Dalende HOI-cijfers publiceren is een probleem

Papieren oplagen dalen, digitale oplage stijgt. Maar hoe die cijfers er precies uitzien mogen we (nog) niet weten.

Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
adformatie

De oplagecijfers over 2013 zouden vandaag om 9:00 op de website van het HOI gepubliceerd worden - maar in plaats daarvan verscheen de volgende :

De voorjaarsvergadering van het HOI bestuur is verplaatst naar 15 mei 2014, jaarcijfers volgen z.s.m. Wij houden u via deze pagina op de hoogte.

Een uitstel van publicatie is op z&;n zachts gezegd ongebruikelijk. De datum staat al ruim een jaar vast. Dat de voorjaarsvergadering de publicatie uitstelt is één optie. Een tweede is dat het bestuur vergadert omdat er iets met de cijfers aan de hand is.

Directeur George Bohlander wil niets anders zeggen dan:

Cijfers komen na de 15e, final datum is nog niet bekend. Voorjaarsvergadering van HOI bestuur is verschoven naar 15 mei. Na deze vergadering zal publicatiedatum worden vastgesteld.

Dat het de 15e wordt is dus helemaal niet zeker. Voorzitter  was onbereikbaar.

Wat zou er aan de hand kunnen zijn? Er zijn twee problemen met de cijfers.

  1. Ze dalen. Dat wil zeggen: voor de meeste titels. Toen ze stegen was publicatie geen probleem, maar dalende cijfers over jezelf publiceren is dat wel. Er zijn HOI-leden die liever vandaag dan morgen ophouden met de openbaarmaking. Dat is niet alleen onprofessioneel (men heeft geen enkel probleem met het publiceren van tegenvallende prognoses van politieke partijen - hoe schimmig de methode ook is waarmee die zijn verzameld), maar ook zijn er titels die wel stijgen (zowel kranten als tijdschriften). Die willen wel publicatie. Ook stijgen de digitale oplagen - het zou een beetje vreemd zijn die dan weer wel te publiceren.
  2. De digitale oplage is zelf een probleem - uitgevers hebben de vrijheid gekregen in de nieuwe systematiek om deel-abo&;s (weektoegang bij een weekend abonnement) en actie-abo&;s (goedkope kennismaking) als volledig betaalde abonnementen te tellen. Iedereen doet dat ook nog eens op een andere manier (/bnl-villamedia-20140501-1213_goochelen_met_digitale_abonnementen" href="https://beta.blendle.nl//bnl-villamedia-20140501-1213_goochelen_met_digitale_abonnementen" target="_blank">zie mijn analyse in Villamedia) waardoor er een complete begripsverwarring is ontstaan. Dit is trouwens op het verzoek van de media en adverteerders zelf gebeurd, die bepalen namelijk samen hioe er geteld wordt. Niet goed opgelet kennelijk. 

Hoe erg is het dat we de oplagecojfers nog niet hebben? Niet zo heel erg. Op dit blog en op  zijn de jaaroplages allang gepubliceerd. Die zijn nl. relatief eenvoudig af te leiden uit de kwartaalcijfers.

Kranten hebben 5% oplageverlies vergeleken met 2012 - een ongemakkelijke waarheid natuurlijk, maar die moet je ook bereid zijn te publiceren. Ook als het over jezelf gaat.

UPDATE 18:00, 13 mei

Via de telefoon stelt voorzitter Peter Neijens dat het uitstel niets met de discussies over publicatie-beleid en digitale oplagen te maken hebben. "Die zijn er wel en daar wordt donderdag ongetwijfeld over gepraat, maar die hebben niet voor het uitstel gezorgd. Eén van de bestuursleden was ziek, een ander zat in het buitenland. Donderdag vergaderen we en dan zullen de cijfers gewoon gepubliceerd worden. Uitstel is inderdaad ongebruikelijk maar het kon niet anders."

 

 

Plaats als eerste een reactie

Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!

Word lid van Adformatie → Login →
Advertentie