Mijn Nuon? Mijn Ziggo? Mijn ING? Stop het ge-Mijn, u bent helemaal niet van mij

Het ge-Mijn op al die bedrijfswebsites klinkt bedrieglijk persoonlijk en bovendien kinderachtig en bevoogdend

‘Hoezo MIJNoverheid?’ Zo luidt de briljante titel die de Nationale ombudsman gaf aan zijn ‘Onderzoek naar knelpunten voor burgers bij MijnOverheid/de Berichtenbox’.

De Nationale ombudsman kreeg veel klachten binnen van burgers over de digitale berichtenbox op de website MijnOverheid.nl. Via deze officiële overheidssite krijgt de burger post van officiële instanties zoals de SVB en de Belastingdienst. En ja, ook de verkeersboetes van het CJIB.

Deze inbox is nogal ingewikkeld. Je moet erop inloggen met je DigiD, en het vervelende is dat als je inlogt en daarmee je account activeert je ook automatisch aangeeft dat je post van de overheid voortaan digitaal binnenkrijgt, en niet meer per brief. Dat leidt tot ellende.

Aanmaning en drama

‘Koen (35) heeft zijn MijnOverheid-account al jaren geleden geactiveerd. Handig, zo’n digitale brievenbus. Hij kreeg zijn post ook nog op papier, dus hij keek eigenlijk nooit meer in zijn Berichtenbox. Opeens ontvangt hij een aanmaning voor een boete van de RDW omdat hij zijn auto niet op tijd APK heeft laten keuren.’

De Nationale ombudsman geeft met gevoel voor drama meer voorbeelden in zijn rapport, dat onlangs verscheen: ‘Toen Corry (70) hoorde over de Berichtenbox wilde zij graag weten of dat iets voor haar was. Nieuwsgierig opent zij de website van MijnOverheid en klikt hier en daar wat aan. Bij nader inzien ziet het er toch niet zo gemakkelijk uit. Snel klikt zij de website weer weg... Later blijkt dat zij haar account had geactiveerd.’

Ambtshalve verhogingen

Zowel oudere als jongere mensen vinden het lastig om op deze manier met de overheid te communiceren, stelt de ombudsman. Nederlandse burgers dreigen hierdoor te worden uitgesloten van overheidsvoorzieningen. ‘Post van de SVB, de RDW, het UWV of de gemeente wordt gemist, met nadelige gevolgen, zoals hoge boetes of ambtshalve verhogingen van kosten.’

De overheid moet de kennis, vaardigheden en behoeften van de burgers als uitgangspunt nemen, stelt ombudsman Reinier van Zutphen. ‘Van alle burgers. Van jong tot oud, van hoogopgeleid tot laaggeletterd. Digitale post verzenden naar de Berichtenbox en het verder maar aan de burger laten om zijn digitale brievenbus continu in de gaten te houden, vind ik de omgekeerde wereld.’
Er is nog een wereld te winnen voordat MijnOverheid ook echt van alle burgers is, concludeert Van Zutphen.

Bevoogdend

Datzelfde ontheemde gevoel bekruipt mij niet alleen bij MijnOverheid en Mijn Belastingdienst ( ‘Beste ondernemer, uw aangifte staat klaar op Mijn Belastingdienst’) maar ook bij dat voortdurende ge-Mijn bij al die andere organisaties en bedrijven. Mijn ING. Mijn Ziggo. Mijn apotheek. Mijn ANWB. Mijn KPN. Mijn.nn. Mijn Nuon. Mijn Gamma. MijnTele2. Mijn XS4ALL. Mijngodwatjenogmeerhebt.

Het ge-Mijn op al die bedrijfswebsites klinkt bedrieglijk persoonlijk en bovendien kinderachtig en bevoogdend.

Dat ‘Mijn’ suggereert een persoonlijke benadering, een u-als-klant-hebt-bij-ons-het-heft-in-handen, maar dat is helemaal niet zo. Je mag als klant niet eens zelf bepalen wat je te zien krijgt op het zogenaamd persoonlijke gedeelte van een website.

En je hebt ook niets te zeggen over wat het bedrijf doet. Mijn ING besluit de spaarrente op ‘mijn’ Oranjerekening te verlagen van 0,1 procent naar 0,05 procent maar als het écht Mijn ING was zou ik de spaarrente juist willen verhogen.

Ik kan er helemaal niks mee

Maar serieus. Ik snap ook wel dat ik als burger of klant niks te zeggen heb over rentebesluiten of welke bedrijfsbesluiten dan ook, maar, geacht bedrijf, houd dan ook uw bedrijf van uzelf.
Want bedrijf X en Y en Z, u bent helemaal niet van mij.

Nog een citaat uit het Nationale ombudsman-rapport: ‘Hoezo MIJNOverheid? Dit is niet van mij, ik kan er zelf helemaal niks mee.’

Hoe ongelukkig die Mijnnogwat-trend kan uitpakken zie je aan de merknaam Mijn mayonaise. Mijn mayonaise komt uit de serie Mijn saus, die enkele jaren geleden op de markt werd gebracht door SupperFood in Woudenberg. Er was ook Mijn knoflooksaus en Mijn barbecuesaus.

Op de dag dat ik in de supermarkt een pot Mijn mayonaise kocht, stuitte ik in de krant op de kop: ‘Mijnreus raakt steeds verder in verval’, boven een artikel over mijnbouw in Zuid-Afrika. De volgende ochtend las ik over het nieuwe duurzame CBS-gebouw in Heerlen dat wordt verwarmd en gekoeld met mijnwater.

Mijnongeluk

Dat Mijn mayonaise klonk op slag niet meer zo lekker. Het klinkt naar mijnwerker en mijnwater. Naar mijnmayonaise. En naar mijnongeluk, zo’n mijnongeluk in een provincie in Centraal-China of Brazilië met 39 doden en gewonden.

Die Mijn mayonaise is inmiddels van de markt gehaald. Niet erg. Het was toch nooit mijn mayonaise. Nu nog Mijn OLVG, Mijn KNVB, Mijn Sunweb, Mijn UWV, Mijn Menzis en Mijn Zilveren Kruis ontmijnen graag.
 

Reacties:

Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!

Word lid van Adformatie → Login →
ton Tonen
Eindelijk eens fatsoen. Ook aanspreektitels zijn belangrijk!! Bijvoorbeeld als ik U niet ken, spreek ik over U Niet over JE bijvoorbeeld telefoonmaatschappij BEN. Ik Ben, hoezo, mijn Ben en U graag OF afspraken maken heeft U de rekening betaald is onbeschoft als je zegt heb je al betaald ken ik jou nee je kent mij niet, U graag. En Niet bij de voornaam respect graag meneer/mevrouw en dan achternaam. fijn deze site. RESPECT graag. Bedankt.
Lees meer Lees minder
**Bold** _italic_
Uw emailadres wordt uitsluitend gebruikt om mogelijk contact met u op te nemen naar aanleiding van uw bericht en is alleen zichtbaar voor de redactie.
Rob Wils
ik kreeg een E-Mail bericht dat ik naar "Mijn"Overheid moest gaan om een bericht te lezen in "Mijn"berichtenbox. Ik heb alleen een Laptop. Wat ik ook probeer, ik kom niet in "Mijn eigen berichtenbox. Ik kan alleen aangeven of ik digitale post wil van mijn pensioen fonds of van een mij onbekende gemeente. Nergens zie ik hoe ik naar de berichtenbox kan gaan. Eerst wèl. ING heeft de side vernieuwd en nu moet ik naar mijn smartphone, die ik helemaal niet heb. Wat nu???
Lees meer Lees minder
**Bold** _italic_
Uw emailadres wordt uitsluitend gebruikt om mogelijk contact met u op te nemen naar aanleiding van uw bericht en is alleen zichtbaar voor de redactie.
Advertentie