SxSW Update: Wearables de hype voorbij

Net als vorig jaar is de hype rondom wearables groot. Alleen lag de focus toen meer op de technologie, dit jaar gaat het gelukkig vooral om de toepassing.

Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
adformatie


Ondanks opvallend veel omhoogkijkende Google Glassholes is de sfeerop SxSW Interactive weer helemaal goed. De eerste twee dagen was het meteen raak met enkele interessante sessies en startups. Het aantal sessies over wearables en embeddables is niet te tellen. Met een markt die naar verwachting binnen 3 jaar een omvang bereikt van 40 miljard dollar zijn er talloze startups die hopen de next big thing te worden. Hieronder een aantal voorbeelden van richtingen waar dit heen gaat zijn.

Fasionable embedded technology
Diverse startups willen wearable technologie fashionable maken. Het merk uit New York doet dit door Italiaanse design tassen op de markt te brengen voor de techinistas doelgroep: vrouwen tussen 25 en 45 jaar die houden van gadgets en fashion. De is een andere innovatie die vooral jongeren wil bereiken met bedelarmbanden met wearable technologie. De armband leest alleen de bedels. Het idee is dat mensen hun bedels aan hun stijl kunnen aanpassen en gebruiken voor bijvoorbeeld social gaming. Het meest "fashionable" voorbeeldobject komt wat mij betreft uit eigen land, van . Door zonnecellen te verwerken in een jas en een jurk maakt Wearable Solar het mogelijk stroom op te wekken met kleding. Een gemiddelde smartphone is hiermee snel opgeladen.


Interactie zonder schermen
Nieuwe interfaces gaan ervoor zorgen dat we steeds minder bezig zullen zijn met digitale schermen. Voor veel mensen misschien nog onvoorstelbaar maar we zullen steeds minder onze smartphone, tablet of pc gebruiken als digitaal interactie instrument. Het automatiseren van dagelijkse handelingen wordt steeds meer mogelijk met interessante initiatieven zoals Kiwi Move. is een soort IFTTT (If This Then That) voor wearables. Een soort smartwatch, maar dan slimmer. Met een microfoon en bewegingsdetectie kan Kiwi Move reageren op gesproken commando&;s en gebaren. Je kunt deze helemaal persoonlijk instellen, bijvoorbeeld  "Als ik een cirkel teken in de lucht [tijdens het dragen van Kiwi Move op mijn pols] wil ik Shazam openen om te achterhalen welk nummer ik luister en als je toch bezig bent, voeg gelijk even het nummer toe aan mijn afspeellijst. "



Wearables om bijzondere merkervaringen te creëren
Het integreren van wearables binnen een  marketingaanpak maakt het mogelijk om unieke merk/mens ervaringen te creëren. Visa maakte het bijvoorbeeld - vanuit haar merkbelofte &;everywhere you want to be&; - mogelijk om tijdens de Olympische Spelen als sportliefhebber voor het eerst in de geschiedenis vanuit het perspectief van de topsporter mee te kijken met de voorbereidingen. Dit toont hoe je op simpele wijze wearable technologie kunt gebruiken om als merk waarde en beleving toe te voegen. 



Je lichaam als wachtwoord
Ruim een halfjaar geleden heeft  uit Canada hun eerste product, de Nymi, geïntroduceerd. De Nymi is een wearable device die gebruikers identificeert middels hun hartritme, je zogenaamde heart-id. Dit blijkt even accuraat als je vingerafdruk en communiceert draadloos met technologie in je omgeving. Briljant concept wat mij betreft. Persoonlijk vind ik het onthouden van alle wachtwoorden, pincodes etc het leven in het digitale landschap er niet makkelijker op maken. Daar zijn al de nodige oplossingen voor, maar uiteindelijk gaat het er om dat je je identiteit op een veilige en makkelijke wijze kunt gebruiken voor verschillende doeleinden. En als je dit meer benadert vanuit een fysiek perspectief, zijn de mogelijkheden onbegrensd. Het succes van al deze innovaties zal vooral afhangen van de mate van integratie in ons huidige gedrag en leven.



Minder doktersbezoek
Embedable technologie maakt dat we steeds minder onze dokter hoeven te bezoeken. Door het dragen, gebruiken of zelfs implanteren van sensors kunnen we steeds meer onze eigen gezondheid tracken. Technologieën als zullen actief adviseren in onze dagelijkse keuzes om gezond te leven. Astmapatiënten kunnen bijvoorbeeld met een GPS astma inhaler op maat geholpen worden. Locatiedata, weer, tijd, seizoen en planten bepalen automatisch welke dosis de patient inneemt. Artsen kunnen patiënten monitoren met realtime data. Een mooie innovatie zijn de medicijndoosjes van die automatisch een notificatie sturen aan patiënten als ze per ongeluk een dosis vergeten te nemen. Uiteindelijk zal het nog een stap verder gaan in de vorm van biohacking en biointegratie waarmee we zelfs nieuwe zintuiglijke functies kunnen ontwikkelen. 


 

 

Plaats als eerste een reactie

Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!

Word lid van Adformatie → Login →
Advertentie