Onbeperkt mobiel internet: de contentrevolutie gaat nu pas echt beginnen

Netflix, YouTube, Facebook: allemaal game-changers in online video. Maar de echte game-changer heeft zich volgens Koop Brandsma net gemeld: T-Mobile.

Goede content is super belangrijk. Niemand kijkt naar slechte content. Daar zijn we het wel over eens. Maar -- is technologie net zo belangrijk. En goed nieuws! De grootste technologische barrière voor dé enige echte contentrevolutie is nu ook beslecht: onbeperkt mobiel internet. T-Mobile is de eerste, de rest zal snel volgen trouwens, die onbeperkte data-abonnementen aanbiedt. En deze zijn niet alleen in Nederland te gebruiken, maar ook door heel Europa.

Dat biedt eindeloze mogelijkheden. Want qua data maakt het niet meer uit of je louter Facebook checkt in de trein of dat je een compleet seizoen van, bijvoorbeeld, The Crown, streamt. Waarom ook niet eigenlijk?
 
Geen barrières meer
Maar niet alleen op het gebied van consumptie zijn er geen barrières meer. Nieuws en social gaan er nog sneller van worden. Nóg sneller ja. Grote spelers zoals Facebook en YouTube zetten in op live-uitzendingen. Het ontbreekt nu alleen aan goede content. Een live-uitzending van een paar minuten kost je als verzender je complete bundel als je niet oplet. Met de komst van onbeperkt internet kan dat nu dus wel gewoon. Waar je ook bent. Zonder dat je aan je datalimiet komt. Ook voor kijkers is dat geen reden meer om niet te gaan kijken.
 
Mobiele contentmakers

Voor adverteerders, reclamebureaus, journalisten en contentmakers opent het deuren. Lengte van een video is geen issue meer. Er gaat puur gekeken worden naar kwaliteit en niet meer naar de databundel. Online videoconsumptie gaat stijgen. Nog harder stijgen dan het al deed. Alles zal nog visueler worden. Redacties zullen verdwijnen. Ja nu echt. Want waarom zou je een contentmaker nog op een redactie laten zitten als hij met zijn mobiel eindeloos de mogelijkheid heeft om beeld en tekst rond te sturen? Mobiele contentmakers/journalisten, oftewel MoJo’s, wordt de nieuwe standaard.
 
De verliezers
Maar natuurlijk zijn er ook verliezers: partijen die puur inzetten op lineaire tv gaan een nieuwe klap krijgen. Er zijn namelijk zoveel meer mogelijkheden voor online partijen om long-form content te pushen. En nu is het niet meer wachten op een goed wifi-punt (meestal pas thuis en dan heb je dus de keuze tv of online) maar direct kijken met je onbeperkte abonnement. Daar ligt de grote uitdaging voor lineaire tv-makers en (traditionele) omroepen: hoe kan ik ervoor zorgen dat mensen onderweg al geïnteresseerd raken in mijn tv-programma. Een ‘omni-channel’-aanpak lijkt mij trouwens het meest logisch.
 
Geen focus meer op short form
Maar goed, ik ben blij dat ik mijn mobiele abonnement nog niet heb verlengd. Ik kijk ernaar uit om on the road de content te kunnen kijken waar ik op dat moment zin in heb. Daarnaast weet ik zeker dat de komende jaren de cijfers van onze videoproducties gaan stijgen. 50 tot 60 procent van de content die wij maken, wordt op mobiel bekeken. Dit is vooral short-format, of long-format in stukken geknipt. Ik weet zeker dat deze cijfers gaan stijgen. Ook creatief kunnen we de focus op short-form, de focus op kort dus, langzaam gaan loslaten.
Viva la revolution!
 
Koop Brandsma is videomarketingspecialist bij LVB Networks
 

Plaats als eerste een reactie

Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!

Word lid van Adformatie → Login →
Advertentie