Facebook nog groots. Maar vooral Nederlandse jongeren hollen weg!

Veel reacties op de Facebook doelgroepverschuiving zijn overtrokken.

Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
adformatie

Deze blogpost is een nuancering op mijn bijdrage

Het is absoluut niet zo dat Facebook (FB) op mondiaal niveau “dead and buried” is zoals stelt. Feit is wel dat ze jongeren verliezen. Ons land loopt zelfs voorop in die ontwikkeling.

Wereldwijd nummer 1
56% van de gebruikers maken nog altijd actief gebruik van FB. Vermenigvuldig dat met het aantal accounts en trek je conclusie ( meest populaire social networks). FB is alles behalve exit. Tot zover het jippie-jee gedeelte over FB.

Jongeren hollen weg
FB heeft te kampen met een engagement probleem onder jongeren. Je kunt dan wel de grootste zijn maar dat is een momentopname. Om een lange termijn uitspraak te kunnen doen biedt onderstaande grafiek houvast. Wat blijkt? Het is ontegenzeggelijk waar dat FB tieners verliest sinds de piek in Q4/2012.

GRAFIEK: Verliest FB jongeren? Trends in actief gebruik
VRAAG: Welke vd sociale platforms heb je gebruikt, of een bijdrage aan geleverd?

 

Kaaskoppen rennen hardste weg
FB claimt nagenoeg heel de tiener-populatie in de VS te hebben afgedekt.

Is dat zo?

Volgens de statistieken die ten grondslag liggen aan deze en de voornoemde blogpost, is het antwoord volmondig ja: 89% in de VS en 88% wereldwijd (exclusief China). Hoe zit het met Nederland? Onze nuchtere Nederlandse jongeren blijken de ranglijst afhakers aan te voeren. Nederland staat onbetwist op 1 in de lijst grootste dalers actieve gebruikers.

OVERZICHT: Impact per land
VRAAG: Welke vd sociale platforms heb je gebruikt, of een bijdrage aan geleverd?

 


Conclusies
Los van seizoensinvloeden lijkt het erop dat de concurrentie voor FB structureel is toegenomen.

Dat beïnvloedt het marktaandeel. Maar “dead and buried” is een bridge too far. Los van concurrerende social platforms hebben ook verbeteringen in mobile Operating Systems hun sporen nagelaten. Mobile is de driving force om op voort te borduren.

OS-functies inclusief app services (WhatsApp, Snapchat, etc.) zorgen ervoor dat het letterlijk altijd one fingertip away is. Snel, simpel en intuïtief.

Easy multitasking on the go lijkt hoog te scoren op de wensenlijstjes, en bij voorkeur buiten het zicht van ouders op Facebook.

!

Plaats als eerste een reactie

Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!

Word lid van Adformatie → Login →
Advertentie