Het 'einde van de app' (Visie Mobile 2015)

Danijel Bonacic (Tam Tam Mobile) spreekt zijn verwachtingen voor komend jaar uit.

Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
adformatie

Wie in de digitale industrie werkt en vooruitblikt op 2015, kan niet om de introductie van de Apple Watch in maart heen. De komst van interactie via extra schermen betekent namelijk het einde van apps zoals wij ze kennen. 

We zijn gewend aan apps met ieder een eigen functie. We herhalen telkens dezelfde handeling: we pakken onze telefoon, openen een app, verrichten daar een actie, sluiten de app en openen een andere app om daar de volgende actie te verrichten. Wanneer je bijvoorbeeld alleen al je socials checkt, open je ongeveer 4 apps om helemaal op de hoogte te zijn. Deze manier van interactie voelt outdated.

Dat we volgend jaar meer smartwatches om ons heen zullen zien, is zo goed als zeker. We verwachten dan ook dat 2015 hét jaar wordt waarin de wijze waarop we nu met apps interacteren verandert. De ontwikkeling van enkelesmartwatch apps, zowel voor het Android- als iOS-platform, is in volle gang. 

Continue content stream
Buiten de apps om zal in 2015 steeds meer interactie en content worden aangeboden. Dat zien we nu al bij sommige apps door middel van slimme widgets of notificaties. Ook zijn interacties niet langer gebonden aan alleen een app, zoals bij Google Now voor Android bijvoorbeeld. Als je hier de widget van hebt geïnstalleerd, vind je Google Now op je home screen, je smartwatch én je pc-scherm.

Google Now mag dan voor nu de voorloper zijn in het op deze wijze nadenken over content en interactie, we zullen volgend jaar merken dat we steeds minder vaak apps openen op onze smartphone. De interactie zal buiten de app plaatsvinden in bijvoorbeeld een widget of content stream. Het zal mij dan ook niet verbazen als Apple en Google in 2015 met nieuwe mobiele besturingssystemen komen waarin de home screen niet langer een scherm met app icons is, maar een contentstream die uit verschillende onderliggende apps wordt gevuld op basis van interesses en voorkeuren. 

Extra schermen
Met de opkomst van de smartwatches breiden we ons mobiele ecosysteem uit met een extra scherm waarop we via onze smartphone kunnen interacteren. Maar de watch is niet het enige extra scherm dat we komend jaar in de gaten moeten houden. Wat dacht je van het dashboard scherm in de auto? Doordat steeds meer auto’s CarPlay of Android Auto zullen ondersteunen, zal ook het scherm in de auto een plek worden waar we met de apps op onze telefoon interacteren. 

Deze extra schermen vragen om nieuwe interactievormen zoals stembesturing, glanceable content en nieuwe manieren van content design. Ook deze nieuwe schermen zullen dus van invloed zijn op hoe we met onze apps interacteren. 

Deze twee ontwikkelingen gaan de manier van interactie met apps aanzienlijk veranderen. Dat heeft nogal wat gevolgen voor hoe we apps concepten, vormgeven en bouwen. Wij zullen dan ook in 2015 met onze klanten de eerste stappen zetten om de apps opnieuw uit te vinden en aan te passen aan deze nieuwe interactiewerkelijkheid. 

Danijel Bonacic is creative director bij

 

Plaats als eerste een reactie

Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!

Word lid van Adformatie → Login →
Advertentie