Nu.nl experimenteert met eigen Periscope, maar dan anders

Met NuLive kunnen lezers vanaf locatie live beelden aan de redactie doorgeven.

Op Nu.nl vind je meer dan alleen tekst. Gemiddels vind je er zo&;n vijftig video’s per dag. Voor een belangrijk deel zijn dat video’s voor de &;longtail&;, die situaties uitleggen en langer te gebruiken zijn. Maar ook live video maakt deel uit van het aanbod dankzij NuLive.Tijdens iMMovator Cross Media Café gaf hoofdredacteur Gert-Jaap Hoekman een preview.

Speciaal daarvoor werd op 3 februari NuLive gelanceerd. Nu.nl gebruikers die in de buurt van een nieuwswaardig event kunnen live videobeelden doorsturen met hun telefoon.

Periscope, maar dan anders
Het concept van de NUlive app doet denken aan Periscope en Meerkat, met dit verschil dat de redactie bij NUlive de regie in handen heeft. Zo kan de redactie communiceren met de persoon die filmt om bijvoorbeeld aanwijzingen te geven. Ook bepaalt de redactie wat er uiteindelijk online komt. Zijn het schokkende beelden, dan kan de redactie besluiten om de beelden niet te gebruiken.

Voordeel is dat Nu.nl snel op locatie kan zijn dankzij beelden van gebruikers van de  app. Voor de redactie (van 25 personen) is het ondoenlijk om verschillende cameraploegen het land in te sturen. Met de NUlive app heeft Nu.nl in pricipe een potentieel van 5 miljoen reporters (het aantal actieve bezoekers van Nu) die beelden kunnen insturen.

Gert-Jaap Hoekman, hoofdredacteur Nu.nl tijdens het iMMovator Cross Media Café over Video Formats

Testen met NUlive
Afgelopen jaar testte Nu.nl met TNO de app, die toen nog heette. Een van de vragen was of mensen wel willen meewerken aan een dergelijke dienst. Tijdens de eerste test, bij de start van de Tour de France in Utrecht, deden dertig mensen mee. Van vijftien personen zijn de streams gebruikt.

De volgende test vond plaats tijdens de Vierdaagse van Nijmegen, waar meer mensen aan meewerkten als cameraman en -vrouw. De bereidheid om mee te werken onder gebruikers viel Nu.nl niet tegen. Het bereik van de beelden trouwens ook niet: 70 duizend mensen bekeken de live beelden van de Vierdaagse.

De presentatie van Hoekman bij het  riep uiteenlopende reacties op. Hoe zit het bijvoorbeeld met privacy van mensen die in beeld komen van de livestreams? En wat als mensen proberen om een niet zo spannend event nieuwswaardig te maken door er heel veel streams van in te zenden?

Hoekman zegt eerlijk dat hij ook nog niet precies weet hoe het gaat uitpakken. Wel vindt hij het tijd worden om bezoekers zelf live video’s te laten inzenden, net zoals al langer met foto’s gebeurt. En dat het inmiddels niet langer wenselijk is om achter gesloten deuren te testen. En deze lef waardeer ik eigenlijk wel! 

Foto:

Plaats als eerste een reactie

Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!

Word lid van Adformatie → Login →
Advertentie