Deloitte: bedrijven actiever met innovatie dan consument

Vooral bedrijven gaan gebruikmaken van drones, 3D-printers en ‘Internet of Things'. En mobiel betalen groeit 1.000%, maar vervangt nog niet het traditionele betalen.

Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
adformatie

Dit zijn enkele voorspellingen uit de  In deze jaarlijkse publicatie geeft Deloitte haar toekomstvisie op ontwikkelingen en trends binnen de wereldwijde technologie-, media- en telecomindustrie (TMT).

Internet van dingen
Het internet van dingen neemt een vlucht. Deloitte voorspelt datin 2015 zeker één miljard op het internet aangesloten apparaten worden verkocht, een stijging met 60% ten opzichte van 2014. Meer dan 60% van deze connected apparaten is in gebruik bij het bedrijfsleven. Dit terwijl de makers zich vooral richten op huishoudelijke toepassingn, zoals het controleren van thermostaten, licht en huishoudelijke apparaten.
Patrick Steemers, partner en telecomexpert bij Deloitte: “De voordelen van het verbinden van apparaten met het internet zijn voor bedrijven vele malen groter dan voor consumenten. Zo zijn kritische bedrijfsprocessen beter te controleren, meer bruikbare gegevens te verzamelen en is meer klantvriendelijke dienstverlening mogelijk. Een voorbeeld is de koffieautomaat op kantoor die via internet doorgeeft of de bonen moeten worden aangevuld. Bij consumenten gaat het vooral om apparaten zoals thermostaten die al zijn ingesteld op de wensen van de gebruiker. Bij dergelijke toepassingen is de toegevoegde waarde voor de consument niet direct heel groot.”

Contactloos betalen
Contactloos mobiel betalen raakt in een stroomversnelling. Verwacht wordt dat 5% van de smartphonegebruikers dit ook minstens één keer per maand gaat doen. In 2014 werd dit nog  minder dan 0,5% van de gebruikers. “Smartphones worden al ingezet voor het overmaken van geld, het controleren van het saldo en het uitvoeren van online transacties. Toch loopt de populariteit voor het in de winkel betalen met een smartphone nog achter op de traditionele portemonnee. Wanneer meer retailers deze vorm van betalen accepteren en consumenten de voordelen kennen, wordt contactloos betalen een stuk populairder.”

Media trends
Korte video (onder 20 minuten) lijkt een trend, maar niet dé toekomst te zijn voor televisie. De totale tijd die we spenderen aan het kijken van short form video ligt dit jaar onder 3% van het totaal dat we kijken op alle schermen. Een andere mediatrend is dat de &;generatie die niet spendeert&; veel geld besteedt aan mediacontent, zoals pay tv, muziek, computer games, films, streaming video, kratnen en boeken. Wat de laatste categorie betreft stelt Deloitte vast dat de omzet van gedrukte boeken vijf keer hoger ligt dan de omzet van eBooks. Dit geeft aan dat eBooks geen grote bedreiging vormen voor gedrukte versies. Zelfs 18- tot 29-jarigen lezen nog steeds gedrukte boeken; bijna driekwart van de jonge lezers kiest voor een versie in hardcopy.

 

Plaats als eerste een reactie

Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!

Word lid van Adformatie → Login →
Advertentie