Media

10 social media-ontwikkelingen voor 2015

Sjef Kerkhofs, blogger | 3 december 2014, 9:12

2014 was voor social media een veelbewogen jaar, de voortekenen voor de ontwikkelingen in 2015 dienden zich al duidelijk aan...

Het is weer eind 2014, de periode om te evalueren. Elk jaar komen er dan weer lijstjes met trends naar voren, dus laat ik ook een duit in het zakje doen! 

De invloed van social op SEO, de opkomst van Youtube advertising, de veranderende strategie van Facebook….allemaal voortekenen van een groeiende markt waar veel staat te gebeuren. Bij deze een overzicht van ontwikkelingen die we in 2015 naar mijn oordeel mogen verwachten, aan de hand van eigen klantcases en aanvullende inspiratie.

Van Content Marketing naar Context Marketing

Het belang van Content Marketing hoeven we niet meer te bespreken denk ik. Dit is zonder twijfel een van de voornaamste ontwikkelingen voor komende jaren, en een grote uitdaging voor bedrijven. Dat bleek wel uit een dat wij hielden onder marketeers. Echter, op social media is alleen content niet meer voldoende. De enorme aantallen content, en de strenge selectie die de platformen daarom hanteren, vergroten het belang van Context. Wat mij betreft praten we dus voortaan over Context Marketing in plaats van Content Marketing. Denk maar eens aan de post van KLM na uitschakeling van Mexico op het WK voetbal. Een sterke post als je het mij vraagt…..maar de sfeer van de context blies het uit proportie.

Advertising steeds belangrijker

We zagen het al in 2014, de rol van advertising in social media neemt toe. Uiteraard staat content (en dus vooral context) altijd voorop, maar middels de juiste advertentiestrategie kun je er voor zorgen dat jouw content precies bij de juiste mensen terecht komt. Sterke content zonder bereik, is als een geweldige theatervoorstelling zonder publiek. De toenemende mogelijkheden van social advertising zijn wat mij betreft een teken dat de markt volwassen gaat worden. Ik vind het dan ook naïef dat er in de markt geklaagd wordt over de op ads gerichte strategie van bijvoorbeeld Facebook. Social media kost, net als alle andere media kanalen, geld! Zelfs het idealistische Snapchat geeft toe dat er &;geld verdiend moet worden&; en gaat ads introduceren. Nog altijd is het bereik en de engagement die je kunt behalen door de juiste combinatie van content en advertising op social media veel goedkoper goedkoper dan op andere media. Kortom: grijp die kans! Wij kijken in ieder geval uit naar de ad mogelijkheden van Instagram, Pinterest en Snapchat. We love it!

Segmenteren en nog eens segmenteren

De mogelijkheden voor marketeers om exact de juiste doelgroep te bereiken zijn al groot, maar worden nog groter. Je kunt met de hoogstwaarschijnlijke komst van advertising netwerken op Instagram, Snapchat en Pinterest straks ook nog op kanaalbasis gaan targetten, en cross channel. Ook hier kun je negatief tegenaan kijken……’ze’ weten alles van ons en gebruiken dat voor commerciële doeleinden. Klopt, maar reclame zal er altijd zijn. Persoonlijk zie ik dan ook liever voor mij relevante (en dus gesegmenteerde) marketing, in plaats van spam marketing. Deze segmentatiemogelijkheden zorgen er tevens voor dat je meer context kunt aanbrengen in je marketing. De juiste boodschap, op het juiste moment, bij de juiste persoon onder de aandacht brengen. Op die manier zijn merken steeds beter in staat de volledige customer journey te ondersteunen en daadwerkelijk meerwaarde te bieden voor hun publiek.

Mobile first, en nu echt!

Het heeft even geduurd, maar eindelijk is het zo ver! Mobile is niet langer een ‘trend’. In 2014 hebben we definitief de doorbraak mogen zien, OOK aan de kant van bedrijven. Facebook haalt inmiddels 2/3e van al haar ad inkomsten uit mobile. Niet langer is mobile een leuk hip iets dat nauwelijks goed gebruikt wordt. De meeste campagnes die we bij DailyDialogues inmiddels draaien, hebben meer bereik en resultaat op mobile, dan op desktop. Tablets spelen daar natuurlijk een grote rol in. Mijn voorstel: laten we na dit jaar mobile nooit meer meenemen in trendlijstjes, het is niet meer nodig.

Social SEO

2014 was het jaar waarin ‘traditionele’ SEO op basis van linkbuilding en technische optimalisatie officieel niet langer voldoende was. Contentmarketing en social media hebben SEO definitief veranderd, in ieder geval voor de komende tijd. Aangezien social media niet van vandaag op morgen verdwenen zal zijn, zullen zoekmachines steeds meer de link leggen tussen onze (online) sociale netwerken, en de zoekresultaten die ze tonen. Nog steeds in niet volledig duidelijk HOE social media exact meewegen in de ranking, maar dat ze een grote rol spelen staat niet ter discussie. Toch ziet nog maar een zeer klein percentage van de bedrijven social media als middel om aan een betere ranking te werken. Zal dit in 2015 veranderen? Ik denk dat komend jaar wellicht nog iets te vroeg komt, dat Social SEO als hot topic voornamelijk nog bij de early adopters, de vooruitstrevende bedrijven, op de agenda zal staan. Echter, ik hoop me te laten verrassen door de online marketeers van Nederlandse bedrijven.

Social CRM, not yet!

Social CRM is een term die ook al een paar jaar rondzingt in de markt. Ik schreef er zelf begin 2014 een over. Ik had het (helaas) aan het verkeerde eind. Net als de marketingtoepassing van mobile jaren, die jaren op zich heeft laten wachten, lijkt nu social CRM hetzelfde lot te ondergaan. 2014 was absoluut niet het jaar waarin social klantdata zijn omarmd. Sterker nog, ik denk dat ook 2015 nog niet het jaar van Social CRM gaat worden. De meeste bedrijven hebben hun CRM überhaupt nog niet op orde, laat staan dat ze al klaar zijn om social media klantdata optimaal te benutten. Op een aantal koplopers en experimenten na, zal het dus nog even wachten zijn op de doorbraak van Social CRM. Jammer, want de mogelijkheden zijn zeer interessant. Zo liet bijvoorbeeld in 2014 haar klantendatabase analyseren op social media gebruik, om zo de belangrijke influencers binnen de klantengroep te kunnen identificeren.

Webcare verschuift

2014 was zeker ook het jaar van webcare. De grote servicebedrijven zijn allen reeds actief op het vlak van webcare, en doen dat vaak zeker niet slecht. Toch is het op dit moment vaak nog een paradepaartje van de marketing of communicatie afdeling. Daar dient dus nog een stap gemaakt te worden, want webcare hoort uiteindelijk toch thuis op de afdeling klantenservice. Tot op heden hebben veel KCC managers webcare ‘afgehouden’ met de argumenten dat het tot veel extra werk leidt. Al snel gaat de discussie dan over capaciteit (vooral het tekort daaraan). Deze instelling is echter duidelijk aan het veranderen. Steeds meer KCC managers zien webcare als verantwoordelijkheid van hun afdeling en beginnen webcare systemen te integreren. Een goede ontwikkeling die zich hopelijk in 2015 door gaat zetten.

De rush op likes is afgelopen

Likes, likes en nog meer likes. Dat was de focus in de afgelopen jaren. Logisch, want wie fans had, had gegarandeerd bereik op Facebook. En nog gratis ook. 1 keer goed investeren, daarna profiteren. Bij het volwassen worden van de social media markt, hoort ook de stap naar betaald mediagebruik. Nu we voor zowel fans als bereik moeten betalen, is er een zekere sprake van het ‘stapelen van kosten’. Je betaalt voor het werven van fans, en vervolgens nogmaals voor het bereiken van die fans. Gevolg: de rush op fans is flink verminderd, het belang van kwalitatief getarget bereik voor je content neemt toe!

Youtube snoept van het TV budget

TV budgetten zijn nog altijd heilig. Managers houden ervan om te praten over de miljoenen bereik die via commercials worden behaald. Maar wat bleek steeds vaker in 2014? Bereik op Youtube is beter te meten EN goedkoper, dan TV bereik. We zien dan ook dat Youtube (eigenlijk zeer vergelijkbaar met TV natuurlijk) langzaam maar zeker wat TV budget aan het wegsnoepen is. Overigens is de insteek op Youtube wel totaal anders dan de TV commercials die we kennen. Simpelweg je reclame op Youtube herhalen heeft dan ook weinig nut. Waar in TV reclames vaak BN’ers worden gebruikt in door reclamebureaus perfect gefilmde ‘clean’ commercials, is online een kanaal dat veel dichterbij de gebruiker staat. Kortom, geen sterren, maar ‘echte’ mensen. Geen perfecte commercial, maar een filmpje met street credebility als aanvulling op de traditionele TV strategie. Zie hieronder 2 voorbeelden van dergelijke filmpjes.

Omslag van &;offline&; naar &;online&; BN&;ers?

Afgelopen week verschenen er diverse artikelen over het toenemende gebruik van invloedrijke bloggers binnen PR. Dat is zeker een opkomende trend in het bedrijfsleven, al bestaan blogs en vlogs natuurlijk al jaren! Aanvullend daarop kan de sterke opkomst van Vloggers benoemd worden. Bedrijven kiezen traditioneel vaak voor van TV bekende BN’ers als PR symbolen. Ze kennen de online sterren van vandaag de dag niet. Om jongeren te bereiken hoef je niet meer met een TV BN’er aan te komen. Je moet aansluiten op hun belevingswereld….en die ligt online! Vloggers zoals Enzo Knol, Teske en vele anderen, zijn de PR sterren van de toekomst. We gaan steeds meer campagnes zien met BN’ers die totaal niet bekend zijn bij een oudere generatie of van TV.

Over de auteur

Reacties op dit artikel (0)

Comment author avatar

Gerelateerde items Socialmedia

Meer in channel Media

Blijf op de hoogte

Van onze partners

Whitepapers

Populaire blogs