Marketing Technology

Help! Waar zijn mijn Google advertenties?

Rob Beemster, redactie | 23 februari 2016, 17:06

Google heeft de advertenties aan de rechterzijde van de pagina verwijderd. Deze kleine wijziging heeft grote impact op je zoekmachine advertising.

De advertentie-indeling van de Search Engine Result Page (SERP) is ingrijpend gewijzigd. Liet Google eerst drie topadvertenties zien en overige advertenties aan de rechterzijde, in de nieuwe opzet is het uitgangspunt vier posities bovenin en drie advertenties onderin de resultatenpagina te tonen. Het &;rechterrijtje’ zoals we deze gewend zijn komt daarmee te vervallen.

Mobiele advertenties
Google geeft zelf aan deze advertentie-indeling te hebben getest bij een klein aantal commerciële zoekopdrachten. &;We blijven veranderingen in de zoekresultaten aanbrengen met als uitgangspunt dat we nog relevantere zoekresultaten kunnen tonen aan gebruikers,&; zegt het bedrijf in een verklaring.

&;Wij geloven erin dat het verlagen van het aantal zichtbare advertenties zowel de gebruikerservaring als de resultaten van de advertenties zal verbeteren.&; Ook benadrukt Google dat dit concept niet nieuw is en er constant verbeteringen in de zoekresultatenweergave worden aangebracht.

De mobiele zoekresultaten tonen al langer slechts de topadvertenties, maar nu volgen ook de weergaven voor desktop en tablet. Willem Blom, directeur van Expand Online: &;Mobiele weergave wordt hiermee leading, aangevuld door drie advertenties onderaan de resultaatpagina. Deze verandering wordt nu wereldwijd doorgevoerd, in iedere taal.&;

Verandering voor adverteerders
Welke impact het wijzigen van de advertentie-indeling precies op adverteerders zal hebben, is nog onduidelijk. &;Dit is echt een grote wijziging en dit heeft zeker impact op biedingsstrategieën. Waarschijnlijk ook op CPC’s voor top-3 posities op desktop en laptop,&; reageeert Robbert Visser, directeur Expand Online.

Positief is volgens hem wel dat het wegvallen van de zoekresultaten aan de rechterkant ruimte laat om advertenties met productvermeldingen prominenter weer te geven. Wat kansen geeft voor adverteerders.

Belangrijke reden voor de aanpassing op desktop is, vermoedt directeur Gert Jan Delcliseur van SearchResult, de groeiende hoeveelheid traffic via mobiel. &;Door grotere concurrentie op desktopsearch-advertentieslots kunnen CPCs stijgen, met extra inkomsten voor Google via desktop als gevolg.

Shopping-resultaten
Overigens blijven de shopping-resultaten aan de rechterkant wel vertoond worden. &;De inzet hiervan wordt belangrijker, waarmee Google zich aantrekkelijker maakt voor online retailers.&;Daar staat tegenover dat de organische resultaten (door het grotere aantal topadvertenties) nog lager in het scherm komen te staan.

Over de auteur

Reacties op dit artikel (1)

Comment author avatar
Avatar

rob

(25 februari 2016, 8:21)
voor mij verandert er niet veel, ik ging toch alleen al voor sea en dan top3 posities. Seo heeft weinig zin, aangezien de organische posities veelal ingenomen worden door sites met adsense. De searchengine is een moneymachine. Overigens als je de vraag kent en goede producten hebt is er goed rendement te halen via sea :)

Gerelateerde items Google SearchResult Expand Online

Meer in channel Marketing Technology

Blijf op de hoogte

Van onze partners

Whitepapers

Populaire blogs