Merk & Strategie

Telegraaf VNDG. Niet van gisteren?

Hans Prummel, blogger | 7 oktober 2016, 13:39

Telegraaf VNDG

Gisteren - of moet ik zeggen GSTRN - presenteerde TMG hun nieuwe onlinevideoplatform onder de naam Telegraaf VNDG.

Vanaf ‪komend jaar biedt  on demand, grotendeels gepersonaliseerd nieuws. Ook wordt een groot aantal eigen programma’s aangeboden, zoals een ochtendshow, een misdaadprogramma met John van den Heuvel en een autoprogramma. Kortom een online non-lineaire zender, voor iedereen gratis toegankelijk en met een premiumdeel voor abonnees van De Telegraaf.

Uitspraak

Ingekorte namen zijn er genoeg. Dit zijn vaak corporate afkortingsnamen, zoals KPN, ING, en TMG (Telegraaf Media Groep). Abstracte hoofdmerken met daaronder een portfolio van andere merk- en productnamen. Een andere groep bestaat uit namen waarin letters (meestal klinkers) zijn weggehaald, zoals bij VNDG. Van beide typen namen ben ik geen voorstander, maar vooral namen waarvan de uitspraak en betekenis onduidelijk is, zou ik niet adviseren. Niet handig bij het bouwen van een merk. Wat staat er eigenlijk en hoe moeten we VNDG uitspreken?  Moeten we zeggen &;vee en dee gee&; of bedoelen ze eigenlijk gewoon &;vandaag&;? Noem het dan ook zo. Nog logischer zou zijn , maar die naam is al in gebruik...

 

Hip

De naam komt mij nogal geforceerd hip over. Gaat het om een innovatief concept? Niet echt. Is het vernieuwend voor TMG en Telegraaf? Waarschijnlijk wel. Je hoort ze denken: “Laten we een hele hippe naam kiezen, want dit is echt iets nieuws!’. Op een moment dat je verwacht dat de trend van namen &;met weggelaten klinkers&; (Rvlnt, Ztrdg, Sprmrkt, Snckbr, Blvd, Znstad, Amstlvn, Krnwtr) wel een beetje passé is, is daar VNDG. TMG wil met Telegraaf VNDG blijkbaar laten zie dat het klaar is voor de toekomst, maar kies dan geen trendnaam van gisteren.

Over de auteur

Hans Prummel - De Naamafdeling
Hans Prummel

Reacties op dit artikel (2)

Comment author avatar
Avatar

Dave Leusink

(7 oktober 2016, 19:22)
http://voicecowboys.nl/
De hipsters waren na SNCKBR al gestopt met klinkers weglaten. Maar zoals wel vaker is dit nieuws nog niet op de Basisweg gearriveerd.
Avatar

Jan van Galen

(10 oktober 2016, 13:23)
Wat een geneuzel over een naam.

Het was interessanter geweest als de blogger een mening of analyse zou geven of de Telegraaf inderdaad "klaar is voor de toekomst", in plaats van wat inhoudsloos geneuzel over de al dan niet hippe naam van dit initiatief.

Gerelateerde items De Telegraaf

Meer in channel Merk & Strategie

Blijf op de hoogte

Van onze partners

Whitepapers

Populaire blogs