Premium

Twitter moet interessanter worden voor adverteerders

Ruim een jaar na de beursgang worstelt Twitter nog met zijn verdienmodel.

Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
adformatie

De grootste uitdagingen zijn volgens Dick Costolo, ceo van , het wegnemen van de onzekerheid onder adverteerders en het grote aantal Twitter-gebruikers dat geen account registreert. Ruim 500 miljoen mensen gebruiken Twitter zonder account, waardoor adverteerders twijfelen of het platform zich doorzet als de nieuwe digitale revolutie, of dat het blijft hangen in zijn niche status. 

Costolo zette de veranderingen sinds de beursgang op een rijtje en kondigde enkele toevoegingen aan die ervoor moeten zorgen dat registreren makkelijker wordt en adverteerders meer inzicht krijgen.

Verbeterde introductie nieuwe twitteraars

Sinds augustus heeft Twitter de procedure om een Twitteraccount aan te maken versimpeld. Het percentage bezoekers dat na een eerste bezoek een account registreert is daardoor met 10 procent gestegen. Voor nieuwe twitteraars werd het ook gemakkelijker om twitteraars te vinden die aansluiten op de interesse van een gebruiker. Door deze aanpassing hebben onder andere twee keer zoveel mensen hun smartphone-contactlijst geïmporteerd om te kijken of daar interessante twitteraars tussen zitten.

Private messaging

De bestaande berichtfunctie is verbeterd wat het makkelijker maakt om tweets of privéberichten te delen en te verzenden. Een van de verbeteringen is bijvoorbeeld dat twitteraars elkaar niet meer hoeven te volgen om privéberichten naar elkaar te kunnen versturen.

Video en locatiegegevens worden belangrijker

Het platform gaat meer inzetten op video en gebruik van locatiegegevens. Twitteraars moeten via het platform zelf video&;s kunnen maken en uploaden, zonder dat hier een link van of voor nodig is. Ook wil Twitter meer locatie relevante tweets laten zien, zodat het platform aantrekkelijker wordt voor de lokale advertentiemarkt.

Dilemma

Met de nieuwe toepassingen komt het platform voor een dilemma te staan. Door de beursgang moet Twitter werken aan groei van het bereik, wat ten koste kan gaan van de huidige kracht. De kracht van het medium zit in het gebruik van retweets, hashtags en het aparte vocabulaire dat twitteraars gebruiken, wat het voor nieuwe gebruikers lastig maakt om te integreren. Costolo realiseert zich dat Twitter wellicht niet voor iedereen is, maar zolang de groep gebruikers die geen account hebben op Twitter twee keer zo groot is als de huidige actieve user-base, valt er nog winst te halen. 

premium

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen lezen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Advertentie