Marketing Technology

10 gouden tips voor meer engagement op Facebook

Gastblogger | 16 februari 2015, 15:52

Goed scorende berichten maken op Facebook is helemaal niet moeilijk.

door Willeke Stam

Voordat je begint met social media, moet je een strategie hebben bepaald. Hierin heb je over het volgende nagedacht:

  • Wat zijn je doelen?
  • Wie is je doelgroep en wat zijn hun kenmerken?
  • Welke informatie is binnen het bedrijf aanwezig voor leuke content?
  • Welke content is relevant voor je doelgroep?
  • Waar en wanneer ga je content plaatsen?

Check, je weet dus waarom je social media inzet en wie je wilt bereiken. Wanneer je strategie duidelijk is, kan je content gaan maken. Je bent dus klaar voor de tips hoe je jouw posts kan laten scoren!

1. Vragen stellen

Door vragen te stellen, zullen je fans of Facebookgebruikers reageren op jouw post waardoor de engagement omhoog schiet. Mensen vinden het leuk om te reageren op vragen. Dit zorgt voor interactie met je merk. De vragen hoeven niet moeilijk te zijn, maar moeten wel een koppeling met je merk hebben. Een voorbeeld van fans betrekken, ingezet door Alpro:

 

2. Kleine prijsjes weggeven

Van die like- en deelacties worden we intussen gillend gek. Overigens mag deze manier van communiceren niet op Facebook, maar Facebook ziet het grotendeels door de vingers. Maar goed, kleine prijsjes werken wél goed voor de engagement. Zorg er wel voor dat je een prijs weggeeft die bij je organisatie past, bijvoorbeeld een brillenzakje als brillen vergoed worden binnen een polis.

3. Taggen

Je hebt het vast wel eens meegemaakt, een vriend of vriendin tagt je in een Facebookbericht: ‘Bekijk dit filmpje’. Of erger: ‘Tag je vriend of vriendin die ook zo gek is.’ Maar goed, het werkt wel. Gebruik daarom het netwerk van je Facebookfans om hun vrienden te bereiken. Goed voor de engagement want op deze manier wordt een vriend of vriendin ook betrokken bij je pagina.

4. Vragen om interactie

Dat taggen is leuk, maar soms mag het wel iets brutaler. Neem het voorbeeld van een beauty event. Vrouwen kijken er al dagen, zo niet weken naar uit om naar I Love Beauty te gaan. Daarnaast is het populair om binnen je netwerk aan te geven wat je allemaal voor toffe dingen doet. Dat willen fans wel delen, zodat jouw bereik gaat pieken. Gratis promotie zullen we maar zeggen.

 

5. Inspelen op actualiteit

Iets wat in de media is of nu populair, scoort. Gebruik emotie en humor en je hebt een top post te pakken. Zit je niet bovenop de actualiteit en is het lastig om gelijk ergens op in te spelen, maak dan van te voren een content planning van bijzondere dagen, waardoor je het bericht kan inplannen. Bijvoorbeeld: Wereld Poeziedag, Capslockday of Roze zaterdag. Deze inhaker van Centraal Beheer is erg leuk:

 

6.  Persoonlijk maken

Persoonlijkheid scoort op social media. Laat je fans zien wie je bent en wat je doet. Op deze manier betrek je ze meer bij je merk, wat natuurlijk weer zorgt voor een hogere engagement. Fans vinden het gewoon leuk om een kijkje achter de schermen te krijgen. DWDD speelt hier goed op in.

 

7. Gebruik je fans

Mond-tot-mond reclame doet het goed. Als een vriend of vriendin over jouw organisatie praat, komt dit beter over dan als je over jezelf communiceert. Speel daarop in. Laat zien wie je fans zijn en wat ze met jouw merk doen. CoolBlue betrekt z&;n  fans ook nog door een vraag te stellen, een top post!

8. Vast thema

Met een vaste rubriek maak je het jezelf makkelijk. Je kunt immers posts inplannen over één bepaald onderwerp. Wanneer je een tijdje op telkens dezelfde dag en tijdstip een post binnen je rubriek plaatst, wennen je fans hieraan. Wanneer je het goed doet, dan gaan ze zelfs uitkijken naar het moment waarin het thema verder gaat. Kies thema’s die bij jouw organisatie of product passen. Geef bijvoorbeeld elke week een weetje of een leuke tip. Zo kijkt het platform DeBesteSocialMedia elke maand terug naar de beste post.

 

9. Prachtige plaatjes

Het hoeft niet moeilijk te zijn, een mooie foto is soms voldoende voor een hoge engagement. Tip: zorg ervoor dat je meerdere foto’s in je post plaatst. Je fans moeten dan swypen om meerdere foto’s te zien, wat voor clicks en dus engagement zorgt!

 

10. Inspireren

Inspireer je fans met toffe posts. Je zorgt voor toegevoegde waarde en dat is goed voor je merk! Wanneer je post aanslaat, zullen je fans dit delen of vrienden in het bericht taggen. Kijk, daar doen we het allemaal voor. Albert Heijn springt hier goed op in. Daarnaast is het slim om een link te plaatsen. Daardoor haal je ook weer meer engagement.

Dus, aan de slag met jouw social media posts!  

 

Willeke Stam is online marketeer bij , gespecialiseerd in social media en content marketing

 

Over de auteur

Gastblogger
Adfo Groep plaatst regelmatig interessante gastblogs over het vak. Wilt u ook een vakinhoudelijke bijdrage leveren? Neem dan contact op met de redactie (redactie@adfogroep.nl) Lees meer over Gastblogger

Reacties op dit artikel (1)

Comment author avatar
Avatar

Lisa -

(24 februari 2015, 16:29)
Hi Willeke,

Vraagje: heb je dit artikel gebaseerd op onderzoek? Zo ja, welk onderzoek?

Gerelateerde items Facebook Engagement

Meer in channel Marketing Technology

Blijf op de hoogte

Van onze partners

Whitepapers

Populaire blogs