Mensen & Carrière

Van Britney Spears naar personal branding

Mabel Nummerdor , blogger | 3 juli 2014, 11:13

Plus twee tips om als vrouw je personal branding te verbeteren.

Vorige week vond de tweede editie plaats van , een programma van vier seminars voor vrouwelijke professionals en ondernemers die de resultaten in hun carrière willen verhogen.

Ik sprak met de oprichter BrandedU, Nancy Poleon.

Haar professionele roots liggen in de muziek- en entertainmentindustrie. Zo woonde in Londen waar ze jarenlang werkte voor BMG Music en United International Pictures.

Aan de hand van fraaie celebrity quotes en met internationale allure vertelt ze over de link tussen popartiesten en BrandedU : ‘Wanneer je samenwerkt met muzikanten en acteurs en hun merk moet laden, doe je niets anders dan branding.

‘Mijn ervaringen uit de entertainmentwereld zijn één op één toepasbaar in personal branding. Alleen artiesten die zichzelf goed kennen en dichtbij hun kern blijven, hebben langdurig succes. Een rockster of popster die niet authentiek is, valt namelijk altijd door de mand; of iemand brandt af, of het publiek gelooft het na een tijdje niet meer. Maar wat ik geleerd heb ging niet alleen over artiesten, maar ook over mijzelf.

‘Ik heb lang gedacht dat ik harder moest werken dan de rest - omdat ik vrouw en zwart ben - om succesvol te worden, maar ik realiseerde me op een gegeven moment dat dit mijn eigen vooroordeel was. Ik zie zoveel vrouwen die zoveel talent hebben maar het niet goed tot bloei laten komen. Met BrandedU help ik vrouwen uit het bedrijfsleven om een “awesome” merk te worden.

‘Ik noem het rock ‘n roll marketing.’

Waarom heeft Nancy Poleon een women only event van BrandedU gemaakt?

‘Wanneer het gaat over het vormgeven van ambitie, lopen vrouwen tegen andere dingen aan dan mannen. De content en adviezen die vrouwen nodig hebben om hun eigen merk een boost te geven, gaan over heel andere thema’s. Daarnaast is kwetsbaarheid het belangrijkste ingrediënt van de inspiratie die onze talks en workshops bieden. Wij willen geen playlist van gelauwerde ceo’s met gladde succesverhalen en zelfingenomen motivatiegoeroe’s.

‘Wij bieden echte verhalen van echte vrouwen, met de ups, maar vooral ook met de downs. Door de echtheid en kwetsbaarheid van onze sprekers te laten zien, krijgen onze deelnemers het aha-moment: “Ze is niet Miss perfect. Ze is echt. Net als ik, dus als zij het kan, dan kan ik het ook”. Daar creëer je empowerment mee. “If girls can see it, they can be it” Maar’, vult ze aan ‘we beginnen altijd met een man, en deze keer kwam de aftrap van een filmpje van Seth Godin.’

 

De inhoud van BrandedU zoomde volgens Poleon in de tweede seminar in op de belemmeringen die vrouwen ervaren bij het vormgeven van hun eigen merk: ‘unconscious bias’. Vrouwen meer dan mannen hebben te kampen met negatieve gedachten over hun eigen kunnen of de meningen van hun omgeving.

Deze overtuigingen zorgen ervoor dat ze zichzelf niet goed zichtbaar maken op de markt of binnen hun organisatie.

Een van de sprekers, (cao/businessmanager RBS Netherlands) deelde in haar talk bijvoorbeeld dat ze het altijd lastig gevonden heeft om te vertellen dat ze geen universitaire studie heeft gedaan en dat ze daar jaren onzeker over is geweest.

(consultant diversity, inclusiveness & vitality EY) vertelde over de impact die een middelbareschoolmentor op haar heeft gehad door haar duidelijk te maken dat ze niet thuis hoorde op het elitaire school die ze bezocht. Stuk voor stuk ontboezemingen die de spiegelneuronen van de vrouwelijke toehoorders op scherp zetten en het ‘it could be me-effect’ initiëren zonder dat er grootspraak aan te pas komt.

Twee tips die naar boven kwamen in het seminar:

1. Zichtbaarheid

Om een merk te kunnen zijn moet je brand awareness creëren. Je moet daarvoor jezelf en je kwaliteiten durven laten zien en je ambitie uitspreken ongeacht of je nu net een sabbatical hebt gehad, acht maanden zwanger bent, ooit met angstaanvallen hebt moeten dealen, niet gestudeerd hebt of een Marokkaanse uit de Achterhoek bent.

Zorg dat mensen je kunnen zien ongeacht wie je bent en waar je vandaan komt. Wees niet te bescheiden over je talent, mensen willen je passie zien. Socialemediagoeroe Nathalie Soeteman bewees het door te laten zien dat Facebookberichten waarin succes gecommuniceerd wordt, significant meer likes scoren dan neutrale berichten. Het effect van cool by association, mensen willen laten zien dat ze je kennen als je iets gaafs hebt gedaan.

2. Authenticiteit

Doe wat het beste bij jou past en waar je passie ligt. Je hoeft jezelf niet een label te geven maar ga naar die dingen toe waarvan je ‘gutfeeling vlinders’ krijgt, aldus Anneloes van Gaalen, eigenaar van Indie Brands. Passion rubs off. Al ligt je passie op het aanrecht, handel er naar. En zoals in zijn de viral speech Jim Carrey zegt: ‘you can fail at what you don’t want, so you might as well take a chance at doing what you love’.

;s Commencement Address at the 2014 MUM Graduation

De afgelopen jaren stikte het van de leiderschaps- en diversiteitsprogramma’s om vrouwen in hun loopbaan te stimuleren. Personal branding lijkt het nieuwe buzzwoord te zijn. Maar het mag gezegd worden, BrandedU is een concept waar een approved  stempel op kan.

Nancy Poleon snapt intuïtief dat vrouwen op zoek zijn naar kwetsbaarheid en persoonlijke verhalen, niet om in de mythe van de krabbenmand te spreken, te gniffelen over iemands falen, maar omdat ze authentiek zijn en verbondenheid creëren tijdens de dag. De talks, zijn daarnaast van een hoge, ik durf haast te zeggen TEDX-kwaliteit en getuigen van zeer zorgvuldige voorbereiding van zowel de sprekers als de organisatie.

Er is goed nagedacht over de samenhang van de onderdelen. En last but not least, de setting is om te zoenen, een hip hotelletje aan de Wallen met kekke design items, op naam gebakken cakejes en couscous in mini-wekflesjes.

De switch van Britney Spears naar de Nederlandse vrouw lijkt onlogisch, maar deze cross-over van BrandedU ’s powervrouw Nancy Poleon zal de komende edities waarschijnlijk voller en voller komen te zitten. De wens van Poleon, ‘wij moeten bouwen aan een sisterhood’ zal daarmee stukje bij beetje vervulling gaan.

Over de auteur

Reacties op dit artikel (0)

Comment author avatar

Gerelateerde items BrandedU

Meer in channel Mensen & Carrière

Blijf op de hoogte

Van onze partners

Whitepapers

Populaire blogs