Projectnarratief

Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
adformatie

Zet vijf projectdirecteuren in een hok met professor Marcel Veenswijk en het leren kan beginnen. Het doel: meer samenhang krijgen in de stakeholderaanpak bij grote infraprojecten. Het resultaat: gestolde kennis in de vorm van een handreiking stakeholderaanpak. Deze handreiking kun je

Een klein boekje, zo'n vijftig bladzijden, kennis bij elkaar gebracht - zie het als een kopje dubbele espresso voor de projectcommunicator. De indeling is in twee delen: stakeholders in kaart brengen en stakeholders in actie. In het tweede deel komt 'het verhaal van het project' aan bod. "Een normatief verhaal dat zich vormt op het kruispunt van projectorganisatie en omgeving". Een verzameling van krachtige kernboodschappen.

De projectdirecteuren kwamen tot drie basisgenres voor hun verhalen:
1) transformerend: '... we slaan een geheel nieuwe weg in....'
2) ontwikkelend: '...we gaan de aandacht meer richten op....'
3) conserverend: '... we stellen alles in dienst om te behouden....'

Ik vond dit wel een aardig grid om te gebruiken: het helpt om focus te krijgen op de projectopgave. Dat een krachtig projectnarratief kan rekenen op reacties in de vorm van 'counternarratives' vond ik zeer herkenbaar: het is immers de resultante van andere frames die worden gehanteerd om naar de werkelijkheid en projecten in die werkelijkheid te kijken.

En zo staan er nog veel meer interessante noties in dit KING-boekje:bijvoorbeeld vier basisprojecttypen die elk resulteren in een andere kijk op de rol en benadering van stakeholders: het draagvlakmodel, het technisch model, het missionair model en het arenamodel. Maar als je daarover meer wilt weten, zul je toch echt dat boekje moeten downloaden!

Plaats als eerste een reactie

Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!

Word lid van Adformatie → Login →
Advertentie