#lekkersociaal: de wekelijkse social media update

Creatief digitaal bureau Blauw Gras praat je bij! Deze week hebben we het over inhakers op 1 april, de vernieuwing van Snapchat, en meer!

1 april kikker in je…
Morgen is het 1 april. En zoals elk jaar zullen merken weer met leuke (en minder leuke) grappen op de proppen komen. Ondanks dat het nog 1 april moet worden houdt het de gemoederen al flink bezig! Zo was het bericht over het beroemde dat per 1 april zou verdwijnen landelijk nieuws. Maar geen paniek, het ging hier om een 1 april grap. Kan best grappig zijn, zo dacht OLA. Alleen was er een klein probleem. De 1 april grap lekte net iets te snel uit. Gevolg? De ijsjesmaker kreeg via social media iedereen over zich heen. Er kwam zelfs een petitie: Red de Raket. De reactie van OLA was dan ook een persbericht met de boodschap: “Het bedrijf gaat &;met zijn kikkerbillen bloot&; en geeft ruiterlijk toe dat de &;gelikte&; 1 aprilgrap &;iets te snel&; uitlekte.” Oké, nu zal je denken: een foutje kan gebeuren, verder met de orde van de dag. Maar aan dit verhaal zit een plot twist. De te vroeg uitgelekte 1 april grap is namelijk onderdeel van een grote reclamecampagne van OLA. Op 1 april komt de ijsjesfabrikant met het vervolg.

Daar zit een luchtje aan
OLA is niet de enige die al bezig is met de . Zo introduceert Hema ‘deodorant spray tompouce’ en bracht Belvilla het bericht de wereld in dat het mogelijk is om vanaf 1 mei naast vakantiehuizen ook huisdieren te huren. Ook hier hebben wij onze vraagtekens bij. Maar een helemaal ongeloofwaardig bericht kwam van de Mediamarkt. Zij beweren namelijk dat het vanaf heden mogelijk is om een RFID S4 Easy-Chipper bij hen aan te schaffen. Dit is een apparaat waarmee je je kind kan voorzien van een tag & trace microchip, zodat je altijd op de hoogte bent van waar jouw kroost uithangt. Ja, ja.. wij kunnen wachten tot morgen!  

Geen grappen bij Instagram
Ander nieuws wat de gemoederen ook flink bezighield - maar wat geen grap bleek te zijn - was de nieuwe tijdlijn van . We hadden het hier 2 weken terug al even over: Instagram gooit het roer om en ruilt de chronologische volgorde van de tijdlijn in voor een hipper algoritme. De paniek die er vervolgens is ontstaan heeft tot een nieuwe trend geleid. Bedrijven zijn bang dat hun posts niet meer gezien worden. Hier heeft Instagram een oplossing voor bedacht. Het knopje ‘notifications’ biedt uitkomst. Daar kan je namelijk aangeven of je altijd ‘alle’ notificaties wilt zien van degene die die je volgt. Het resultaat is dat er een overvloed is aan oproepen om deze notificaties voor het desbetreffende account aan te zetten. Dat zo’n oproep juist tegen je kan werken lijkt nog niet helemaal doorgedrongen te zijn. We will see.

Meer Instagram
Er is meer nieuws. Het woordje ‘meer’ in de vorige zin kan vrij letterlijk worden genomen. Instagram gaat zijn gebruikers namelijk toestaan om filmpjes van een minuut op te nemen en te posten. Deze mogelijkheid was er al voor adverteerders, maar gebruikers moesten het doen met filmpjes van 15 seconden. De reden voor deze verandering is dat de tijd die gebruikers besteden met het kijken naar video’s de afgelopen paar maanden met 40% is gestegen. Ben je een iOS gebruiker? Dan hebben we nog meer goed nieuws. Het wordt namelijk ook mogelijk om filmpjes samen te stellen uit video’s die al in je smartphone aanwezig zijn. Ben je een Android-gebruiker? Pech! Voor jou geldt dit niet.

Vernieuwd schrijven in WhatsApp
Ook schijnt een nieuwe update te hebben, al is die nog niet voor iedereen beschikbaar. Het is nu mogelijk om dikgedrukte, schuingedrukte en doorgestreepte tekst te gebruiken in WhatsApp. Hoe je dit voor elkaar krijgt is vrij simpel. Om cursief (Italic) te krijgen moet je als gebruiker de tekst omsluiten met een liggend streepje (_), voor dikgedrukte tekst (Bold) is dit met de asterisken (*) en om een doorgestreepte tekst te krijgen gebruik je tilde’s (~). Aan de slag dus!

Ook Snapchat breidt uit
het is duidelijk dat WhatsApp onze meest populaire chat-app is met meer dan een miljard gebruikers. Maar deze chat-app is niet de enige met vernieuwing. Ook heeft de chatfunctie in haar app vernieuwd. Na een update van de app gaat het versturen van foto’s en video’s sneller en kunnen gebruikers stickers naar elkaar versturen. Ook is er een belfunctie toegevoegd. Diezelfde belfunctie kan worden gebruikt voor het versturen van audioberichten. Dit doe je door de knop ingedrukt te houden. Met één knop wordt er gebeld. De update is beschikbaar voor zowel iOS als Android. Jeej! 

Eindeloze stories
Heel leuk natuurlijk, dat we elkaar nu stickers kunnen sturen via . Maar er is meer veranderd! En dat is je misschien al opgevallen. Zo is er sprake van ‘vernieuwde stories’. Snapchat wil je aandacht langer vasthouden door als je klaar bent met het kijken van een verhaal automatisch door te gaan naar de volgende. Of dit zo leuk is? Hier zijn de meningen over verdeeld. Gelukkig is er wel een ontsnapmogelijkheid. Door naar links te swipen kun je het volgende verhaal openen. Door naar beneden te swipen ontkom je aan de eindeloze reeks verhalen. De nieuwe versie van Snapchat is nu te downloaden.

Snapchat strooit met geld
Snapchat heeft flink met geld lopen smijten. Er is rond de 100 miljoen doller betaald om Bitstrips over te kopen. Bitstrips is het bedrijf achter de app Bitmoji. Hiermee kunnen mensen een emoji-versie van zichzelf maken. Het is nog niet duidelijk wat Snapchat wil gaan doen met het bedrijf. We wachten af. Ongeduldig. 

24 uur take-over met video
lanceert first view en brengt dit naar Nederland. First view is een uitbreiding van het bestaande Promoted Video aanbod. Maar wat houdt het precies in? Twitter biedt aan adverteerders de mogelijkheid om 24 uur lang de bovenste advertentiepositie in de Twitter timelime in te nemen. Deze tweet is voor iedereen zichtbaar en bij het openen van de timeline verschijnt deze tweet meteen. De bovenste advertentie is dus voor First View gereserveerd. Maar dit wil niet zeggen dat de eerste tweet in de timeline een gesponsorde tweet is. Bovenaan in de timeline blijft een ‘reguliere’,  niet-gesponsorde tweet staan. First View is in principe de tweede positie in de timeline, waar ook nu al in vaak een videotweet staat. Klinkt handig. Eén dag maximale aandacht bij bijvoorbeeld een productlancering? First view biedt uitkomst. National Geographic Channel zal als eerste gebruik maken van de nieuwe advertentiemogelijkheid.

Zo! Je bent helemaal voorbereid op 1 april. Laat je niet voor de gek houden. Tot die tijd: ga vooral aan de slag met de vernieuwde versie van WhatsApp en Snapchat.

Deze bijdrage is geschreven door . Wij zijn een creatief digitaal bureau met een voorliefde voor social media. In onze thuishaven aan het Amsterdamse IJ creëren wij creatieve concepten, relevante content, digitale activaties en impactvolle (media)campagnes. 

Plaats als eerste een reactie

Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!

Word lid van Adformatie → Login →
Advertentie