Merk & Strategie

#Namespotting Weekly: What's in a hotel name?

Hans Prummel, blogger | 29 september 2016, 9:16

Hotel Monte Carlo

Naamnieuws uit Las Vegas: over een paar weken wordt mega-casinohotel Monte Carlo omgedoopt tot Park MGM. Het lijkt zomaar een rebranding. Maar deze naamswijziging luidt het einde van een tijdperk in.

Las Vegas dankt zo’n beetje zijn bestaansrecht aan hotels die vernoemd zijn naar andere steden: New York-New York, Paris, Luxor, The Venetian, Rio, Bellagio, enzovoorts. Dat was nog niet zo gek bekeken, want Las Vegas was decennialang een stoffig gokoord in een godverlaten woestijn. De casinostad moest wel meeliften op het imago van beroemde bestemmingen.

Die tijd lijkt nu voorbij. Geografische namen zijn uit de gratie in Sin City. Het begon met hotel San Remo. Dat werd in 2006 hernoemd naar Hooters Casino Hotel, met bijbehorend serveersters in strakke shirtjes. In de jaren daarop opende een reeks nieuwe, hippe hotels, maar geen enkele werd vernoemd naar een andere stad. In plaats daarvan kregen ze abstracte namen als Aria, Vdara, Elara en SLS. En nu neemt Las Vegas afscheid van de naam . Jim Murren, ceo van het bedrijf dat het hotel uitbaat, verklaart de naamswijziging als volgt: &;This is Las Vegas; we are at the top of the list of entertainment cities. We are not second to anybody. We’re not going to have a property themed after a city from a far-away place. Those days are over.&;

Miami om de hoek van de Trevifontein

Eigenlijk zegt Murren: zodra een stad genoeg identiteit en zelfvertrouwen heeft, zijn verwijzingen naar andere bestemmingen niet meer nodig. Klinkt logisch. Maar hoe zit dat in de rest van de wereld? Midden in Rome, om de hoek van de Trevifontein, staat een Hotel Miami. Net als in Melbourne, Madrid, Sharm-el-Sheikh en op Ibiza. Het beroemdste hotel van Monaco heet Hôtel de Paris. Ook in Heerlen, Porto, Praag en Andorra vind je hotels vernoemd naar de hoofdstad van Frankrijk. Als je er eenmaal op let, zie je ze overal: hotels die vernoemd zijn naar een heel andere plaats dan waar het hotel staat. Waarom eigenlijk? Je kan Rome, Ibiza en Monaco moeilijk van te weinig karakter of zelfvertrouwen betichten. Soms is er een historische reden voor de vernoeming. De naam van in Rotterdam is verklaarbaar gezien de geschiedenis van het gebouw – dat deed decennialang dienst als het hoofdkantoor van de Holland-Amerika Lijn.

Net zo hip(ster) als Brooklyn

Vaker is de naam aspirationeel. De eigenaar wil iets uitstralen, een imago neerzetten, en probeert dat middels associatie met een andere plaats. Amsterdam kende tot voor kort een Brooklyn Hotel (inmiddels is het omgedoopt naar Doubletree). Die naam moest suggereren dat de locatie op de NDSM-werf in Noord net zo hip(ster) is als het New Yorkse stadsdeel. Ook Hôtel de Paris valt in deze categorie. De eigenaar wil maar zeggen: dit is niet zomaar een dorpsherbergje, mijn etablissement kan zich meten met hotels in de bruisende lichtstad. Zelfs wanneer dit soort namen een doorzichtige poging zijn om een nondescript hotelletje op te fluffen, zijn ze begrijpelijk. Ze vervullen een functie.

Beetje glans aan je vakantie

Maar regelmatig raken geografische hotelnamen kant noch wal. Een greep uit het hotelaanbod in Amsterdam: Hotel France, Aalborg Hotel, Atlanta Hotel, Hotel Washington, Hotel Notting Hill... Goed, Notting Hill heeft nog enige glamour, maar Atlanta? Aalborg? In typische vakantieoorden is het helemaal raak. Gran Canaria bijvoorbeeld grossiert in accommodaties die vernoemd zijn naar andere strandbestemmingen: Marbella, Malibu, Waikiki, Bali, Tobago. In Benidorm staat ook een Bali, naast onder meer Madeira, Monaco, Bermuda en Copacabana. En aan de Copacabana in Rio staat dan weer een hotel dat Benidorm Palace heet. Naar de reden is het gissen. Misschien moet zo&;n naam een beetje glans geven aan een doorsnee vakantie. Eigenlijk zou je wel naar de Stille Zuidzee willen, maar dat is te duur dus boek je een busreis naar de Costa del Sol. Maar hé, daar zit je dan wel mooi in appartementencomplex Tahiti.

Over de auteur

Hans Prummel - De Naamafdeling
Hans Prummel

Reacties op dit artikel (0)

Comment author avatar

Gerelateerde items namespotting Merknamen Hotels

Meer in channel Merk & Strategie

Blijf op de hoogte

Van onze partners

Whitepapers

Populaire blogs