Adfo Cannes

Dit inspireert Scott Kooken in aanloop naar de Young Lions Competition

RA*W Blog, blogger | 15 juni 2017, 18:57

Scott Kooken (Achtung! mcgarrybowen) reist met RA*W af naar het Cannes Lions Festival of Creativity en blikt vooruit.

Collectief RA*W reist dit jaar opnieuw met 30 jonge talenten naar het . Drie RA*W'ers delen hun progamma en verwachtingen rondom het festival. Scott Kooken, creatief/designer bij Achtung! mcgarrybowen en bestuurslid van RA*W University blikt vooruit op Cannes, waar hij ook meedoet aan de Young Lions Competition.
 
Door: Scott Kooken
Tijdens de Young Lion Competion krijgen we een briefing van een non-profit organisatie. Met een deadline van 24 uur strijden teams van over de hele wereld tegen elkaar. In het kader van de competitie heb ik twee Cannes kanshebbers geselecteerd waar ik persoonlijk een aantal learnings uit heb gehaald voor volgende week. Ze vallen vooral op doordat ze jaloersmakend simpel zijn in de uitwerking en het idee.


Deze case won onlangs een Graphite Pencil tijdens de D&AD en wordt verder niet genoemd in de lijstjes in aanloop naar Cannes. Een agency-kerstkaart zonder budget. De oplossing is extreem simpel, letterlijk op onze kleren terug te vinden. Of het een echte briefing was of niet, weinig middelen hoeft geen excuus te zijn om geen goed werk te maken. Het is wel wat hypocriet dat de inzending ongeveer 10 keer zo veel kost als de hele productie.


De tijd die je al scrollend, swipend en binge-watchend achter je scherm besteedt, kun je ook besteden aan hardlopen. Een simpel inzicht uitgewerkt in de simpelste vorm mogelijk. Niets meer dan witte copy tegen een zwarte achtergrond. Verrassend, want Nike staat bekend om visueel aantrekkelijke blockbuster ads. De productie hiervan zou letterlijk in minder dan een dag gedaan kunnen zijn. Goed voorbeeld hoe kleine productie budgetten je niet tegen hoeven te houden.

Young Lions
Door al het Lion-geweld wordt er in de vakpers over het algemeen niet veel aandacht besteed aan de Young Lion competitie. Toch komen hier goede cases vandaan, denk aan de  voor UN's Sustainable Development Goals initiative. De opzet en het 24-uurs timeframe dwingt, net als de cases hierboven, om simpel na te denken met weinig middelen. Er is geen ruimte voor enorme producties, een leger designers en een deck van 100 slides om je idee mee te verkopen.
 
Waar zouden we naar moeten kijken dit jaar? De zoveelste Lion voor de die ene in het oog springende de case van dit jaar, of een Young Lion op basis van een simpel, maar impactvol idee? Dit zijn de teams die ons kikkerlandje gaan verdedigen dit jaar:

Team Cyber
Michael James Phillips & Scott Kooken

Team Film
Sam du Pon & Tomas Lievense

Team Print
Chen-Huan Wang & Rachel Kennedy

Team Design
Mitchell Diercks & Imre Engbers

Team PR
Nevil van Outheusden & Nick van Wagenberg

Team Media
Fianna Nieuwenstein & Eline Helmonds

Over de auteur

RA*W Blog
Vanuit dit account bloggen de jonge talenten van RA*W. Lees meer over RA*W Blog

Reacties op dit artikel (0)

Comment author avatar

Gerelateerde items Adfo Cannes cannes 2017 Young Lions