Marketing Technology

Twitter is hartstikke dood

Alain Dujardin, blogger | 10 mei 2015, 12:45

Twitter is op sterven na dood. Facebook ook. Tenminste, als we op onze 14-jarige eendagsstagiaire moeten afgaan.

Eigenlijk hadden we er allemaal nog niet eerder van gehoord: de eendagsstagiaire. En eigenlijk geloofden we er helemaal niet in. Want waarom zouden wij in godsnaam de deuren van ons bureau openzetten voor een 14-jarige puber? Moeten we die niet de hele dag zoet houden?

Tegelijkertijd waren we ook wel benieuwd wat het zou opleveren. Dus ze mocht komen. Een dagje meedraaien in een digitaal bureau, waar de gemiddelde leeftijd ergens eind twintig ligt. En we onszelf nog zo ontzettend jong voelen. Tuurlijk we, uiteraard we. We ’n onszelf naar een tweede taal. We . We . En we hebben een account. Maar daar doen we niet zoveel mee: we voelen ons daar &;parent on the dance floor&;.

Onze een-dags-stagiaire mocht overal bij zijn. Kon overal haar mening over geven. Kreeg onbeperkte toegang. Dat beloofden wij. Maar dan moest zij ons beloven dat ze zou delen hoe haar leven eruit ziet. Wat ze doet op haar mobiele telefoon. Of ze een gamer is. Of ze nog wel eens op Facebook komt. Of ze niet knetter gestoord wordt van de ongetwijfeld talloze WhatsApp groepjes waarin ze zich bevindt. En of ze ons nou eens kan uitleggen hoe SnapChat in godsnaam werkt.

Toen ze er eenmaal was realiseerden we ons hoe interessant het was om een tiener te hebben rondlopen op kantoor. Iemand die nog nooit een draad aan een telefoon heeft zien zitten. Nooit een stratengids gebruikt heeft om een route te plannen. Of in de gouden gids een loodgieter heeft opgezocht. We zouden gek zijn als we haar niet zouden uithoren. Wie weet kon ze ons een glimp van de toekomst laten zien.

We wilden alles weten. Of ze Twitterde (nee). Nog wel eens op Facebook kwam (bijna nooit meer). En waarom dan niet (omdat haar vrienden er steeds minder delen, en er dus geen reden meer is om er te komen). Wat ze dan wel deed (WhatsApp’en, SnapChatten, Instagrammen). Wat ze op SnapChat deelt (onbelangrijke foto’s en video’s). Wat ze op Instagram deelt (belangrijke foto’s). Waarom ze SnapChat zo leuk vindt (omdat ze onzinnige foto’s binnen krijgt die binnen een paar tellen weer zijn verdwenen). Of ze TV keek (Youtube). Hoe ze aan nieuwe muziek komt (Youtube, en Shazam). En aan haar films ().

We probeerden er grip op te krijgen. Probeerden lijnen te ontdekken. Het liefst zouden we stevige conclusies trekken. Bijvoorbeeld: Twitter is hartstikke dood voor deze tieners. Ja, dat klonk vertrouwd. Al tijden worden er , en op ons afgevuurd dat jongeren Facebook en Twitter verlaten. Of dat deze generatie tieners kiest voor gesloten (WhatsApp, SnapChat) in plaats van open (Twitter).

Maar waar waren we eigenlijk precies naar op zoek? Waarom hingen we aan de lippen van een tiener? Simpelweg omdat we geen idee hebben waar het naartoe gaat. Niemand. Ook niet degenen die argeloos Facebook, TV of wat dan ook dood verklaren. Daarom klampen we ons vast aan de tieners van nu. “Vertel ons! Waar gaat het heen?”

De Google zoekopdracht ‘what’s next in social media’ levert 500 miljoen hits op. En meer dan een half miljoen mensen lazen het essay  van de Amerikaanse tiener Andrew Watts. De marketing-tech-startup-whatever-socialmedia professionals kenden zijn woorden haast profetische waarde toe.

En daar moeten we mee uitkijken. Danah Boyd (auteur van het boek ;s Complicated: The Social Lives of Networked Teens’) schreef een waarin ze afrekent met tech-wereld die klakkeloos afgaat op willekeurige meningen van ‘techie’ tieners. Misschien verandert het internet wel de wereld, maar zijn tieners helemaal niet zo veel veranderd.

Onze eendagsstagiaire ging naar huis. Wij hadden flink wat opgestoken, waren weer wat wijzer geworden. Facebook en Twitter durfden we er alleen niet om dood te verklaren. Maar zo’n kop doet het natuurlijk lekker. Dus vooruit: Twitter is hartstikke dood.

Over de auteur

Alain Dujardin
Creative Director | Greenberry Lees meer over Alain Dujardin

Reacties op dit artikel (7)

Comment author avatar
Avatar

Eddie Tjon Fo, Founder Legalsupport4all

(11 mei 2015, 8:33)
Leuk stuk Alain.

De 'fout" die zowel advertisers, marketers als ondernemers tegenwoordig maken, is dat ze denken dat hun generieke kennis nog volstaat in een maatschappij die steeds meer gedreven wordt door technologie. De disruptie door de technologische verandering en ontwikkeling is zo sterk en gaat zo snel dat je generiek niet meer kunt volgen.

Dat betekent dat er steeds meer behoefte is aan specifieke kennis. Er moet dus gebouwd worden aan tijdelijke cel structuren die de verzamelplaats worden van specifieke kennis die tijdelijk inzetbaar zijn voor de oplossingen die worden gevraagd. In die cel structuur is er telkens een nieuwe leider en die positie wisselt naarmate het project vordert en en behoefte is aan de volgende leider binnen het project met specifieke kennis.

Men moet hybride gaan denken om te kunnen anticiperen op marktvraag, sales oplossingen, markt toetreding, concurrentie positie, veranderend gedrag van archetypes, innovators en early adopters. Het "Old skool" lineair denken van slechts 4 maanden geleden is passe...:)))
Avatar

Michiel

(11 mei 2015, 11:09)
@Eddie
Mee eens. En daaraan toegevoegd; een maand IT ontwikkeling is gelijk aan een jaar ontwikkeling. De ontwikkelingen gaan zo snel en nieuwe technologieën worden dagelijks gecreëerd, dat je er bijna een extra baan voor nodig hebt om die informatie en ontwikkelingen bij te houden.
Avatar

Paul Hassels Monning

(11 mei 2015, 17:33)
Mooi geschreven stuk Alain, en een nog fraaier initiatief. Te vaak staren directieteams immers door hun grijze oogharen naar hun eigen verrimpelde navels.

Dit initiatief - hoe nuchter je ook de conclusie trok dat er nog geen disruptive conclusies te trekken zijn - verdient navolging. Niet alleen in 'hip & happening' B2C spelers zoals Redbull, reclamebureaus of FrieslandCampina maar juist ook in B2B.

Want dat de digitale diseruptie ook daar huis gaat houden, daar zijn de oudere kinderen bij McKinsey, MarketingSherpa en SiriusDecisions het wel over eens.
Avatar

Jeroen

(13 mei 2015, 8:15)
Meest belangrijke wat je ervan kunt leren is de reden waarom deze tiener dingen doet en vooral niet doet. Het is grotendeels afhankelijk van wat haar vriendinnen doen. En logisch zeker als tiener wil je bij de groep horen en er niet buitenvallen. Als haar vriendinnen terugkeren naar twitter keert zij terug naar twitter. Wat dat betreft is er niets verandert in de laatste jaren.
Avatar

BarendWesterveld@gmail.com

(13 mei 2015, 17:55)
Misschien een harde les voor marketeers, maar sommige social media (met name FB, Tw en Li) hebben hun oorspronkelijke doel verloren. Ze staan zo vol met spam, dat je de updates van vrienden en connecties nog slechts met moeite kunt terugvinden. De stagiaire geeft andere argumenten, maar zegt eigenlijk hetzelfde.
Avatar

Melchior van Velzen

(13 mei 2015, 23:16)
Heel interessant artikel. Dank dank dank voor de inzichten die u geeft. Maar inderdaad moeten we uitkijken Danah Boyd heeft wat dat betreft gelijk.
Avatar

Anonymous

(17 mei 2015, 22:55)
Ongelooflijk flauwe clickbait

Gerelateerde items Social Media Mobile Tieners

Meer in channel Marketing Technology

Blijf op de hoogte

Van onze partners

Whitepapers

Populaire blogs