Merk & Strategie

Hello Fresh, goodbye supermarkt

Gideon Tailleur, blogger | 26 februari 2014, 8:56

Vroeger waren er de kleine kruidenierszaken, naast de bakkers, slagers en de groenteboer. De kruidenier was in de jaren 70 het eerste slachtoffer van de opkomst van de grote supermarkten.

In de loop der tijd zijn de supermarkten steeds specialistischer geworden zodat ook de overige levensmiddelen zaken eraan moesten geloven. Mensen kochten steeds vaker al hun boodschappen bij de supermarkt en wisten nog alleen de echte specialisten te vinden voor de kleine boodschap of speciale gelegenheid.

De afgelopen maanden is al veel geschreven over supermarkten en vooral Albert Heijn. Zo kwam de prijzenoorlog ruim aan bod, maar ook de vertraagde uitrol van pick-up points en de vernieuwde bonuskaart.
De Rabobank sprak zelfs van de "redding" van Albert Heijn door de introductie van de nieuwe bonuskaart.

Zelf heb ik daar mijn twijfels over en vind ik het nogal eenzijdige marketing, vooral zenden. Ik ontvang liever helemaal geen aanbiedingen, want ik doe boodschappen waar, wat en wanneer ik het wil. Dat is van deze tijd. Daarnaast ben ik er achter dat impulsaankopen MVO niet ten goede komen.

Ik denk dat ze dus alweer een stap verder moeten kijken en nog meer vanuit de consument "what&;s in it for me". Bijvoorbeeld dat je al je boodschap overzichten terug kan zien met analyses waar al je geld nou naartoe is gegaan. Doe daar nog een calorieënoverzicht bij en het wordt helemaal interessant. Zo krijg je goede inzichten voor jezelf en kan het zomaar enige funshopping opleveren. Daarnaast kan er bespaard worden op het uitdraaien van bonnetjes, en daarmee weer MVO.

Los daarvan, valt mij vooral op dat supermarkten elkaar nog steeds als grootste concurrent zien. Terwijl de concurrentie in rap tempo veel verder gaat. Met dank aan onder meer de plofkip, het paardenvleesschandaal, negatieve publiciteit over brood in het algemeen (buiten het asbest brood om), de giftige mandarijn en ga zo maar door. Steeds vaker komen producten aan het licht waarin supermarkten de grenzen opzoeken van het minimaal toelaatbare om iets te kunnen claimen, zoals bijvoorbeeld het etiket biologisch. Dit doet de supermarktnaam verre van goed.

Daar zit dan ook naar mijn idee het grote probleem. De snelstgroeiende "supermarktketens" van dit moment zijn waarschijnlijk Marqt en Ekoplaza, die als biologische paddenstoelen uit de grond schieten. En op veel vertrouwen kunnen rekenen van een steeds grotere achterban. Ook de bakkers zie ik weer herleven met de komst van spelt- en desembrood.

Een mooie nieuwe speler op de markt is Hello Fresh. Deze speler, die alle producten rechtstreeks van de boeren haalt, groeit waanzinnig snel en speelt volkomen in op de trend die er is ontstaan, namelijk zuiver voedsel. Daarnaast leveren ze thuis en bieden ze variatie in eten zonder hier zelf overna hoeven te denken.

Ook gaf Sligro nog eens aan met pick-up points te zullen komen op de industriegebieden. Oftewel niet meer moeilijk doen met parkeren, maar gewoon voorrijden en inladen.

Grootste uitdaging is daarom denk ik voor de supermarkten dat ze gezamenlijk de handschoen oppakken en het algemene supermarktbeeld verbeteren. Anders voorzie ik hetzelfde lot wat eerder de kruidenierszaken is overkomen. Je doet al je boodschappen bij Sligro, de Hello Freshes en de biologische winkels en voor de vergeten boodschappen. Tsja, daar loop je dan maar even voor naar de supermarkt.

Over de auteur

Gideon Tailleur
Gideon Tailleur is de Batman van de marketing. Hij helpt bedrijven met marketing kopzorgen uit de brand. G-Tail.com Lees meer over Gideon Tailleur

Reacties op dit artikel (0)

Comment author avatar

Gerelateerde items Supermarkt Hello Fresh Marqt

Meer in channel Merk & Strategie

Blijf op de hoogte

Van onze partners

Whitepapers

Populaire blogs