Premium

Dopper reist met vier creatieven naar Nepal om verhalen te vertellen

Een rapper, filmmaker, fotograaf en copywriter vertellen over afval en drinkwater in Azië

Fotograaf: Daniel Maissan

Wie denkt aan Nepal, denkt aan tempels, ruige natuur en de witte pieken van de Mount Everest. Dat plastic afval een groot probleem is in het land, is minder bekend. Sociale onderneming Dopper wil het probleem op de kaart zetten en er tegelijk iets aan doen.

Directeur voor Dopper Foundation
De sociale onderneming Dopper heeft een duidelijke missie: meer schoon kraanwater, en minder watervervuiling door plastic. Vijf procent van de netto omzet gaat educatieve programma’s over water en plastic afval in westerse landen en naar drinkwaterprojecten in Nepal. Om dit zo goed mogelijk te regelen, bestaat de Dopper Foundation. Formeel een aparte stichting, in de praktijk een afdeling binnen het bedrijf Dopper speciaal gericht op projecten voor het goede doel.

Lees ook: Dopper werd uitgeroepen tot Dutch Marketing Next of the Year 2016

Lonneke Craemers is sinds begin dit jaar directeur van Dopper Foundation. Vorig jaar draaide Dopper een omzet van negen miljoen euro. Bijna een half miljoen ging naar het goede doel. Daarom was het tijd om te professionaliseren met een eigen foundation-directeur en een kritische blik op de eigen bestedingen.

Binnen een paar maanden na haar aanstelling reisde Craemers naar Nepal. ‘Ik wilde een eigen visie ontwikkelen op de problematiek’, vertelt ze. ‘Daarom moest ik met mijn team zelf op onderzoek uit. Wat gebeurt er met onze donaties, werkt de aanpak? Wat kunnen we nog meer doen?’

Vier creatieven vertellen het verhaal
Zij vindt het belangrijk om te vertellen over haar bevindingen. ‘Aan onze klanten, zodat zij weten waar we mee bezig zijn en waarom dat belangrijk is. Maar ook aan ons eigen team. Voor veel mensen is Nepal namelijk een ver-van-mijn-bed-show. Meer kennis over het land en het afvalprobleem helpt ons oplossingen te bedenken.’

Daarom nam zij vier creatieven mee om de bevindingen in kaart te brengen en door te vertellen aan de thuisblijvers. Muzikant Sef (bekend van o.a. De leven) zet zijn ervaringen om in muziek. Filmmaker Sander van Weert maakt online video’s en een documentaire. En ook fotograaf Daniel Maissan en copywriter Marieke de Ruiter vertellen elk een eigen verhaal.

In deze video vertellen zij hun verhalen.

Water in de bergen van Nepal
Je zou zeggen dat er geen schoner water is dan in de Himalaya, maar hoe verder je vanaf de bergkammen naar beneden gaat, hoe vervuilder het drinkwater. In de rurale gebieden ontbreekt het vooral aan waterinfrastructuur waardoor mensen lang moeten lopen naar de dichtstbijzijnde waterbron. ‘Zeker na de aardbeving in 2015 is er een hoop verslechterd in het land’, vertelt Lonneke Craemers, directeur van Dopper Foundation. ‘Vooral in armere dorpjes, waar bijvoorbeeld drinkwaterleidingen zijn verwoest.’

Bewoners maken zich niet druk
Filmmaker Van Weert sprak tijdens het filmen een hoop Nepalezen. Wat hem vooral verbaast, is dat mensen zich nauwelijks beseffen hoeveel effect vervuiling heeft. ‘Ik zag mensen in bergdorpjes achteloos plastic afval, uitwerpselen en wasmiddelen in de rivier dumpen’, zegt hij. ‘Dat vervuilde water stroomt rechtstreeks de vallei in. Ik vroeg een dorpsbewoner of zij zich geen zorgen maakte over de vervuiling van het water dat de vallei in stroomt. Nee was het antwoord. Want zij woont boven bij de bron, dus zij heeft er geen last van.’

Ook de overheid maakt zich niet druk. ‘Die gelooft in “het zelfreinigende vermogen van de rivier”’, zegt Van Weert. ‘Tuurlijk, grote stukken plastic blijven wel hangen. Maar als je bedenkt dat ook ziekenhuizen en fabrieken hun afval in het water dumpen, snap je wel dat het niet gezond meer is om dat water te drinken.’

Bewustwording
Het draait allemaal om bewustwording. ‘Als het tot mensen doordringt hoe groot het probleem is, dan willen ze er echt iets aan doen’, zegt hij. ‘We zagen namelijk ook heel veel changemakers: hoogopgeleide, jonge Nepalezen die bedrijfjes starten om hun leefomgeving zelf te verbeteren.’

Voorbeelden zijn Sajal en Gokul Dangal van Best Paani, die een speciaal systeem hebben gebouwd om regenwater op te vangen en te reinigen. Een ander is Waste Concern, een afvalinzamelingsbedrijf van Sulav Moktan. In de meer welvarende wijken van hoofdstad Kathmandu haalt hij afval op aan huis. Hij sorteert het en verkoopt het aan recycle-bedrijven, zodat het niet gedumpt wordt in de natuur.

Foto: Best Paani, fotograaf: Daniel Maissan

Sociaal ondernemerschap steunen
‘Dit zijn eigenlijk ook sociaal ondernemers, net als Dopper’, zegt Craemers. Tot nu toe werkte Dopper vooral via Simavi aan een schoon water in Nepal, maar dat gaat veranderen. ‘We blijven de stichting steunen en zij blijven ons helpen om onze missie te verwezenlijken. Maar we onderzoeken ook zelf welke andere oplossingen er zijn. Bijvoorbeeld deze lokale ondernemers steunen en hun verhalen vertellen.’

Verder start Dopper Foundation (samen met Simavi) waterprojecten in 34 dorpen die het zwaarst zijn getroffen door de aardbeving van 2015. De directeur van Dopper Foundation vertelt dat in het district Sindhupalchowk de helft van de watervoorziening is verwoest. ‘Die is nog steeds niet hersteld. Daarom moeten jonge kinderen ’s ochtends voordat ze naar school gaan en als ze terugkomen meer dan een uur lopen voor water.’

Verhalen delen
Wie benieuwd is naar alle verhalen, vindt foto’s, filmpjes, muziek en verhalen op de website voor het project. Het is de bedoeling dat de verhalen zoveel mogelijk gedeeld worden, maar Dopper heeft nog geen definitief communicatieplan. ‘We gaan de verhalen het hele jaar door delen, waar we maar kunnen’, zegt Craemers. ‘We willen de documentaire vertonen op festivals en hopen dat het nummer van Sef een hit wordt. Hij draagt in elk geval onze missie uit, tijdens concerten drinkt hij niet meer uit petflesjes.’

Bekijk ook het interview met Merijn Everaarts, oprichter van Dopper (2016)

 

premium

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen lezen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Advertentie