4 mythes over iBeacons

Sinds de aankondiging van Apple’s iBeacon in de tweede helft van 2013 hebben met name de “early adopters” kennis gemaakt met deze nieuwe standaard in locatie gebaseerde oplossingen.

Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
adformatie

De recente publicaties uit binnen- en buitenland en de marketpush door een aantal producenten (waaronder Estimote) hebben ervoor gezorgd dat de term iBeacon gemeengoed begint te worden. 

Desondanks weten veel mensen nog niet wat iBeacons precies zijn en welke mogelijkheden ze creëren. Het beeld dat bij veel mensen in de markt heerst is weinig positief, men reageert terughoudend en de publieke opinie is verdeeld. iBeacons worden vaak gezien als een &;creepy&; manier om bijvoorbeeld bezoekers in winkels te bespioneren en persoonlijke gegevens te achterhalen.

Toch gaat deze technologie onze levens en complete sectoren veranderen en de manier waarop leveranciers omgaan met (potentiële) klanten en bezoekers. Voordat ik aan de hand van voorbeelden zal laten zien hoe alle partijen hier hun voordeel mee kunnen doen, neem ik eerst een paar misvattingen weg.

Vier mythes over iBeacons

1. iBeacons zijn een indoor locatie technologie

iBeacon is een Beacon standaard. Beacons worden gezien als een manier om inpandig te navigeren (indoor locatie bepaling) maar dat is misleidend. Beacons kunnen zowel binnenshuis als buitenshuis ingezet worden. Vergelijkbare technieken zoals Driehoeks bepaling aan de hand van GSM of locatiebepaling met behulp van Wi-Fi signalen werken ook binnen- en buitenshuis. De toegevoegde waarde zit hem niet in het feit dat beacons geschikter zijn voor inpandig gebruik maar in het feit dat ze nauwkeuriger zijn in het bepalen van een locatie (tot op enkele centimeters in plaats van meters). Beacons zijn goedkope zenders (verkrijgbaar vanaf 10-15 euro) die Bluetooth (Bluetooth Low Energy) signalen uitzenden welke ontvangen kunnen worden door bepaalde smartphones en apps.

2. iBeacons werken alleen met Apple producten

Elke smartphone met een geschikte app is in staat te communiceren met iBeacons. Doordat de zenders een bluetooth signaal versturen zijn ook smartphones van andere platformen (bijvoorbeeld Android) in staat dit op te vangen. Wel is het zo dat Apple producten (zoals iPhone’s en iPad’s) zelf ook als iBeacon kunnen fungeren.

3. iBeacons volgen bezoekers en slaan hun (persoonlijke) data op

Beacons zijn niets meer dan zenders. Ze zijn in staat iemand te herkennen en een signaal te versturen maar op geen enkele wijze in staat data uit te lezen en op te slaan. Wel zijn ze in staat een geïnstalleerde app een signaal te geven dat er een Beacon in de buurt is. De telefoon zelf is echter diegene die de informatie verstuurt.

Vervolgens kunnen een app en een daarbij behorend platform deze signalen omzetten in concrete informatie. Als de bezoeker geen app installeert, bluetooth aan heeft staan en geen toestemming verleent middels de instellingen in het besturingssysteem van de smartphone zijn Beacons niet in staat bezoekers te herkennen.

4. iBeacons stellen de overheid in staat te zien waar personen zich bevinden

Beacons zijn totaal ongeschikt als bewakingsoplossing. Zoals hierboven aangegeven werkt de herkenning alleen als er een app geïnstalleerd is, toestemming is gegeven en bluetooth aan staat. Bovendien kan aan de hand van GSM signalen sowieso al bepaald worden waar iemand zich bevindt. Hier heeft de overheid geen Beacons voor nodig.

Waar kunt u iBeacons zoal tegenkomen?

Vaak worden Beacons gezien als een retail oplossing, waarbij bezoekers van winkels dus een app moeten installeren en gebruiken om van toegevoegde waarde te kunnen zijn voor de winkelier. Met de juiste implementatie, integratie en het juiste platform komen er echter steeds meer voorbeelden van succesvolle business cases.

Een van de meest vooruitstrevende retailers in dit licht is Starbucks.

Op de Worldwide Developer Conference (WWDC) heeft Apple deze maand haar nieuwste operating system voor iPhones (iOS8) aangekondigd. Een van de nieuwe features hierin betreft de mogelijkheid meldingen op het “lock screen” te tonen van geïnstalleerde apps. De gebruiker hoeft dus de app niet te openen maar krijgt direct een push bericht van de betreffende app. Wanneer deze niet geïnstalleerd is kan de melding verwijzen naar een directe download van de app. Starbucks is een van de eerste retailers die hier mee aan de slag gaat, evenals Apple zelf met haar Apple Stores.

Er zijn echter talloze andere sectoren en voorbeelden waar Beacons van grote toegevoegde waarde kunnen zijn. Zo kondigde Pebble aan iBeacon ondersteuning toe te voegen in de Pebble smartwatch en heeft Apple op de WWDC aangekondigd een standaard voor domotica oplossingen te introduceren (Homekit) welke werkt met iBeacons en Bluetooth. Ook zijn er toepassingen in het onderwijs waar de Beacons ingezet kunnen worden voor aanwezigheidsregistratie en de distributie van lesmateriaal ten behoeve van individueel onderwijs.

Meer voorbeelden zijn terug te vinden in een van mijn eerdere artikelen .

Het mag duidelijk zijn dat er een gigantische potentie ligt in het gebruik van iBeacons, waarbij educatie, integratie en acceptatie als randvoorwaarden gelden voor succes. Toch gaan de ontwikkelingen snel en begint er steeds meer enthousiasme te ontstaan voor deze nieuwe ontwikkeling in de mobiele markt.

Plaats als eerste een reactie

Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!

Word lid van Adformatie → Login →
Advertentie