Champions League op SBS6: stijf in de kruising, of hopeloos naast?

De hunkering naar de top heeft gezorgd voor paniekvoetbal.

Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
adformatie

door Jim Leeuw

De Champions League voor Nederland is gestart met het affiche Rapid Wien-Ajax. Hiermee begint voor SBS een spannende tijd. De komende drie seizoenen wordt de Champions League namelijk uitgezonden op hun hoofdzender SBS6. 

Hiermee wordt de huidige SBS6 programmering op dinsdag- en woensdagavond gewijzigd, waarbij Shownieuws, Hart van Nederland en nieuwe beloftes in de vorm van Nederlandse dramaseries op een andere positie worden gezet. Deze dramaseries die het nu zeer goed doen moeten gaan vechten tegen de gevestigde maandagavond van NPO1. 

SBS heeft geworsteld met de juiste programmering van de Champions League, getuige ook de schijnbeweging naar Veronica. Dat leek een logischere zender want de juiste doelgroep zit hier namelijk al klaar. Extra inkomsten uit deze doelgroep had SBS kunnen steken in het versterken van SBS6 met goed scorende
Nederlandse dramaseries. De hunkering naar de top heeft echter gezorgd voor paniekvoetbal. De huidige SBS6 kijker zit namelijk helemaal niet te wachten op voetbal, wat de concurrentie juist weer in de kaart speelt... 

Wordt dit een schot naast het doel? 
Dat de Champions League een impuls aan de zender gaat geven is namelijk geen zekerheid. Er schuilt een groot risico in het rigoureus veranderen van de programmering op je best scorende avonden. SBS6 staat de afgelopen jaren niet bekend om zijn continuïteit en dit nieuwe huzarenstukje gaat het zenderprofiel compleet veranderen. Bestaande doelgroepen (veelal bovengemiddeld oude vrouwen) zullen weglopen, dus die moeten eerst vervangen worden door zij die geïnteresseerd zijn in Champions League voetbal.  

In de voetbalwereld wordt dit omschreven als ‘kick and rush’ (harde hoge bal over het hele veld direct naar de spits). Als er parallellen met het voetbal worden gemaakt, zal dit niet direct leiden tot succes. Immers, een zender bouwen is (net als bij een elftal) een teamsport en een speler die niet lekker in de groep ligt zorgt vaak voor meer problemen dan successen. Zeker als dit ook nog eens de best betaalde speler is die net is weggekocht bij een concurrent…

Dat de huidige topscorers van SBS6 hierdoor plaats moeten gaan maken op dinsdag en woensdag is zeker. SBS zal de huidige kijkers op deze avonden dus waarschijnlijk gaan verliezen. Doorkijkeffecten en continuïteit, toch de middenas van een sterke zender, vallen helemaal in het niet. De gemiddelde Champions League kijker zapt direct weg bij het zien van de Shownieuws/Hart van Nederland intro’s. Andersom schakelen de huidige kijkers van Hart van Nederland in op het moment dat het programma begint. Hiervan komt 80 procent vanuit RTL4. Maar die zullen dat om 23:30 niet meer doen, omdat RTL4 al de hele avond profiteert van deze teleurgestelde kijkers. 



Samenwerking met NU.nl
Veel zal uiteraard afhangen van de creatieve invulling van het zender programma rondom de wedstrijden. Wordt dit een met testosteron gevuld mannenfeest, of wordt er voor een bredere invulling gekozen? En wat gaat er exact gebeuren in de samenwerking met NU.nl? Dit zal de allergrootste opgave voor SBS6 worden. Een zo breed mogelijk publiek aanspreken. Lukt dit, dan kan de bal zomaar eens in de kruising vliegen. Lukt dit niet, dan gaat de bal of heel hard op de paal, of direct hopeloos naast...

Uitzenden op Veronica was nog niet zo’n gekke gedachte, aangezien daar al de juiste doelgroep klaar zit voor de Champions League. Laten we voor SBS6 hopen dat we dit moment niet jaren zullen herinneren in het rijtje van de gemiste penalty’s van Clarence Seedorf, Jaap Stam, de broertjes De Boer en vele andere voetballers.

Of moeten we toch gewoon naar onze voetbalgod Johan Cruijff luisteren? &;Je moet schieten, anders kun je niet scoren.&;

Jim Leeuw is Sr Av Planner bij MediaCom Nederland

Plaats als eerste een reactie

Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!

Word lid van Adformatie → Login →
Advertentie