Okke Punt (Unox – Soep in zak) wint Reclamemuziek Top-20 2015

Het lied ‘Wat een dag’ uit de tv-commercial van Unox eindigt met nipt verschil van vijf stemmen bovenaan.

Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
adformatie

De verkiezing van de Reclamemuziek Top-20 begint een heus eindejaar fenomeen te worden. Liefst 1835 mensen (telling t/m 21 december), brachten de afgelopen tien dagen hun stem uit op één van de twintig nummers in de met ‘We Love Reclame’ samengestelde shortlist met populaire muzieknummers die dit jaar te horen waren in tv-reclame. Dat is bijna vijfhonderd stemmen meer dan vorig jaar, toen we ook al versteld stonden van het aantal  reacties.

Zeker zo indrukwekkend, was de response op de verkiezing op sociale media. Vooral op Facebook ging het weer hard met bijna vierduizend shares (3949). Op Twitter werd het driehonderd keer gedeeld en dan waren er nog wat shares op Linkedin. Interessant was de energie die de adverteerders en reclamebureaus in de verkiezing van ‘hun’ nummer staken. Zo riep ABN Amro op het corporate Twitter-account  de volgers op om een stem uit te brengen op Harry Sacksioni, en deed TBWA\Neboko’s Rik Ledder op Facebook zijn best om de eigen kandidaat Okke Punt een duwtje te geven.

Dus ja, muziek in de reclame leeft, zoveel is wel zeker. Het resululteerde in een adembenemende nek-aan-nek race tussen Okke Punt en &;good old&; Harry Sacksioni. Die winnend werd afgesloten door… Okke Punt.

Met zijn lied ‘Wat een dag’ wist Okke 36% van de stemmen te trekken (662). Dat is slechts een fractie meer dan Sacksioni, die met zijn instrumentale versie van Vincent 657 stemmen bij elkaar kreeg. Opvallend is dat dit nummer relatief veel steunbetuigingen zijn geplaatst in de comments.

Je zou ze alle twee een prijs gunnen. Maar goed, er kan maar één winnaar zijn. En dat is dit jaar dus Okke Punt. ‘Wat een dag’, dat hij voor de nieuwste Unox reclame schreef,  is inmiddels ook uitgebracht. Het Nederlandstalige nummer is sinds deze maand te koop via iTunes en te beluisteren via Spotify, Apple Music en Deezer. De reclame is gericht op wie jij wat soepballen extra gunt. Het verhaal gaat over een jongen die de hele dag uitkijkt naar regen. Zijn moeder geeft hem namelijk extra soepballen als hij doorweekt thuiskomt. Wanneer de regen net is opgehouden, probeert hij alsnog zijn moeder ervan te overtuigen dat hij in die zware regenbui zat.

Voor Punt, finalist van de laatste editie van Beste Singer-songwriter van Nederland, was het voor het eerst dat hij een Nederlandstalig nummer zingt. Okke: ‘Toen ik gevraagd werd voor de commercial werd mij al snel duidelijk waar het over zou moeten gaan. Een vrolijk Nederlandstalig nummer dat het gevoel van het jongetje uitdrukt. Het uitstapje naar het Nederlands is interessant gebleken. Ik moest schakelen van melancholie in het Engels naar een vrolijk liedje in het Nederlands.’

Op ruime afstand van de beide winnaars volgt Heavn met &;Finding out more&; (9% van de stemmen), een nummer dat is gebruikt voor de &;Wanener keek u voor het laatst om&; campagne van BMW. Met vlak daarachter het door Good Sounds in opdracht van Allsecur gecomponeerde Rock on.

Hieronder de Spotify playlist met alle nummers in de juiste volgorde. Alleen ‘Vincent’ in de versie van Harry Sacksioni, omdat dit nummer niet bij Spotify beschikbaar is. In plaats daarvan het nummer in de originele uitvoering van Don McLean.

En natuurlijk, voor alle fans nog eens ‘Wat een dag’, deze keer niet de commercial maar Okke’s eigen video waarin hij de kijkers vraag om hulp voor zijn nieuwe clip.

De reclamemuziek Top-20 is tot stand gekomen in samenwerking met ;WeloveReclame.nl&; de reclamemuziek Top-20 van 2015.

Plaats als eerste een reactie

Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!

Word lid van Adformatie → Login →
Advertentie