Online influencers in modeland

Bloggers als verlengstuk van jouw merk.

Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
adformatie

Al een tijdje volg ik via Instagram modebloggers zoals , , en zie hun online bereik alsmaar groeien. Het aantal fans en followers neemt met de dag toe, en dus ook de invloed die een dergelijke blogger heeft. Deze online influencers zijn voor merken een krachtig marketing instrument.

De traditionele vormen van marketing en PR lijken steeds minder actueel. Een standaard persbericht verspreiden, een grote advertentie in een krant of magazine of een commercial op tv. Dat werkt misschien nog wel om te laten zien dat je als merk nog bestaat, als massale schreeuw om gehoord of gezien te worden. Maar influencer marketing is geen schreeuw, het is een subtiele vorm van je merk integreren in de content, en stiekem ook een beetje in het leven, van deze bloggers en influencers. 

Het modemerk Guess stuurde naar Corsica, tijdens haar verslag droeg zij de kleding van Guess.

Van like naar love, van love naar loyalty
Eigenlijk draait het allemaal om het bouwen van relaties. Het merk heeft een relatie met de online influencer en deze heeft op haar beurt een relatie met haar publiek. Elke blogger is dus een bruggenbouwer tussen merk en publiek. Via influencers krijg je als merk de mogelijkheid te communiceren met een doelgroep die vaak moeilijk via traditionele media te bereiken is. Zij lezen immers niet meer zoveel magazines, kijken weinig televisie en consumeren media tegenwoordig via andere kanalen, waaronder modeblogs. Daarom is het inzetten van deze online influencers erg lucratief. 

Bloggers hebben invloed. Zij hebben een groot publiek wat hen op de voet volgt. Men wil alles weten van deze online personalities. Wat deze bloggers eten, dragen, doen, leuk vinden en meemaken, want dat wil betreffend publiek namelijk ook! Het is niet voor niets dat Nederlands succesvolste modeblogger  meer dan 1 miljoen volgers heeft op Instagram, en zij is niet de enige.

Het ultieme doel is dat je betrokkenheid bij je merk weet te realiseren voor de lange termijn. Dat een consument jouw merk niet alleen maar “liked”, maar daarna ook “loved” en uiteindelijk “loyaal” blijft. Daarom is het ook zeer belangrijk om de relatie met de blogger goed te onderhouden. Als de blogger loyaal blijft aan jouw merk, zal een deel van haar publiek gaan volgen. En kiest men hierdoor vanzelfsprekend voor jouw merk.

Bloggers zijn ook mensen
Als merk is het ontzettend belangrijk dat je deze online influencers niet alleen maar als een commercieel kanaal ziet voor meer likes en exposure. Bloggers zijn mensen met hun eigen ideeën en wensen, die elke dag met passie en inzet hun blog vullen met content die zij interessant vinden. Ga daarom als merk zorgvuldig om met deze bloggers en bouw langdurige en persoonlijke relaties met hen op. Maar bovenal, laat hen in hun waarde. Juist door deze influencers de mogelijkheid te bieden om daadwerkelijk hun echte, oprechte mening te laten en blijven geven over jouw merk richting hun publiek, maakt hen waardevol. Geloofwaardigheid creëert immers de grootste impact. 

Modeblogger in een samenwerking met Alfa Romeo

Geloofwaardigheid door authenticiteit
Wat een blogger zo bijzonder maakt is dat ze authentiek zijn. Ze zijn hun blog gestart omdat ze het leuk vonden om meer van zichzelf te laten zien. De bloggers met de meeste invloed beschikken over een bepaalde eigenheid. Een unieke blik op mode en stijl die door hun publiek wordt gewaardeerd. Dagelijks delen zij hun persoonlijke stijl en interesses en bouwen zij hartstochtelijk aan de relatie met hun publiek. Het publiek is haar gaan volgen en vertrouwen omdat deze blogger dichtbij zichzelf is gebleven. Voor een blogger is het daarom van belang dat ze zeer selectief is in de keuze met wie zij samenwerkt. Andersom wil je als merk ook aansluiting vinden bij de persoonlijke waarden en stijl van een dergelijke influencer.

Juist door authentiek te zijn en te blijven groeit de geloofwaardigheid van deze online influencer. En geloofwaardigheid, daar draait het om. Het publiek moet de boodschap die deze influencer verspreid kunnen vertrouwen. Dan alleen is wat deze influencer zegt of laat zien relevant en raakt een goedverpakte commerciële boodschap de juiste snaar bij het publiek.

Blijf creatief!
De afgelopen jaren hebben verschillende mode bloggers reeds samengewerkt met merken. Het is fijn dat merken hen weten te vinden. Wel moeten beide partijen voorzichtig blijven met de wijze van samenwerken, creatief blijven en niet in de valkuil van herhaling gaan vallen. Het blijft een uitdaging om commerciële doelen te koppelen aan mensen.

Een goed voorbeeld van een geslaagde samenwerking tussen influencer en merk is te zien in onderstaand filmpje. De weet haar creativiteit en persoonlijkheid goed over te brengen in haar samenwerking met luxemerk Dior. 

Credits hoofdfoto: Garance Doré for Dior. 

 

Plaats als eerste een reactie

Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!

Word lid van Adformatie → Login →
Advertentie