Deze advertentie mogelijkheden op Snapchat kun je nu al gebruiken

Snapchat heeft de eerste stappen gezet om een advertentiemodel te ontwikkelen. Wij zetten de laatste mogelijheden voor je op een rijtje.

door Daan Jansonius

Bij Snapchat ligt de focus op het begrijpen van het gebruik van het platform door de vooral jonge doelgroep en de manier waarop merken hierop in kunnen spelen. Bijvoorbeeld door contentcreatie en samenwerkingen met influencers.

Op termijn verwachten wij dat er ook advertentiemogelijkheden ter beschikking gesteld gaan worden voor merken. In diverse landen wordt er al met producten getest. 

Op dit moment biedt Snapchat vier verschillende producten:

  • Live Story takeover
  • 3V Ads
  • Sponsored Geofilters
  • Sponsored Lenses

Live Story Takeover

Snapchat omschrijft Live stories als volgt: &;Live Stories are a curated stream of user submitted Snaps from various locations and events.&;

Live Stories wordt veelal ingezet door mediaplatforms als Vice en CNN, en rond evenementen zoals de Golden Globes.

De Live Stories worden aangevuld met maximaal drie advertenties per Story. Bij een Live Story Take Over gebruikt een adverteerder al deze drie mogelijkheden. Dit zou bijvoorbeeld interessant kunnen zijn voor Heineken bij een Live Story rond alle Champions League wedstrijden.

3V Ads

Dit product zal voor de meeste marketeers hetkenbaar zijn, want dit is het videoproduct van Snapchat. Met wel één belangrijk verschil ten opzichte van Facebook, Twitter en Instagram Video – het betreft hier verticale video.

Waarom dit anders is, zie je in onderstaande visual.

De video neemt het volledige mobiele scherm in beslag, waardoor het een meer impactvolle gebruikerservaring biedt. De 3V Ads duren tien seconden en worden vertoond in de flow van de content in de schermen Live en Discover.

Volgens Evan Spiegel, ceo en oprichter van Snapchat, zijn de eerste resultaten veelbelovend: &;People just don&;t rotate their phones, That&;s why advertisers that have been first to test-drive marketing on the app see a reported nine times more engagement when their ads are vertically oriented.&;

Sponsored Geofilters

Gebruikers kunnen locatiespecifieke filters aanmaken. Maak je bijvoorbeeld een Snap in Amsterdam dan kun je automatisch onderstaande filter toepassen:

Merken hebben de mogelijkheid om een Geofilter aan te maken en deze uit te serveren naar een specifieke doelgroep die een bepaalde locatie bezoekt. Hieronder zie je hoe Mastercard dit zou kunnen toepassen.

Maar er zijn veel !

Sponsored Lenses

De derde mogelijkheid is de Sponsored Lens. Dit is de meest interactieve en Snapchat-achtige variant onder Snapchats advertentieproducten.

Een Lense is een interactief product dat de gebruiker in staat stelt om zijn Snap nog interactiever en persoonlijker te maken. De software van Snapchat maakt een scan van je gezicht en legt daar een virtuele laag overheen.

De meesten zijn inmiddels wel bekend met de rainbow puke lense:

Merken kunnen nu ook een dergelijke Lens voor hun doelgroep creëren. Lenses zijn een creatief product waarmee merken op een natuurlijke manier in contact komen met de doelgroep.

Het mooiste voorbeeld dat wij hiervan gezien hebben is voor The Peanut Movie.

Targeting mogelijkheden

Snapchat biedt twee mogelijkheden – takeover en specifieke targeting. De takeover betekent dat je een vastgestelde periode voor alle gebruikers in een bepaalde regio zichtbaar bent. Wil je een specifieke doelgroep wilt bereiken, dan kan dit door middel van leeftijd, geslacht, device targeting en op stadsniveau.

Daan Jansonius is Advertising Director en lid van het Management Team van Social Embassy

 

Plaats als eerste een reactie

Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!

Word lid van Adformatie → Login →
Advertentie