Media

RTL Late Night: Code rood bij RTL

Gastblogger | 17 februari 2017, 17:16

Nieuwe analyse van MAGNA rond de kijkcijfers van de late avond talkshow met Humberto Tan.

Door Arthur Terpstra

Begin oktober dat RTL zich zorgen moest gaan maken over de ontwikkelingen in de kijkcijfers van RTL Late Night. Destijds stelden we ons zelf de vraag of RTL Late Night überhaupt nog het tij kon keren. Zeker met al het verkiezingsgeweld wat ons te wachten zou staan, zou het wel eens een hels karwei kunnen worden. Met de Amerikaanse presidentsverkiezingen inmiddels achter ons en de naderende Kamerverkiezingen, is het hoog tijd om het net weer op te halen. En wat blijkt? De zorgen zijn alleen maar groter geworden!

Wat is er aan de hand?
Dat is een goede vraag. Gelukkig heeft heel bekend en ook zeker onbekend Nederland hier wel een antwoord op (zoals in AD en NRC). “Het is te veel van het zelfde!”, “Ik kan die Humberto niet uitstaan”, “Die Marieke vind ik maar niets”, “Het zijn altijd dezelfde gasten”, “Wie kijkt er nog tv?”, “Die Jinek vind ik veel leuker en ze is nog lekker ook”.

Allemaal leuk en aardig, maar daar kunnen we niet veel mee. Alhoewel met Jinek wel iets interessants wordt benoemd. Zij doet het namelijk bijzonder goed. Laten we inzoomen op de ontwikkeling op de gemiddelde kijkdichtheid van RTL Late Night en Jinek. De prestaties van Pauw, als voorganger van Jinek, nemen we ook nog even mee.

In de periode na de zomer had Umberto het moeilijk om gemiddeld boven de 800.000 kijkers uit te komen, maar na het derde kwartaal leek het actualiteitenprogramma weer langzaam zijn weg naar boven te vinden. In sommige weken lag de gemiddelde kijkdichtheid zelfs weer boven 1 miljoen. Echter, in 2017 is RTL Late Night wel heel beroerd uit de startblokken gekomen. Terwijl Jinek juist een uiterst flitsende start kende.

Wat daarbij pijnlijk opvalt, is dat RTL Late Night zich stuk bijt op het kijkcijferkanon van de late avond op NPO 1. Week in week uit geeft Jinek de concurrentie het nakijken. Met daarnaast cijfers die ruim boven de gemiddelden van Pauw uitkomen, zet zij de nieuwe standaard neer op NPO 1 voor dit tijdvak.

Jinek paait ook kijker RTL Late Night
Afgelopen dinsdag - Valentijnsdag - behaalde Jinek met 1.425.000 kijkers (excl. uitgesteld kijken) haar hoogste aantal kijkers ooit. Dit had natuurlijk alles te maken met hoofdgast Patricia Paay, die wel op een hele bijzondere manier in het nieuws was gekomen. Waar zij ook te gast zou zijn, lag het voor de hand dat voor dat programma het hoogst aantal kijkers van het jaar behaald zou worden. Hoe verliep deze bewuste dag voor zowel Jinek als RTL Late Night?

RTL Late Night begon al op een bedenkelijk laag niveau qua kijkersaantallen, maar na afloop van de Champions League wedstrijd PSG – Barcelona kon RTL Late Night zich weer verheugen op een instroom van nieuwe kijkers. Echter, bij de start van Jinek kreeg RTL Late Night opnieuw een flinke klap te verwerken. In de eerste paar minuten van Jinek kwamen maar liefst ruim 60.000 kijkers van RTL Late Night even buurten. In drie kwartier tijd verloor Humberto Tan een derde van zijn kijkers. Natuurlijk was deze dag enerzijds uitzonderlijk vanwege de gast bij Eva Jinek, maar anderzijds ook weer tekenend voor de redactie van Late Night. Wat hadden ze haar toch graag in de show gehad.

Commerciële ramp voor RTL?
Niet per se. Natuurlijk is het zorgwekkend dat kijkers afhaken bij RTL Late Night. En er moet echt wel wat gebeuren om het tij te keren, maar het feit blijft dat op een commercieel belangrijke doelgroep als 25-54 jaar RTL Late Night nog altijd veel beter presteert dan Jinek en/of Pauw. Er zijn maar weinig programma’s die dergelijke kijkdichtheden halen rond dit tijdstip.

De verschillen tussen de programma’s worden wel in rap tempo kleiner. Alles wijst er op dat RTL Late Night als een nachtkaars uitgaat. Zeker met de Tweede Kamerverkiezingen op het programma wordt het alleen nog maar moeilijker om deze concurrentieslag te winnen. RTL Late Night moet daarnaast niet alleen naar concurrentie kijken, want ook de afnemende kijktijd baart zorgen. Er is werk aan de winkel: Code Rood bij RTL.

Arthur Terpstra is Senior AV Consultant MAGNA

Foto: ANP.

Over de auteur

Gastblogger
Adfo Groep plaatst regelmatig interessante gastblogs over het vak. Wilt u ook een vakinhoudelijke bijdrage leveren? Neem dan contact op met de redactie (redactie@adfogroep.nl) Lees meer over Gastblogger

Reacties op dit artikel (5)

Avatar

Jobra1968

(18 februari 2017, 10:29)

Mijn mening is dat Humberto zich heeft gemengd in die hele pietendiscussie en vind er nu een Boycot plaats.Hij heeft zijn mening daarover gegeven en een stelling genomen. Dat hij niet moeten doen. Hij leidt een interview met bijvoorbeeld Sylvana Simons en dan is haar mening op dat moment voldoende. Nederlanders zitten helemaal niet op deze discussie te wachten omdat de meeste Nederlanders niet racistisch zijn.En ja er zijn er die dat wel zijn maar dat is een minderheid en alles werd over een kam geschoren.Humberto mag best zijn mening hebben maar kan die niet altijd te pas en te onpas delen in zijn interviews. Een beetje meer zelfreflectie is waarschijnlijk ook wel op zijn plaats.Vanaf die tijd zijn de kijkcijfers drastisch gedaald en scoorde ook Jeroen Pauw beter.
Het was een leuk en enthousiast en bruisend programma jammer dat het RTL en Humberto Tan ontglipt.

Avatar

Mariposa

(18 februari 2017, 16:51)

Nederland is bnner moe! bijvoorbeeld P.de Vries, overal zit die man in en boel maar opnaaien wat betreft politie:-( je kan de tv niet aanzetten alleen maar bnners vreselijk en dan vindt men het vreemd als "men", niet meer kijkt. Die lui halen overal hun geld vandaan, dan heb ik het nog niet eens gehad over alle reclame waar ze in voorkomen. tv uit

Avatar

Mariposa

(18 februari 2017, 16:54)

Nederland is bnner moe! bijvoorbeeld P.de Vries, overal zit die man in en boel maar opnaaien wat betreft politie:-( je kan de tv niet aanzetten alleen maar bnners vreselijk en dan vindt men het vreemd als "men", niet meer kijkt. Die lui halen overal hun geld vandaan, dan heb ik het nog niet eens gehad over alle reclame waar ze in voorkomen.
De bedragen zoals oa M van Nieuwkerk krijgen wat doen zij daarvoor een beetje aan tafel zitten, de gasten praten toch wel! Conclusie tv uit!

Avatar

CJ

(19 februari 2017, 14:27)

Ik vind de aantallen van Humerto nog wel meevallen.
Twee jaar geleden had ie ook periodes dat ie rond de 750-850 duizend zat. So what?

En als je kijkt naar die grafiek met de meest kapitaalkrachtige doelgroep (25-54), dan steekt ie er nog steeds met kop en schouders bovenuit.

Kijk, er zijn natuurlijk ook veel opgewonden kapitaalarme tieners en begin twintigers die graag naar Jinek kijken, puur omdat ze lekker is, zoals in het artikel hierboven ook staat.
Maar daar verdien je niet veel aan:)

Dus het valt allemaal wel mee.
Dat Humberto Patricia niet kon krijgen is een gemiste slag ja.
Maar 1 zo'n misser moet kunnen.
Als ze in de verkiezingsperiode maar voldoende interessante gasten weten te krijgen dan valt het allemaal wel weer mee.
Zoniet, tsja, dan kan het inderdaad nog wel lastig voor ze worden bij Late Night.
Maar het lijkt me dat ze daar wel professioneel genoeg voor zijn..

Avatar

Stef

(20 februari 2017, 13:41)

Ja snap ik wel, dat dat de kijker de commerciële praatjes van Humberto wel een beetje zat zijn. Wie betaald bepaalt is bij RTL late Night wel een beetje het toverwoord.. en kijkers zijn daar wel beetje klaar mee.

Adfo Books Bestsellers

Gerelateerde items RTL Late Night

Meer in channel Media

Blijf op de hoogte
Van onze partners
Whitepapers
Populaire blogs