doen en de verwerking van data.

Cees van Vliet, Frits van Eerd, Colette Cloosterman-Van Eerd, Ton van Veen
Jumbo

Supermarktketen Jumbo voert rigoureuze wijzigingen door in de top. In plaats van drie, zijn er voortaan twee bestuurslagen. In de nieuwe opzet verdwijnt de Raad van Bestuur. In plaats daarvan blijft alleen een directie, geleid door de huidige bestuursvoorzitter Frits van Eerd, en een uitgebreide Raad van Commissarissen over.

Bestuurders Colette Cloosterman-van Eerd, eindverantwoordelijk voor de formule en voor marketing, en de huidige CFO Ton van Veen worden per 28 maart benoemd tot lid van de Raad van Commissarissen. Cloosterman-Van Eerd, zal ook het 'Commercial Committee' en het nieuwe 'People & Culture Committee' voorzitten. Daarnaast krijgt zij een aantal gedelegeerde verantwoordelijkheden op het gebied van strategievorming, de ontwikkeling van het 'winkelconcept van de toekomst' alsmede duurzaamheid. Van Veen wordt benoemd tot vice-voorzitter van de RvC. Na deze aanpassingen bestaat de Raad van Commissarissen van Koninklijke Jumbo Food Groep uit Karel van Eerd (voorzitter), Ton van Veen (vice-voorzitter), Colette Cloosterman-van Eerd, Antony Burgmans, Wilco Jiskoot, Jacqueline Hoogerbrugge en Piet Coelewij.

Frances Franken

In het vernieuwde directieteam wordt de marketingportefeuille vertegenwoordigd door Frances Franken (ex Albert Heijn). Franken kwam mei vorig jaar naar Veghel als marketingdirecteur. In het directieteam heeft zij echter een bredere verantwoordelijkheid: Commercie. De volledige 7-koppige directie leest u onderaan dit artikel.
Het bedrijf uit Veghel wil zo zijn strategische koers aanscherpen, waarbij nog meer aandacht uitgaat naar de groei online. Eerder kondigde Jumbo al een samenwerking aan met flitsbezorger Gorillas in Nederland en Vlaanderen. Nu wil de supermarktketen extra investeren in online boodschappen doen en de verwerking van data.

In het Financieele Dagblad zegt Van Veen dat het hele bedrijf stappen moet maken om klantgerichter te worden. Daarbij zou Jumbo boodschappen gratis willen bezorgen en geld willen verdienen met gebruikersdata. Ook zegt Van Veen tegen de zakenkrant dat Jumbo wil verdienen aan adverteerders in zijn app en website.

Directieteam

De directie onder aanvoering van Frits van Eerd bestaat per 28 maart a.s. uit Cees van Vliet (Operatie), Frances Franken (Commercie), Ralph Bertrand (Formule), Tim Hehenkamp (Tech & Data), Claire Saes (HR) en Peter van Erp (Finance).

De aangepaste topstructuur heeft geen personele consequenties voor andere lagen in de organisatie. De rollen van Theo Willemse (Sales & Operations), Karel de Jong (Supply Chain), Peter Isaac (België) en Douwe Snel (Franchise & Real Estate) blijven ongewijzigd. Zij rapporteren aan Cees van Vliet. Alice Theunissen blijft directeur La Place en rapporteert aan Frits van Eerd.

Plaats als eerste een reactie

Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!

Word lid van Adformatie → Login →
Advertentie