Real-world Retargeting zet retail marketing op zijn kop.

Consumenten zullen moeten wennen aan de gedachte dat retailers mobiele technologie gebruiken om hun retail concepten ‘slimmer’ te maken. Consumenten worden namelijk niet alleen gevolgd via Wifi, vanaf nu kunnen ze ook een online advertentie verwachten nadat ze een winkel hebben bezocht.

Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
adformatie

De laatste tijd was er veel aandacht in het nieuws voor het ‘tracken’ van consumenten door retailers. Dixons maakte bekend dat het middels het WiFi signaal van smartphones kan meten hoeveel mensen hun winkels binnenlopen en hoeveel voorbijgangers er zijn. 

Real-World Retargeting is vergelijkbaar met retargeting op websites. We hebben het allemaal wel eens meegemaakt: je bezoekt een online retailer en ziet vervolgens op een andere website steeds dezelfde banner van het product waar je zojuist naar hebt gekeken. Op dat moment wordt het cookie dat de retailer op je computer heeft geplaatst gebruikt voor retargeting door een advertentienetwerk.

Deze advertentietactiek kan nu ook worden toegepast wanneer je een ‘echte’ winkel bezoekt: met een WiFi tracker maakt de winkelier contact met je smartphone en leest daar een uniek nummer uit. In de meeste gevallen is dat het IDFA (Apple iOS) of MAC address (Android). Deze unieke identifiers worden vervolgens gebruikt door advertentienetwerken om te kunnen retargeten.

Verschillende start-ups zijn al in deze markt gesprongen. Zo biedt het Franse oplossingen aan voor retargeting op basis van Wifi tracking en het Pools-Amerikaanse gebruikt Beacons op basis van Bluetooth waarmee promoties direct naar de smartphone kunnen worden gepusht. Maar ook Apple heeft in iOS7 gelanceerd.

Retailers maken hiermee een belangrijke strategische beweging. Recent  van ABN AMRO toont aan dat 28% van de consumenten zich online orienteert op aankopen die vervolgens in de winkel worden gedaan. Omgekeerd is dat percentage een stuk lager: slechts 3% van de online aankopen werdt beinvloed door orientatie op de winkelvloer. Er is dus een duidelijke opportunity voor winkeliers om consumenten die  de winkel bezocht hebben – maar nog geen aankoop deden – online opnieuw te targeten en te verleiden tot een aankoop in hun online shop.

Plaats als eerste een reactie

Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!

Word lid van Adformatie → Login →
Advertentie