Premium

Zakelijk netwerken op een festivalterrein

Verslag van het eerste digital marketingfestival van Nederland

‘Ons favoriete festival bestaat nog niet, dus organiseren we het zelf.’ Dat was de gedachte achter het allereerste . Op Thuishaven in Amsterdam staan op de eerste vrijdag van september foodtrucks, loungebanken en een grote circustent. Jeugd van Tegenwoordig klinkt door de speakers. Op het eerste gezicht lijkt het een ‘normaal’ festival met drankjes, hapjes en mensen in korte broeken. Tot je hoort dat de gesprekken niet alleen gaan over de muziek en de drank, maar over “het vak”.

 

 

Netwerken

Marketeers, creatieven en programmeurs uit binnen- en buitenland verzamelen zich op het terrein. Volgens de organisatie is het festival uitverkocht en dat betekent dat er zo’n duizend mensen zijn. Ze komen niet alleen voor een gezellige vrijdagmiddag en -avond, maar ook om te netwerken en te luisteren naar presentaties. Een groot deel van de gasten werkt bij .

 

 

Studio Dumbar

Het festival begint met een feestelijke mededeling van Paul en Bart Manuel, oprichters van Dept: sinds afgelopen vrijdag hoort  bij het netwerk. Met Studio Dumbar erbij (achttien mensen) groeit het netwerk uit naar 375 medewerkers, een gezamenlijke omzet van ruim €50 miljoen en kantoren in Nederland, het Verenigd Koninkrijk, Noord-Amerika en Spanje.

Presentaties

Na deze aankondiging betreden allerlei sprekers het podium. De presentatie van  was het meest verrassend. Deze Amerikaanse spreker is creatief technoloog. In zijn presentatie heeft hij het over ‘The Other Singularity’. Nooit van gehoord? Dat kan kloppen, want Ficklin heeft de term zelf bedacht.

Computers en intelligentie

De term is afgeleid van het begrip Singularity, singulariteit: het moment in de toekomst waarop de computer intelligenter is dan de mens. Met de ‘andere singulariteit’ bedoelt hij dat mensen in de toekomst computers op een andere manier gaan gebruiken. Het wordt steeds makkelijker en goedkoper om technische producten te maken. Volgens Ficklin leidt dat ertoe dat we in de toekomst niet één supercomputer hebben, maar allerlei kleine apparaten die ieder één simpele behoefte vervullen. Al die apparaten samen vormen een intelligente ruimte om ons heen.

Verantwoordelijkheid

Het is daarom ook belangrijk dat ontwerpers en programmeurs beseffen hoeveel verantwoordelijkheid ze hebben. We zijn steeds meer afhankelijk van de mening of beslissing van de computer, betoogt Ficklin.

‘Veel mensen kijken nu bijvoorbeeld al eerst op een reviewsite voordat ze een restaurant binnengaan. En het is heel logisch om de route die Google Maps voorstelt te nemen, in plaats van het zelf uit te zoeken. Met een zelfrijdende auto laten we sommige beslissingen volledig over aan de techniek. Hoe die techniek een besluit neemt, zal er dus echt toe doen.’

Bekijk hier een eerdere presentatie over dit onderwerp:

Programma

Na de presentatie van Ficklin volgen nog acht sprekers in de grote rood-gele circustent. Tegelijkertijd zijn er nog vijf presentaties op een ander podium. Het programma varieert van serieuze thema&;s tot meer luchtige en inspirerende presentaties.

(A Friend of Mine) vertelt bijvoorbeeld hoe hij als creatief ontwerper leerde omgaan met klanten en collega’s die zijn ideeën niet begrepen. (TamTam) weet alles van A/B-testen en legt hoe je dit soort tests kunt gebruiken om de ideale website voor jouw doelgroep te bouwen. De zaal barst in lachen uit bij James Veitch, een Britse komiek die laat zien hoe hij internetoplichters in de maling neemt.

Na de presentaties wordt er volop geborreld, gegeten en genetwerkt. De avond eindigt als een echt muziekfestival met een optreden van de Jeugd van Tegenwoordig.

 

 

premium

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen lezen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Advertentie