Marketing Technology

#Lekkersociaal #41: Over content overload van merken en weer een nieuwe Facebook app

Blauw Gras, blogger | 13 oktober 2016, 17:16

Creatief digitaal bureau Blauw Gras praat je bij! Deze week over de overvloed aan informatie op Facebook, een nieuwe functie op LinkedIn en meer!

Consumenten zien op social media door de bomen het bos niet meer

Je ziet nog steeds een sterke groei in het aantal social media gebruikers. Maar steeds meer van deze gebruikers zeggen dat ze actief merken negeren op social media. De reden hiervan is dat consumenten het gevoel hebben dat ze overladen worden met online reclame en content. Dit blijkt uit het onderzoek ‘Connected Life’ van Kantar TNS.

Waar social media platforms hun best doen om mee te groeien met de consument (denk hierbij aan de 360 video functie op Facebook, Twitter Moments en de optie om te kunnen inzoomen op Instagramfoto’s) blijven merken achter. Het gebuiken van social media als soort advertising tool wordt niet meer geaccepteerd. De relevantie van de content moet omhoog om het vertrouwen en interesse van de consument terug te krijgen. Tijd om als merk eens echt te gaan luisteren naar wat je doelgroep wil.

Hoe dan?

Uit het eerder genoemde onderzoek van Kantar TNS is gebleken dat er vier dingen zijn die je van je doelgroep moet weten om als merk de consument weer voor je te winnen. Als eerste is het belangrijk om te weten hoe ‘connected’ je doelgroep is. Als je goed in kaart hebt wanneer en waarom een consument een bepaald social media kanaal gebruikt, kun je de vorm en tijdstip van je content beter bepalen. Daarnaast moet je je afvragen: hoe bereik ik die doelgroep dan? Wees relevant! Als het de consument niet interesseert, wordt je content direct weggeklikt en loop je de kans mis op verdere interactie.

Ook is het belangrijk om te weten wat voor soort content geaccepteerd wordt op welk platform. Je moet weten waarom een consument een bepaald social media kanaal gebruikt. Als je doelgroep niet zit te wachten op een winactie via Instagram, don’t do it. Tot slot moet je de output van je content weten. Wil je sales genereren, dan is content met een kortingscode passend. Is merkbekendheid je streven, laat die code dan maar zitten. Als je goed in kaart hebt hoe je doelgroep op deze vier vlakken in elkaar zit, kan je een passende strategie toepassen. Hier ben je als merk maar ook als consument bij gebaat. Je doelgroep krijgt weer zin om je merk te volgen en dat is waar je het allemaal voor doet!

Alle goede dingen komen in drieën
Facebook heeft besloten om de app reeks uit te breiden met een derde app. Eerst werd Facebook Messenger losgekoppeld van de standaard applicatie en nu komt Events van Facebook. Volgens Facebook heeft de Events functie 100 miljoen dagelijkse gebruikers, genoeg reden om daar een eigen app voor te lanceren, toch?

Als je de app opent, zie je alle evenementen waar je vrienden geïnteresseerd in zijn, pagina’s die jij al eerder hebt geliked en updates van evenementen waar je naartoe gaat. Je kan ook zelf op zoek gaan naar evenementen. Zoek op basis van tijd, locatie en interesse en er komt een lijst met mogelijke evenementen die bij jou passen! Je kan al deze leuke feesten uiteindelijk opslaan in je persoonlijke agenda.

Wat Facebook uiteindelijk wil bereiken met de nieuwe applicatie is dat de Events functie een losstaand succes wordt en uitgebreid kan worden. Dit deden ze al eerder bij de Facebook Messenger app. Hier zitten veel meer functies in dan de gewone Messenger op je desktop. Voor nu is de Events app alleen nog maar verkrijgbaar voor iOS in de Verenigde Staten. Android en andere landen volgen nog. Van ons mag het nog wel even duren want drie Facebook apps wordt wel erg veel… (hadden we het hiervoor niet al over overload?)

Gaat Snapchat een klapper maken?
Dat heeft Evan Spiegel, CEO van Snap. Inc., toch even goed voor elkaar! Hij gaat namelijk met zijn bedrijf naar de beurs. Ze zijn nu druk bezig met het in orde maken van het papierwerk en eind maart 2017 zal het dan zover zijn. De beursgang voor het bedrijf dat Snapchat ontwikkelde zal 25 miljard bedragen! Als dit bedrag daadwerkelijk behaald wordt, heeft Snap Inc. de hoogste beursgang in de techsector sinds Alibaba Group Holding (die voor 168 miljard de beurs op ging). Unbelievable…

Spiegel richtte Snapchat in 2011 op toen hij nog student was aan Stanford. Sindsdien is het bedrijf constant bezig met innovaties. Dit resulteerde uiteindelijk in een hardwareproduct dat een paar weken terug is gelanceerd, de Spectacles. Nu vijf jaar later, gaan ze met een klapper de beurs op! In 2013 deed Facebook een bod van 3 miljard wat Spiegel afwees. Dat is zeker een goede zet geweest van hem! 

Undercover solliciteren
Ga jij elke dag met lood in je schoenen naar je werk, maar wil je niet dat je baas weet dat je eigenlijk op zoek bent naar een ander baan? Dan heeft LinkedIn daar nu een oplossing voor, namelijk Open Candidates. Open Candidates is een nieuwe functie op LinkedIn waarbij je een onzichtbare ‘vlag’ kan uithangen waarmee je zegt dat je opzoek bent naar een baan. Deze functie is alleen zichtbaar voor recruiters. Je kan dus lekker incognito worden aangesproken voor een nieuwe job!

Tegenwoordig wordt LinkedIn veel gebruikt voor het vinden van nieuwe werknemers. Recruiters struinen over het social media kanaal om deze nieuwe weknemers te vinden. Het blijft riskant om je netwerk te gebruiken voor een nieuwe baan, je moet maar hopen dat mensen hun mond houden zodat je zonder problemen verder kan zoeken. Als je gebruik maakt van je LinkedIn netwerk is stilhouden onmogelijk, het blijft een social media kanaal. Met Open Candidates probeert LinkedIn dit te veranderen. Je kan nu dus met een gerust gevoel laten weten dat je weer on the market bent!  

Dit was dan alweer de #lekkersociaal van deze week. Alvast een heel fijn weekend en hopelijk staat er een leuk event op de planning!

Deze bijdrage is geschreven door Blauw Gras. Wij zijn een creatief digitaal bureau met een voorliefde voor social media. In onze thuishaven aan het Amsterdamse IJ creëren wij creatieve concepten, relevante content, digitale activaties en impactvolle (media)campagnes.

Over de auteur

Reacties op dit artikel (0)

Adfo Books Bestsellers

Meer in channel Marketing Technology
Meer in channel MobileMarketing.nl
Blijf op de hoogte
Van onze partners
Whitepapers
Populaire blogs