Premium

Zo wil De Gladiool geld gaan verdienen

Het jongerenplatform wil de volgende stap maken met een deels betaalde app en een webshop. 

De Gladiool maakt scherpe, grappige content en heeft een grote fanbase van jongeren in de leeftijd 18-34 (de millennials dus). Pool Worldwide, het bureau van reclamelegende Paul Meijer, is de investeerder, maar bemoeit zich verder niet inhoudelijk met de artikelen van De Gladiool. Het platform moet wel proberen een verdienmodel te ontwikkelen, zeggen ‘CEO’ en hoofdredacteur Carmen Felix (30, foto links) en de onlangs tot adjunct-hoofdredacteur benoemde Ruben Wissing (22).

Felix: ‘Onze lezers vroegen op Facebook om meer content. We hebben twee jaar lang één stuk per dag gepubliceerd en dat vonden ze echt te weinig. Van daaruit gingen we verder denken en is ook de app ontstaan.’

Exxxtra
De Gladiool introduceert de app volgens een freemium model. Felix: ‘Het is een gratis app, maar je kan doorklikken naar een betaalde omgeving waar je voor 1,50 1,49 euro per maand meer stukken kan lezen. Daar komt elke dag extra content bij – onder de naam Exxxtra - , meer videocontent en de alle reguliere stukken die we online plaatsen zijn in die betaalde omgeving een week eerder te lezen.’ 

Ook een goede reden om de app te introduceren is dat tachtig procent van het bezoek van De Gladiool via mobiel komt. ‘Daarnaast is het platform erg afhankelijk van Facebook’, vertelt Wissing. ‘Daar komt maar liefst 99 procent van het verkeer vandaan. We willen graag dat onze bezoekers rechtstreeks binnenkomen. Al is het maar 10 procent, dan zijn we al heel tevreden.’

Een tweede verdienmodel is de webshop die tegelijkertijd wordt geïntroduceerd, met spullen in ‘De Gladiool-stijl'. Daarbij moeten we bijvoorbeeld denken aan T-shirts. ‘Wij denken dat onze community deze typische De Gladiool-items graag wil hebben’, zegt Felix.

Reclame
Er is ruimte voor banners en gesponsorde content, maar dat is best een lastig verhaal. Wissing: ‘Banners leveren nauwelijks iets op en bovendien heeft onze doelgroep massaal een adblocker geïnstalleerd. Maar de app is wel volledig bannervrij, dus kan men daar de banners ontlopen.’

Aanvankelijk hoopte De Gladiool ook met contentmarketing omzet te halen. Dat gaat minder makkelijk dan gehoopt. Samen met adverteerders iets moois bedenken, is nog wel steeds een wens van Felix. ‘We hebben een jaar met de contentmarketingtak van Vice samengewerkt, maar merkten dat het toch te weinig opleverde. Merken denken nog in een redelijk vast stramien en ze vinden De Gladiool misschien lastig. We zijn nou eenmaal straight to the point en plaatsen ongezouten meningen, zonder overigens te beledigen of echt grof te worden. Het zou ook kunnen dat ze ons gewoon nog niet zo in het vizier hebben. Maar de bezoekcijfers spreken tot de verbeelding.’

 

Cijfers De Gladiool
Unieke paginaweergaven
•    Dec: 716.310
•    Jan: 886.511
•    Feb: 624.715
•    Mar: 1.189.656
•    Apr: 554.008

Gebruikers
•    Dec: 315.000
•    Jan: 375.230
•    Feb: 264.040
•    Mar: 492.146
•    Apr: 216.347

In totaal over 2 jaar:
•    5.448.263 gebruikers
•    13.244.169 paginaweergaven

Gelezen door:
•    53,6% Man
•    46,4% Vrouw
•    45,28% leeftijd 18-24
•    34,41% leeftijd 25-34
Bereik op Facebook
•    Gemiddeld rond de 90.000/100.000 gebruikers per artikel.
•    Bijna 41.000 likes op de Facebookpagina
 
premium

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen lezen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Advertentie