RTL Nederland wil op alle platformen aanwezig zijn, maar heeft tv nog keihard nodig

Tv-marktleider RTL Nederland wil in het nieuwe tv-seizoen meer tactisch dan strategisch programmeren, zegt Jeroen Bakker van MAGNA (IPG Mediabrands)

De RTL-perspresentatie in eYe was woensdag druk bezocht, met niet alleen veel pers, maar ook alle sterren van RTL. Wat viel op aan het verhaal?

RTL focust minder specifiek op de traditionele kijkcijfers, want de wereld is veel groter voor de consument. De invloeden van partijen als Netflix, Amazon, Google en Facebook zijn alom dreigend aanwezig. 

RTL wil de grootste partij zijn en blijven ten aanzien van lokale content, verspreid via welk platform dan ook. Het vergroten van de RTL-tijd is doel op zich.

Meer tactisch
RTL heeft nu vooral programma’s gepresenteerd, die de komende week beginnen of in de komende maanden van start zullen gaan. Ze lijken daarmee minder ver vooruit te kijken en meer tactisch te programmeren dan strategisch. Zodoende tracht RTL te anticiperen op het snel veranderende medialandschap.

RTL4
Er zitten wel weer pareltjes tussen de RTL4-programma’s zoals Johnny In The Wild (RTL-versie van Waar Is De Mol?), Onschuldig (Over mensen die door gerechtelijke dwalingen jaren onschuldig in de gevangenis hebben gezeten – presentatie Peter van der Vorst), Spreekrecht (Angela Groothuizen volgt mensen die gebruikmaken van hun spreekrecht bij aangrijpende rechtszaken), Kroongetuige (9 BN-ers moeten in Zweden een moord oplossen – presentatie Monic Hendrickx) en The Story Of My Life (waarin Linda de Mol 4 BN-koppels letterlijk confronteert met ouder worden). 

In Meisje Van Plezier kruipt Angela Schijf in de huid van een high class escort girl. RTL laat deze veelbelovende dramaserie voor het eerst tegelijkertijd beginnen op RTL4 én Videoland, waar series voorheen eerst hun primeur beleefden op Videoland en maanden later ook op RTL4 te zien waren. 

Veel spelshows en entertainment op RTL4, waarmee RTL het samen TV-kijken verder lijkt te stimuleren om jong en oud te bereiken, met programma’s als Een Goed Stel Hersens, Little Big Stars, The Big Music Quiz, Dance Dance Dance, Oh Wat Een Jaar & The Voice.

RTL5
RTL5 krijgt een nieuwe vormgeving en bouwt vooral verder op bestaande pijlers als Holland’s Next Top Model, Expeditie Robinson en Foute Vrienden. 

RTL7
Ook over RTL7 zijn weinig nieuwigheden te melden, los van het feit RTL de rechten heeft van World Boxing Super Series, waarin 16 boksers in een Champions League gaan uitmaken wie de Muhammad Ali Trophy gaat winnen.

RTL8
RTL8 krijgt ook een frissere vormgeving en ‘verfrist’ verder met The Beginning van The Bold and the Beautiful en Engelse detectives op de donderdag prime time (A Touch Of Frost en Inspector Morse).

RTL moet aan de bak
RTL heeft moeite om de consument net zoveel tv te laten kijken als voorheen; we zien dat de kijktijd fors daalt. Dat fenomeen kennen we natuurlijk al veel langer en breder in het televisielandschap. 

Maar we zien dat RTL langzaam van de resterende kijktijd steeds minder marktaandeel weet te behalen. In de onderstaande grafiek zien we de ontwikkeling van de kijkdichtheid en de marktaandelen van de RTL- en Triadezenders (de thematische zenders van RTL sinds januari 2016) in vergelijkbare perioden (1/1 t/m 29/8) voor de afgelopen 4 jaar.

Bron: SKO – 18-24u

Afgelopen zomer liet RTL het helemaal liggen in vergelijking tot de voorgaande jaren, terwijl 2017 niet eens een evenementenjaar is. Triade weet met zender Ziggo Sport (Formule 1) de situatie nog enigszins te redden.
 

Bron: SKO – 18-24u

Alle platforms
Oké, voor RTL zijn de traditionele kijkcijfers blijkbaar minder belangrijk en is het verhogen van RTL-tijd over alle platforms het nieuwe streven, maar als je marktleider wilt blijven in lokale content dan tellen deze volumes nog steeds keihard mee. Daarnaast zijn de andere RTL-platforms vooralsnog zeer afhankelijk van verworven populariteit op tv.

De eerlijkheid gebied te zeggen dat ik positief verrast ben over de diverse nieuwe programma’s, die we op korte termijn kunnen bewonderen. RTL zou zomaar eens aan een goede comeback gewerkt kunnen hebben.

Plaats als eerste een reactie

Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!

Word lid van Adformatie → Login →
Advertentie