Premium

Wéér het jaar van mobiel: een verslag van MIC 2015

Native advertising is belangrijker dan ooit, blijkt op de Mobile Inspiration Conference.

Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
adformatie

‘Dit jaar is het jaar van mobiel, net als alle tien jaar hiervoor’. Die tekst kwam regelmatig terug op de Mobile Inspiration Conference op 24 maart. De middag georganiseerd door Sanoma en Nu.nl stond in het teken van mobile advertising en marketing.

Het evenement begon met een aantal algemene presentaties van zowel nationale als internationale sprekers in de Hallen in Amsterdam. Vervolgens konden bezoekers kiezen uit twee keer vier breakout sessies met af en toe uitzicht op de eettentjes in de Foodhallen.

Het algemene geluid was positief en er werd vooral gesproken over alle devices die door zullen groeien in de toekomst. De tablet is niet dood, de mobiele telefoon gaat meer functies op zich nemen (en wordt daarmee &;de afstandsbediening van ons leven’ volgens techredacteur Colin van Hoek ) en zelfs Google Glass komt over een paar jaar echt wel weer terug op de markt als consumentenproduct. Natuurlijk kwamen wearables aan bod en ging het over de IOT (Internet of Things). IOT of IOE (Internet of Everything) is volgens Rudy de Waele overigens niet per se de toekomst, want het is allang aan de gang.

Verder spraken veel mobiele influencers over native advertising, waar ook branded content onder valt. Zo vertelde Meredith Kopit Levien, VP of advertising van de New York Times in een video speciaal aan het publiek in Amsterdam over de samenwerking met Netflix. De New York Times kreeg van de videostreamingdienst de journalistieke ruimte om een te schrijven over vrouwen in gevangenissen voor de lancering van het nieuwe seizoen Orange is the new black.

Arthur Hoffman, CEO Sanoma Digital gaf met cijfers aan hoe belangrijk native advertising al is in Amerika (50% van de inkomsten van Huffington post komen uit native advertising en 100% van de inkomsten van Buzzfeed komen uit native advertising). Hij ondersteunde dit verhaal met de quote: &;native advertising, when done well, serves compelling content into the natural flow of media consumption&;. Belangrijk is volgens hem wel dat je niet moet proberen om de lezer te bedriegen, en dus open kaart moet spelen.

De laatste spreker, Katrina Dodd van Contagious UK vertelde ten slotte nog even hoe je je jongeren bereikt met advertising: via mobiel, en vooral niet via tv. 

premium

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen lezen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Advertentie