'Markt sociale netwerken verzadigd'

Maarten Hafkamp, redactie | 12 december 2011, 7:43

De markt van sociale netwerkdiensten is over zijn hoogtepunt heen, stelt onderzoeksbureau Forrester. 'Nonsensdiensten als FourSquare zullen verdwijnen.'

'Mensen hebben geen tijd meer over voor extra diensten op hun tablet of smartphone', zegt Forrester-baas George Colony. 'Social media kosten nog maar een fractie minder tijd dan winkelen en de zorg voor kinderen. We bevinden ons in een zeepbel voor sociale start ups. Als deze barst, zal een aantal nonsensdiensten, zoals , weggevaagd worden.' De onderzoeker waarschuwt bovendien voor een webbubbel zoals rond 2000,

Forrester Research maakt onderscheid tussen het web als softwarearchitectuur en als een groot netwerk. Ruim 40 pct van ict-bestuurders, waarschuwt Colony, verplaatst alle bedrijfstechnologie nu van de pc naar apps op internet. Deze ’app internet-markt’ krijgt in 2015 2,2 miljard dollar aan commerciële omvang, aldus Forrester Research.

Bron: De Telegraaf.

Over de auteur

Maarten Hafkamp

Reacties op dit artikel (8)

Comment author avatar
Avatar

Olchert Vels

(12 december 2011, 12:17)
Toch opvallend dat Adformatie een dergelijk stukje klakkeloos overneemt en er een populistische kop bovenplaatst.
Wat staat hier nou eigenlijk? Waar haalt Forrester de wijsheid precies vandaan? Waarom is Foursquare een nonsense dienst? Linkje naar onderzoek lijkt me op zijn plaats.
Sociale netwerken zullen komen en gaan, maar er is ALTIJD plaats voor nieuwe relevante sociale netwerken.
Avatar

Silla

(12 december 2011, 14:07)
@Olchert: Maar Foursquare IS toch ook een nonsense dienst?! Daar zijn we het inmiddels met z'n allen toch wel over eens?
Avatar

Noam

(12 december 2011, 14:46)
Uit het onderzoek komt naar voren dat in NL 78% van de potentiele gebruikers al actief is. M.a.w. de grootste groei ligt achter ons.
Een sociaal netwerk zal dus, net als de andere activiteiten zoals zorg voor kinderen, een meerwaarde moeten hebben om gebruikt te blijven worden.
De volledige presentatie kan je hier bekijken.
http://www.youtube.com/watch?v=BiYNs5uPPEE
Avatar

Olchert Vels

(12 december 2011, 14:55)
Waarom zijn we het daar inmiddels over eens?
Avatar

Silla

(12 december 2011, 15:35)
@Olchert: Sorry als ik voor jouw beurt sprak. Mijn reactie was gebaseerd op eigen bevindingen, plus de bevestiging van anderen die er inmiddels ook niet zo de waarde meer van inzien. Maar excuses als ik nét is teveel generaliseerde. Al sta ik er nog steeds wel achter. Hoe dan ook, time will tell.
Avatar

Olchert Vels

(13 december 2011, 9:03)
@Silla: Ik weet niet of Foursquare het gaat redden.
Weet wel dat ze hard groeien (nu 15mln gebruikers) en dat ze makkelijk standhielden naast het geweld van Facebook Places. Daarnaast geloof ik location based services nog heel hard gaan groeien. We zullen zien of Foursquare (en vooral de bedrijven daarop) daar genoeg relevantie aan kunnen toevoegen.
Avatar

Igor Asselbergs

(16 december 2011, 12:28)
Forrester heeft natuurlijk groot gelijk. De markt van zoekmachines was tenslotte ook verzadigd toen Google kwam. De markt van mobiele telefoons was verzadigd toen de iPhone kwam. De markt voor persoonlijke webpagina's was verzadigd door MySpace toen Facebook kwam. De markt voor online boodschappendiensten was verzadigd met email toen Twitter kwam. Net zo is de markt voor sociale netwerken verzadigd terwijl op dit moment een paar jongens op een zolderkamer iets nieuws zitten te bedenken waar Forrester geen weet van heeft.

Gerelateerde items Social Netwerk Forrester