Lekkersociaal #31: Snapchat copycat: Instagram

Creatief digitaal bureau Blauw Gras praat je bij! Deze week hebben we het over de Snapchat copycat Instagram, de jackpot van Pokémon GO en nog veel meer!

Snapstagram

Zoek de verschillen. Kun je ze niet vinden? Dat is ook niet zo raar, want die zijn er ook amper meer. We hebben het natuurlijk over het nieuwe verhaal van Instagram. Met kun je nu namelijk ook ‘verhalen’ delen binnen je netwerk. Net als bij Snapchat kun je de filmpjes bewerken met grappige tekens, symbolen en tekst. De verhalen zijn ook 24 uur te zien waarna ze verdwijnen van je tijdlijn. Op je tijdlijn zie je bovenaan cirkels met de verhalen van jezelf en degene die jij volgt. Wanneer je op de cirkel drukt, speelt Instagram jouw hele verhaal af. Dus wanneer je jezelf afvraagt: hoe post ik meerdere filmpjes achter elkaar? Nou, door simpelweg de filmpjes in chronologische volgorde te plaatsen. Makkelijk. Wil je liever niet á la minute foto&;s en filmpjes posten, maar eerste even kijken of je haar wel fatsoenlijk zit? Geen probleem: wanneer je jouw verhaal start en omhoog swiped, kun je foto&;s en video&;s van de afgelopen 24 uur uploaden. Een leuke bijkomstigheid is de mogelijkheid om te reageren op Instagram verhalen en zelf te bepalen wie dit wel en niet mag: alleen je vrienden, iedereen of niemand. 

Waarom doet Facebook dit? Simpel: het gaat (te) goed met Snapchat. De 150 miljoen Snapchat gebruikers zijn namelijk niet met Instagram bezig, heeft een nonchalante waarde van 19 miljard dollar (!) en dat zit ze niet lekker. Mark Zuckerberg heeft zelfs een overname voorgesteld van 3 miljard dollar. Snapchat-baas Evan Spiegel bedankte echter vriendelijk, hij blijft liever onafhankelijk. Whoops.

Bij Blauw Gras ontstond discussie over het doel van de twee social media: maak je dezelfde type content als op Snapchat of is dat anders? Wij probeerden Instagram Stories uit. Aanschouw (op je smartphone) het resultaat op .

Pokémon let’s GO

Ook Pokémon gooit hoge ballen: het populaire spel is meer dan 100 miljoen keer . Dit is in een recordtijd behaald ten opzichte van andere games. Dit serieuze grapje levert dagelijks, leg even je Pokéball aan de kant, ruim 10 miljard dollar op! Dagelijks. 10 miljard. Ze stimuleren je ook aankopen te doen om je zoektocht te bevorderen zoals meer Pokéballs en voorwerpen die extra Pokémon aantrekken. Dus als je al weken rondloopt en je geduld opraakt, dan koop je ze toch gewoon?

Sidenote: spelers die met bloed zweet en tranen de Pokémon hebben binnen gehengeld waren not amused. Tevens omdat ze een eerder beschikbare functie hebben verwijderd waarmee je met voetstappen kon zien hoe ver je vandaan was van een Pokémon. Positief is dan weer wel dat het bedrijf bezig is met een systeem waarmee je onderling Pokémon kunt ruilen.

Verberg je oude Face(book)

Ai, die twee jaar oude foto van dat iets te leuke feestje komt weer voorbij in je tijdlijn… Wil jij deze awkward beelden liever voor Jan en alleman? Dat kan! En gemakkelijker dan je denkt, want met een paar klikken op de knop heb je het gefixt voor alle oude berichten. Je begint met het checken hoe je tijdlijn er voor anderen uitziet:

Vervolgens klik op het hangslotje met de drie puntjes rechts bovenin. Dan kijk je bij: “meer instellingen” en “eerdere berichten beperken”. Kortom: je kunt het wijzigen naar dat alleen je vrienden je grappige, domme of ongemakkelijke berichten nog zien. Staat het schaamrood echt op je kaken bij een specifiek bericht? Dan verwijder je het gewoon helemaal.

Advertentiefilmpjes in je Facebooktijdlijn is niet nieuw. Reclames tijdens wel. Na gedurende 5 minuten zal je vanaf heden geconfronteerd worden met een reclame van maximaal 15 seconden. Dit is opgezet vanwege de stijgende video trend in social media. Facebook heeft bewust voor deze vorm van adverteren gekozen, zo zou een pre-roll het kijkplezier teveel verstoren. 

Shut your Twittermouth

Twitter heeft het beste met je voor als je een Android telefoon hebt: de app wil helpen je nachtrust te bevorderen. Middels de , zodat je de volgende ochtend fris en fruitig uit je bed fladdert, en weer lekker begint aan een nieuwe Twitter-dag. Ja lieve kinderen, want door het blauwe licht maakt je lichaam de natuurlijk slaapstof melatonine niet meer aan. Op deze manier denkt je lichaam dus dat het overdag is en aan het werk moet. Tot zover het consult door Dokter Blauw Gras. Slaap lekker!

Ben je weer helemaal content met je social media update? Mooi, dan is het tijd om naar bed te gaan. Kun jij je Twitter nachtmodus uitproberen, hebben wij een aantal leuke Instagram Stories voor je klaarstaan!

Deze bijdrage is geschreven door . Wij zijn een creatief digitaal bureau met een voorliefde voor social media. In onze thuishaven aan het Amsterdamse IJ creëren wij creatieve concepten, relevante content, digitale activaties en impactvolle (media)campagnes.

Plaats als eerste een reactie

Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!

Word lid van Adformatie → Login →
Advertentie