Creatie & Campagnes

Nederlands digitaal werk: een goed bewaard geheim

Bert Hagendoorn, blogger | 3 december 2013, 21:32

Wat Nederland kan op creatief digitaal vlak, met name op interactief en digitaal design gebied, is onderbelicht.

Op het nationale toneel, maar vooral op het internationale toneel. We maken hier mooi en succesvol werk, dat moeten we vieren en aan de wereld laten zien. Een betere positie levert voor iedereen voordeel op. Wat moeten we eraan doen om deze mogelijkheid te verzilveren?

Iedereen weet: de Zweden staan bekend al leidend op dit gebied, met bureaus als North Kingdom, B-Reel en Fantasy Interactive (en Hyper Island), gevolgd door de Brazilianen en de Russen. Het waren de woorden van Victor Knaap en Wesley Ter Haar van MediaMonks op  event vorig jaar in Eindhoven: de reputatie van ons land op digitaal gebied is nul. Wat doen de Zweden dan, dat wij niet doen? Het antwoord: ze werken samen, ook in het buitenland, en doen gezamenlijk iets aan hun marketing - dat doen wij niet. Waarom niet?

Wereldberoemd: Dutch Design
Dutch Design is wereldberoemd. Dat is mooi. Maar het gaat dan vooral over product design, ruimtelijk design en ook over grafisch design - niet over interactief en digitaal design. Daar staan we niet bekend om. Maar dat begint al in eigen land. Bij de bijvoorbeeld is digitale media wel een categorie, maar daar is niet al het beste werk wat er in Nederland wordt gemaakt te vinden. Het zou mooi zijn als digitaal werk ook een bekend aspect van Dutch Design wordt: Dutch Digital Design.

Even een stap terug: is ons creatieve werk op digitaal vlak dan wel zo goed? Wellicht halen we het niveau van de Zweden niet, maar we kunnen een mooie toon meeblazen op het internationale toneel. We maken in Nederland succesvol digitaal campagne- en designwerk: denk aan het werk van bureaus zoals ACHTUNG!, Tribal & DDB Amsterdam, Momkai, W+K Amsterdam, MediaMonks, Fabrique, Random en andere bureaus, maar ook van startups en samenwerkingsverbanden. Wij spelen mee. 

Prijswinnend werk
Dat uit zich ook op het gebied van internationale prijzen. Een greep uit de lijst: in Cannes wonnen we dan wel niet zoveel leeuwen als de Belgen, in de categorie Cyber en Design was de score niet slecht. Bij zijn MediaMonks en ACHTUNG! dit jaar zeer goed vertegenwoordigd, bij zowel de Webby’s als de Lovie Awards wonnen DDB & Tribal en MediaMonks veel, Momkai en Fabrique scoorden veel Red Dot Design Awards - en wie weet wat oplevert. Het helpt de reputatie van onze bureaus beslist: goed werk inzenden is belangrijk, niet alleen voor je eigen bureau.

En de marketing? We komen redelijk regelmatig voorbij in de internationale pers, al was het maar omdat we met Amsterdam als creatieve stad op de kaart staan. Ons werk scoort redelijk goede aandacht in het buitenland en ook de inspanningen van bijvoorbeeld Kerrie Finch en FinchFactor dragen een mooi steentje aan bij. Maar als we uitzoomen: van een echt gezamenlijke inspanning op het gebied van marketing is nog geen sprake – ook dat zou helpen.

Gemeenschappelijke ambitie
Naast de bureaus is ook bij organisaties zoals de ADCN, SpinAwards, PIBN, VEA en Amsterdam Marketing de ambitie er om Nederland zo goed mogelijk op de kaart te zetten. Hoe meer podia en exposure hoe beter: alle inspanningen dragen bij om de Nederlandse creatieve industrie, en ook de digitale kant daarvan, zo succesvol mogelijk te maken. 

Dus, kan ons digitaal werk zich meten met Dutch Design? Ik denk dat Nederland sterk is in digitaal werk. Maar we moeten de krachten wel bundelen: meer samenwerken, samen komen op events en kennis en inspiratie delen. Digitaal werk dat hier gemaakt is moeten we vieren en delen met de rest van de wereld - en vooral het internationale toneel blijven opzoeken. We moeten over de grenzen heen kijken.

 

Over de auteur

Reacties op dit artikel (0)

Comment author avatar

Gerelateerde items Creatieve Industrie Dutch Digital Design