Premium

Wie wil er mediabureaudirecteur worden?

Er zijn drie vacatures vacant voor directeur bij een Nederlands mediabureau, maar het valt vooralsnog niet mee om de juiste persoon te vinden. ‘Focus je niet op het mediabureau maar op de directeur.’

Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
adformatie

Het was een pikante benoeming: Roel van den Borne, de man die Havas Media in Nederland op de kaart had gezet, werd afgelopen zomer aangewezen als ceo bij Omnicom Media Group Netherlands (OMD, PHD). Hij begint er per 1 oktober. Daarmee stelde hij Havas Media voor een probleem, maar ook OMD Nederland. Want niet lang na de benoeming van Van den Borne besloot OMD-directeur Hank van Dijk op te stappen. Olger Smit, managing director digital bij Omnicom Media Group, neemt zijn functie tijdelijk waar, totdat een nieuwe directeur van OMD is gevonden.

Ondertussen is bij Vizeum ook nog geen baas aangewezen sinds bekend werd dat Roland Teerenstra binnen Dentsu Aegis naar de vierde etage verhuist om zuster Isobar te gaan leiden. Die vacature zal wel snel opgevuld worden, is de verwachting, maar voor Havas en OMD lijkt het lastiger.

Usual suspects
Ingewijden melden dat het grote probleem is dat altijd de usual suspects worden benaderd. Degenen die dit stukje lezen, kunnen er ongetwijfeld zo drie noemen zonder na te hoeven denken. Het zijn mensen die al eerder een mediabureau hebben geleid, of die nu de baas zijn bij een mediabureau. Zeer capabele mensen overigens, dat wel. Maar de mediawereld is veranderd, en daar moeten de mediabureaus dus ook in mee.

Durf eens buiten de gebaande paden te treden, zegt René Hofma, oprichter en eigenaar van Result Recruitment. ‘De internationale headhunters zijn al weer aan de slag gegaan met het bekende lijstje mensen. Er zit bijna geen discretie meer achter. Want vervolgens komen dat lijstje namen weer op straat te liggen en durven ze niet meer.’

Volgens Hofma zou er buiten het bekende kringetje moeten worden gekeken. ‘Jonge mensen vinden de mediabureaubranche best aantrekkelijk, ook door de digitalisering. Dat zou ook om een nieuw soort manager kunnen vragen. Een marketeer van bijvoorbeeld Unilever zal er nu niet zo snel instappen. Of kijk eens bij de digitale bureaus of exploitanten.’ 

Hofma vindt dat er niet moet worden gefocust op het mediabureau, maar op de directeur. ‘De mensen aan wie zij of hij leiding moet gaan geven, kunnen echt hun ding wel. Het gaat erom dat je een goede directeur bent. Kijk dus naar bewezen leiderscapaciteiten.’

premium

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen lezen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Advertentie