Wat heb je eigenlijk aan een Effie? (deel 5 van 5)

Daan de Raaf van J. Walter Thompson Amsterdam won vorig jaar een zilveren Effie voor ‘Robijn met Zwitsal geur’.

Dit is het laatste interview in een reeks van vijf. Effie spreekt met Daan de Raaf (Executive Strategy Director, J. Walter Thompson Amsterdam). Daan won vorig jaar met zijn bureau een zilveren Effie voor de case .

1 Wat heeft het winnen van een Effie voor jouw bureau betekend?
‘Een Effie is voor ons een hele belangrijke prijs voor ons en onze klant. Het toont aan dat de communicatie die je ontwikkelt effectief is. Uiteindelijk is dat waar je het met elkaar voor doet. Het laat zien dat je als bureau vanuit de business van je klant denkt, fundamenteel te werk gaat en alleen tevreden bent als het effect heeft. Dat zijn weer belangrijk keuzecriteria voor onze klanten. En versterkt de bestaande relatie met je klant. Het winnen van een Effie draagt bij aan het succes van je bureau.’

2 Wat was de kracht van jouw case?
‘De kracht van onze case is denk ik de kracht van iedere goede case: inescapable logic. Je hebt een sterk organiserend idee nodig en een strakke redenering, waarbij je de lezer stap voor stap meeneemt naar een onontkoombare conclusie: deze case verdient een Effie.’

3 Welke tips heb je voor inzenders van dit jaar?
‘In de beperking toont zich de meester. Het is verleidelijk om meer initiatieven, meer resultaten, meer argumenten aan een redenering toe te voegen. Hoe meer, hoe beter. Maar dat is niet zo. Beperk je tot de kern, wat er echt toe doet, zowel in resultaten als in onderdelen die aan het resultaten bijdragen.’

4 En wat moeten inzenders absoluut niet doen?
‘Proberen nooit dingen te verhullen. Laat het weten als sommige resultaten niet beschikbaar zijn, als er omstandigheden zijn die ook het resultaat hebben beïnvloed. Wees er open over en legt uit welk beperkt effect het heeft op de case.’

5 Welke Effie case vind je het sterkst tot op heden?
De Grand Prix IPA Award (Engelse Effie) voor John Lewis is de beste case die ik ooit gelezen heb. Making the Nation cry... and buy. Sterk inzicht, heldere strategie en overtuigende resultaten op een bijzondere strakke manier opgeschreven. De econometrische onderbouwing toont onomstotelijk de enorme bijdrage die de communicatie aan het succes heeft geleverd.’ 

;Making the Nation cry... and buy&; - IPA Effectiveness Awards case study

Dit jaar kunnen adverteerders en bureaus tot 16 september 2016 hun cases inzenden om mee te dingen naar de Effie Awards 2016 van BVA en VEA.

De Effie Awards worden dit jaar op dinsdag 1 november uitgereikt tijdens het door Adfo Groep, VEA en BVA gezamenlijk georganiseerde  in het Concertgebouw te Amsterdam aan het Museumplein.

Lees ook  en .​

Plaats als eerste een reactie

Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!

Word lid van Adformatie → Login →
Advertentie