Premium

'Unskippable content is ten dode opgeschreven'

YouTube bevestigt volgens Marion Koopman haar voorspelling tijdens Koffiedik Kijken

Door Marion Koopman

Nog niet zo lang geleden mocht ik op de jaarlijkse nieuwjaarsbijeekomst Koffiedik Kijken een aantal . Ik besprak dat de jonge generatie privacy meer ziet als een betaalmiddel is dan iets dat je moet beschermen. Met privacy, of eigenlijk het opgeven daarvan, kun je toegang krijgen tot diensten en producten. Je krijgt precies die aanbiedingen die perfect zijn voor jou, doordat aanbieders je profiel continu verbeteren.

Unskippable ads

Een van mijn andere voorspellingen ging over online advertising: the end of unskippable ads. Iedereen weet waarover het gaat. Je opent een filmpje dat je interessant vindt en je moet eerst een reclameboodschap bekijken die tussen de tien en dertig seconden duurt. Je klikt en je klikt maar je krijgt hem niet weg. Unskippable heet dat en dat is niet voor niets.

Kiezen

Er is al jaren sprake van een afnemend aantal kijkers naar lineaire televisie. Lineaire televisie zit vol met unskippable ads. Vooral op commerciële zenders is er om de tien minuten een reclameblok dat tien minuten lijkt te duren. Jongere kijkers haken daar massaal bij af. Die willen iets anders. Die willen kunnen kiezen wat ze wanneer zien.

Non-lineair

En dus neemt het niet-lineair televisiekijken toe: via je provider kijken naar een programma wanneer jou dat uitkomt. Zelfs dan zijn er programma’s waarbij je niet kunt doorspoelen. Precies dat fenomeen wordt gekopieerd naar internet. Oude manieren om boodschappen te plaatsen worden overgenomen op bijvoorbeeld YouTube.

En zo vind je jezelf terug, ’s avonds op de bank, zoekend, surfend en nu en dan verplicht kijkend naar een reclamefilmpje.

Ten dode opgeschreven

Die mengvorm tussen ouderwets en nieuw is ten dode opgeschreven, voorspelde ik tijdens Koffiedik Kijken. De jonge generatie pikt het niet meer en wendt zich geïrriteerd af van de boodschapper. Merken die toch blijven zenden, worden minder favoriet. Want die merken draaien niet om mij, maar om het zenden van de eigen boodschap.

Het publiek reageerde zeer gemengd. Natuurlijk waren er die dit ook zagen, misschien niet op korte termijn maar toch. Er waren er ook die er voor het eerst over na gingen denken en er waren de regelrechte ontkenners. Dát, de dood van unskippable content, zou niet gebeuren.

Nu al realiteit

We zijn wat weken verder en zie: . Wat voor kort geleden nog mijn voorspelling was is nu al realiteit aan het worden.

Dat belooft wat voor de rest van mijn voorspellingen.

premium

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen lezen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Advertentie