Premium

‘Ook in 2015 forse daling bestedingen dagbladen en magazines’

De mediabestedingen Nederland groeien in 2015 sterker dan andere Europese landen, maar de printmarkt zal harder dalen.

Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
adformatie

Dat voorspelt Magna Global, onderdeel van Mediabrands, in zijn Media Outlook 2015. Weliswaar blijft Nederland onder de wereldwijde groei van 4,8 procent, maar de 4,2 procent groei is groter dan het West-Europese gemiddelde van 2,8 procent. De groei is overigens kleiner dan in 2014 met 5,3 procent.

Wel blijven de online bestedingen achter: +8,1 procent, tegen 15,1 procent wereldwijd en 10,3 in West-Europa. Het totale groeicijfer pakt vooral goed uit dankzij de groei in TV en OOH+Cinema, aldus Magna Global: TV +4,0 en OOH+Cinema 3,2 procent. Voor radio wordt een bestedingengroei van 2,5 procent verwacht.’

Dagbladen
Print krijgt in Nederland in vergelijking met de meeste andere landen/regio’s opnieuw rake klappen, aldus Magna Global. In de dagbladenmarkt dalen de bestedingen met 9,2 procent, zo is de verwachting. Managing director Onno Seelen zegt te verwachten dat in 2015 de prijzen ‘nagenoeg marktbreed&; gaan dalen. Interessant is de aankondiging van De Persgroep om over te gaan naar CPM. Dat heeft een forse daling van de tariefkaartprijzen tot gevolg, van gemiddeld ongeveer 50 procent. Vooral de kleine(re) adverteerders zullen hiervan gaan profiteren en dat zorgt wellicht voor een toename van het aantal adverteerders. Voor grote adverteerders zal de prijsdaling minder groot zijn, zij hebben immers vaak al hoge kortingen. De keerzijde van de prijsverlaging is dan ook dat de dagbladen het minder aantrekkelijk maken voor grotere adverteerders om zich te committen.’
Kansen voor de dagbladenbranche zijn er volgens Seelen ook: ‘2015 moet het jaar worden waarin uitgevers eindelijk met een totaalproduct gaan komen, zodat adverteerders het daadwerkelijke bereik van één dag over alle kanalen kunnen inkopen. Het overgaan naar CPM van De Persgroep is wat dat betreft een goede voorbode.’

Tijdschriften
Magna Global verwacht bij de magazines zelfs een min van 10 procent aan bestedingen in 2015. En dat is veel meer dan de wereldwijde cijfers (-6,3 procent) en die in West-Europa (-4,6 procent).

Seelen: ‘De vooruitzichten voor de bladenmarkt in de breedte zijn niet zo gunstig na een jaar van stilstand of zelfs achteruitgang. Ook 2015 belooft geen jaar van verandering en innovatie te worden en er zijn helaas ook weinig positieve vooruitzichten voor 2016 of 2017. Enerzijds door geldgebrek, anderzijds door een gebrek aan visie op de toekomst van magazines.’




Het hele rapport is te vinden.

premium

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen lezen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Advertentie