Merken die Verdwijnen (2): ABN Amro en Rabobank

Wat wordt overbodig, welk merk is rijp voor een overname en wie kan het simpelweg niet meer bijbenen?

'Verdwenen Merken' auteurs Richard Otto en Robbert van Loon blikken ditmaal vooruit. Branchegenoten geven hun visie op merken waarvan zij verwachten dat deze verdwijnen. In deze aflevering: Tony de Bree.

'Sinds het begin van dit millennium heeft een groot aantal veranderingen in de financiële sector plaatsgevonden. Een van de grootste merken in Nederland, ABN Amro, was eigenlijk al verdwenen na de overname door het consortium van RBS, Fortis en banco Santander (zie ‘’. Tussenkomst van de Nederlandse overheid voorkwam de ondergang.

In het algemeen verdwijnen financiële merken  om drie redenen: omdat de betrokken onderneming failliet gaat, omdat het bedrijf wordt overgenomen, of omdat het bedrijf als onderliggende partij de eigen naam (gedeeltelijk) inlevert.

Lastige exercitie

Het is niet waarschijnlijk dat een ABN Amro, Rabo of ING om een van bovengenoemde redenen zal verdwijnen. Toch kan het voor ABN Amro en  Rabobank om een aantal redenen wel eens een lastige exercitie worden om het eigen merk voor de langere termijn te kunnen continueren.

Een van de redenen is de trend van gratis internet, gratis software en gratis opslag. Hierdoor kunnen nieuwe partijen relatief gemakkelijk met internet-only businessmodellen en met een ‘lean & mean scale-up organisatie’ happen uit de inkomstenstromen van de grote spelers nemen.

De tweede trend is Europese regelgeving waardoor grootbanken gedwongen worden om met toestemming klantendata aan derden te gaan leveren. Dit betekent dat het grote probleem van de ‘switching-costs’ van kredieten en hypotheken - waar nu de grootbanken het meeste geld mee verdienen - wel eens veel lager kunnen worden. Met alle gevolgen van dien.

Kunstmatige intelligentie

Verder is het te verwachten door ontwikkelingen op het gebied van kunstmatige intelligentie er nieuwe spelers opstaan die ABN Amro en Rabobank het kaas van het brood gaan eten, juist op het punt van toegevoegde waarde diensten als advisering.

En tot slot zie je steeds meer gespecialiseerde nichespelers die zich richten op specifieke klantengroepen zoals ZZP’ers, MKB en Private Banking-klanten. Ook dat is een grote bedreiging voor het ‘we doen alles voor iedereen’ businessmodel van deze banken.

Hoe snel grote merken als ABN Amro, Rabo of ING zullen verdwijnen, is moeilijk te voorspellen. Door de regelgeving is het in Nederland nog steeds relatief moeilijk om een nieuwe financiële speler op te richten.

Maar het is niet onmogelijk dat een bedrijf als ABN Amro op een gegeven moment door een grotere Europese speler zal worden opgeslokt. Daarna kun je ervan uitgaan dat het merk stap-voor-stap-verdwijnt, zeker ook omdat het 'persoonlijke merk' van een aantal bestuurders èn de dagelijkse klantervaring van veel klanten nog steeds niet om over naar huis te schrijven is.'

Plaats als eerste een reactie

Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!

Word lid van Adformatie → Login →
Advertentie