Zo brief je een freelance copywriter

In de dagelijkse praktijk maak ik vaak mee dat door de snelle doorlooptijd van projecten er steeds minder tijd wordt besteed aan een goede briefing. Dit gaat natuurlijk ten koste van de kwaliteit van het eindproduct. Daarom hier in het kort de belangrijkste onderdelen van de briefing voor een freelance copywriter op een rij.

Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
adformatie

- Wat is het onderwerp en/of (sub)thema?
- Is er veel inleestijd nodig?
- Hoeveel woorden/regels mag het geschrevene maximaal bevatten?
- Welke doelgroep wordt aangesproken met de tekst?
- Welke tone of voice moet gehanteerd worden?
- Wat is de deadline voor de eerste versie van de tekst?
- Wie voert de tekstcorrecties door?

Zaken als tussenkoppen en fotobijschriften zijn meestal inbegrepen bij het schrijven van de tekst, maar overleg het toch even om onduidelijkheid te voorkomen.

Pas als deze zaken allemaal duidelijk zijn, is het mogelijk een goede inschatting te doen van uren en dus een prijsopgave af te geven. En nu maar hopen dat het in de praktijk ook bij elke klus zo gaat werken...

P.S. Jullie hebben ongetwijfeld nog aanvullingen op het bovenstaande rijtje. Ga vooral je gang in de comments!

Plaats als eerste een reactie

Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!

Word lid van Adformatie → Login →
Advertentie