Premium

Deze reclameposters voor een campagne van Eneco zuiveren de lucht

De coating op de poster is nieuw in Nederland en gebruikt een natuurlijke techniek om schadelijke stoffen af te breken.

Eén van de duurzamere spandoeken voor Eneco
Afbeelding: aangeleverd

In Rotterdam en Eindhoven hangen grote reclameposters met een speciale coating die schadelijke stoffen uit onder meer uitlaatgassen afbreekt. Een primeur in Nederland, stelt het verantwoordelijke bedrijf blowUp media. De posters tonen uitingen van Eneco, dat net een campagne gestart is over het verduurzamen van zijn bedrijfsvoering en klanten. 

Zo werkt een luchtzuiverende reclameposter

Blowup media noemt zijn reclameposter de Giant Poster en maakt die in de Benelux. De poster is gemaakt van plastic dat uit de zee is opgevist, aangevuld met gerecyclede pet-flessen. Er zit geen pvc in de poster. De gebruikte inkt is op waterbasis - en weersbestendig. Tot zover niets nieuws, vertelt Willemijn Boshouwers (marketing manager Benelux) van blowUp tegen Adformatie. De duurzame versie van de Giant Poster is sinds 2016 in gebruik.

De vernieuwing zit 'm in de transparante coating van titaniumdioxide die reageert op daglicht. Er vindt dan fotokatalyse plaats, waarbij de coating schadelijke stoffen opvangt en afbreekt. Volgens blowUp media breekt de coating genaamd The Pure op zijn Giant Poster onder andere stikstofoxiden en fijnstof af, afkomstig van onder meer uitlaatgassen. De coating op de reclameposter is volgens blowUp media niet schadelijk voor mens en milieu. 

blowUp media rotterdam eneco
Een Eneco-reclameposter in Rotterdam Afbeelding: aangeleverd

Campagne voor Eneco

De luchtzuiverende reclameposters zijn opgehangen voor een campagne van Eneco. Kinetic, gespecialiseerd in out of home-reclame, was betrokken bij het adviseren rondom de nieuwe type coating op de reclameposter. Ook Mindshare, de mediapartner van Eneco, werkte mee aan de campagne.

Eneco startte vorige week een campagne om de energietransitie in Nederland aan te jagen, zo vertelden Eneco en lead agency Publicis in gesprek met Adformatie. Zo is de nieuwste campagnevideo zo duurzaam mogelijk opgenomen. 

Lees ook: blowUP media introduceert The Emerald in Hoog Catharijne

Met de eveneens duurzamere campagneposters willen Eneco en blowUp media een signaal afgeven aan de industrie. Eneco wil in 2035 klimaatneutraal zijn (en dus niet meer bijdragen aan klimaatverandering) en ook blowUp media heeft een net-zero ambitie. Om die ambitie waar te maken, gaat blowUp media op korte termijn de uitstoot van zijn reclamecampagnes compenseren door bij te dragen aan gecertificeerde klimaatbeschermingsprojecten. De 'binnenkort' blijft nog even zo, vertelt Boshouwers. 'We zijn nog druk bezig om dit te concretiseren en daarom kan ik er nog niets over delen. Zowel niet qua inhoud als qua exactere timing.'

premium

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen lezen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Advertentie