Creatie & Campagnes

International Festival of Creativity (voorwaarden van toepassing)

Gastblogger | 15 juni 2016, 16:00

Het is net zo makkelijk te stellen dat Cannes Lions voor het beste van reclameland staat, als wel het allerslechtste…

[gastblog, door Jaap Grolleman] Zoals voor elke stelling geldt: het tegenovergestelde is ook waar. Zo is het net zo makkelijk om te stellen dat Cannes Lions voor zowel het beste van reclameland staat, als voor het allerslechtste. De awards laten zien wat mogelijk is, ook al tonen ze verschijnselen van tunnelvisie. Het winnende werk is conceptueel sterk, ook al is het formulair en heeft geen consument het ooit gezien. Alle stellingen in de seminars worden met volstrekte zekerheid gebracht, ook al is de helft geniaal en de andere helft onzin.  

In het artikel maakt Tom Goodwin deze punten verder duidelijk, terwijl Guardian-collega Tracey Follows ook een poging doet, in . Bob Hoffman, in ;Hi-Tech High School’ noemt de Lions de ‘Ads that never ran’. In /dave-trott-the-cannes-lions-prevent-creativity-33321d1f23b9#.db0d4x3m0">‘The Cannes Lions prevent creativity’ zegt Dave Trott: ‘Er wordt reclame gemaakt, niet voor de zes miljoen mensen op straat, maar de tien mensen in de jury.’

Bashen is altijd makkelijk, en er zijn Grand-Prix winnaars die wel de massa bereikten, zoals ‘Dumb Ways to Die’, ‘American Rom’, ‘The Bear & The Hare’, ’The Epic Split’, &;Shot on iPhone 6’ en ‘’.

 

 

Maar naast alle lof en de onofficiele benaming ‘Oscars van de reclame’, mag er naast het ge-yin, ook wel wat worden yang-geluiden losgelaten worden. De Cannes Lions staan voor veel, maar niet alles. 

Er is namelijk zoveel creativiteit werk dat geen reclame is, en daarom ook nooit een leeuw zal winnen.

Een paar voorbeelden: 
is naast een sterk merk, een geweldig platform dat ontzettend slim in elkaar zit, waarmee iedereen zelf een crowdfund campagne kan maken. Al meer dan twee miljard euro werd er via Kickstarter opgehaald. 

heeft 20,000 locaties in 150 landen, zodat één miljard mensen toegang hebben tot een 3D printer in hun woonplaats. 

 

doet iets aan het probleem dat 150 miljoen mensen een bril nodig hebben, maar het niet kunnen betalen. Ze leiden inwoners van Burkina Faso op om voor één dollar brillen te maken, van slechts drie onderdelen, zodat iedereen goed kan zien, en kinderen gewoon lessen op school kunnen volgen. 

deelt haar autopark met meer dan één miljoen autorijders, via een app. 

Het geeft dit jaar pillen met vitaminen en magnesium aan de bezoekers om gehoorschade tegen te gaan.

Vergelijk die ‘concepten’ eens met de printadvertentie die straks een Grand Prix wint. ‘The International Festival of Creativity’ oordeelt niet sluitend over alle creativiteit die er is.

Los van alle lof en kritiek is het goed om de Cannes Lions te zien voor wat het is, gelijkwaardig aan wat de Autosalon van Genève voor auto’s is, of de Paris Fashion Week voor mode: een prototype show waarin alles ondergeschikt is aan creativiteit en experiment.

Jaap Grolleman is copywriter bij Vandebron.

In de aanloop naar Cannes Lions plaatsen we dagelijks artikelen over dit festival en zijn bezoekers. Alle artikelen lees je terug in ons

Over de auteur

Gastblogger
Adfo Groep plaatst regelmatig interessante gastblogs over het vak. Wilt u ook een vakinhoudelijke bijdrage leveren? Neem dan contact op met de redactie (redactie@adfogroep.nl) Lees meer over Gastblogger

Reacties op dit artikel (0)

Comment author avatar

Gerelateerde items Cannes 2016 nieuwe creativiteit Cannes Lions 2016